قاهره روی مدار تهران
آیا روابط ایران و مصر احیا می‌شود؟

قاهره روی مدار تهران

يك كارشناس روابط بين‌الملل در گفت و گو با جام‌جم آنلاين با اشاره به جایگاه مصر در جهان اسلام:

احیای روابط تهران و قاهره برای منطقه سودمند است

ايران و مصر به عنوان دو كشور مهم در منطقه غرب آسيا در صورت تجديد روابط سياسی مي‌توانند در برقراري ثبات و آرامش در منطقه غرب آسيا نقش بسيار مهمي را ايفا كنند.
ايران و مصر به عنوان دو كشور مهم در منطقه غرب آسيا در صورت تجديد روابط سياسی مي‌توانند در برقراري ثبات و آرامش در منطقه غرب آسيا نقش بسيار مهمي را ايفا كنند.
کد خبر: ۱۴۰۷۳۰۹
نویسنده فتاح غلامی - جام جم آنلاین

ايران و مصر قبل و بعد از پيروزي انقلاب روابط پر فراز و نشينی را تجربه كردند و در مقاطعی بروز برخي از اتفاقات و تحولات باعث كدورت ميان دو كشور و اتخاذ تصميماتی مبنی بر قطع روابط سياسي شده است. با اين وصف، نقش و جايگاه هر دو كشور در منطقه غرب آسيا و همچنين جهان اسلام حاكي از تاثيرگذاری هر دو كشور بر تحولات منطقه‌ای و بين‌المللی است و  از اين رو كارشناسان سياست خارجي بر اين باورند كه در صورت عزم تهران و قاهره براي برقراری روابط دوباره و ارتقاي آن در سطح همكاري‌های سياسی، سياست خارجی، فرهنگی و اقتصادی، منطقه شاهد اتفاقات و رويدادهای مثبت خواهد بود.

قاسم محبعلی  مديركل پيشين خاورميانه وزارت امور خارجه در گفت و گو با جام‌جم آنلاين با اشاره جايگاه مصر در جهان عرب و دنيای اسلام خاطرنشان كرد: در طول دهه‌های گذشته مصر نقشی كليدی در منطقه غرب آسيا داشته و تا مدتها رهبری جهان عرب را به عهده داشت و اگرچه حداقل از دو دهه گذاشته با توجه به ارتقای جايگاه عربستان در بين كشورهای  عربی تا حدودی اين جايگاه متزلزل شده اما با اين وصف همچنان بايد مصر را يكي از مهم‌ترين كشورهای جهان عرب دانست.

وي با اشاره به پيشينه روابط ايران و مصر گفت: وجود رقابت ميان تهران و قاهره در پيش از انقلاب و همچنين بروز تحولاتی در عرصه سياست خارجي مصر بويژه در مقطعی كه پيمان كمپ ديويد منعقد شد باعث تيرگی روابط جمهوری اسلامی ايران و مصر شد و اين روند در مقاطعی از دهه گذشته همچنان تدوام پيدا كرد. در عين حال سرعت رخدادها و تحولات سياسی و همچنين شرايط منطقه‌ای باعث شد كه مقامات دو كشور زمينه را براي فراهم آوردن مقدمات براي برقراري روابط مجدد سياسی مناسب ببينند.

اين كارشناس حوزه روابط بين‌الملل در عين حال تصريح كرد: نبايد تصور كرد كه تصميم دو كشور براي برقرار روابط سياسی بدون چالش باشد. به هر صورت ميان تهران و قاهره مسائل حل نشده‌ای وجود دارد كه بايد به مرور و در جريان بحث و گفت و گو‌های طرفينی اين موضوعات مورد بحث و بررسی قرار گيرد و براي حل آنها چاره انديشی شود.

محبعليی تمايل مصر براي شروع بحث و گفت و گو‌های طرفينی را ناشي از تحولات جديد در عرصه منطقه‌ای دانست و گفت: در دوره جديد تعاملات سياسی ما با كشورهای خليج فارس در حال بازسازي است و اين مساله بر روابط ايران با ساير كشورهای عربي بويژه مصر هم تاثير گذاشته است.

اين كارشناس حوزه سياست خارجی خاطرنشان كرد: كشور مصر وزنه مهمی در بين كشورهای منطقه غرب آسيا است و با جهان عرب روابط پايداري دارد و از اين جهت تجدد روابط سياسی ميان تهران و قاهره مي‌تواند باعث گسترش تعاملات ميان ايران با كشورهايی مثل عربستان، عراق، الجزاير، مراكش و مغرب شود.

وی با اشاره به پيوندهای مشترك تاريخي و فرهنگی ميان ايران و مصر تاكيد كرد: وجود اين پيشينه تاريخی مي‌تواند زمينه بسط روابط فرهنگی را ميان دو كشور فراهم كند.

محبعلی درباره توسعه روابط اقتصادی تهران و قاهره گفت: مصر زمانی قلب جهان عرب بود و اگر چه در شرايط كنونی اين جايگاه تضعيف شده اما با توجه به جمعيت بزرگي كه دارد و روند رو به رشدی را در عرصه اقتصادي در پيش گرفته است. از اين رو مي‌توان پيشبينی كرد كه در صورت رفع موضوعات چالش برانگيز ميان دو كشور و جديتي كه تهران و قاهره براي بسط روابط سياسی نشان خواهند دارد اين دو كشور مهم در حوزه غرب آسيا با بسط تعاملات سياسي، اقتصادی، فرهنگی باعث ثبات و آرامش منطقه شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها