نمایندگان و ۲ پرسش؛ از بازجویی تا وظیفه خبرنگاری

واكنش نمايندگان به ادعاي تحويل خودرو

بررسی‌ها درباره ادعای یکی از نمایندگان مجلس در یک هفته گذشته، واکنش‌های متفاوتی را میان نمایندگان در پی داشته است.
بررسی‌ها درباره ادعای یکی از نمایندگان مجلس در یک هفته گذشته، واکنش‌های متفاوتی را میان نمایندگان در پی داشته است.
کد خبر: ۱۴۰۶۴۸۳

به گزارش جام جم آنلاین، چهارشنبه ششم اردیبهشت ماه نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس مدعی شد در جریان استیضاح اول سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صمت، حدود ۷۰ تا ۷۵ خودروی شاسی بلند در اختیار نمایندگان قرار گرفته است.

احمد علیرضابیگی در گفتگو با ایلنا خواستار مشخص شدن ارتباط این اتفاق با استیضاح آقای فاطمی‌امین شده بود.

بازنشر خبر آقای علیرضابیگی در رسانه‌ها و داغ شدن آن میان افکار عمومی و شبکه‌های اجتماعی، باعث شد «خبرگزاری صدا و سیما» بررسی صحت این ادعا را در دستور کارش قرار دهد و «آن را با نمایندگان مجلس در میان بگذارد.»

در حالیکه نزدیک ۳ روز به دومین استیضاح آقای فاطمی‌امین باقی مانده بود، خبرنگاران صدا و سیما از روز پنجشنبه هفتم اردیبهشت ماه چند پرسش را درباره ادعای دریافت خودرو با آن‌ها در میان گذاشتند. از خبرنگاران تحریریه خواسته شد دو پرسش مشترک را در تماس با همه نمایندگان بپرسند و یا برای آن‌ها پیامک بزنند.

«من خودم هیچ وقت از خودروسازان خارج از نوبت خودرو نگرفته‌ام» و «من هیچ وقت هیچکدام از اعضای خانواده، دوستان و آشنایان را برای دریافت خودرو خارج از نوبت به خودروسازان معرفی نکرده‌ام» دو پرسش مشترک خبرگزاری از همه نمایندگانی بود که دسترسی به آنها امکان داشت.

هدف خبرگزاری از این پرسش‌ها، «راستی آزمایی، شفافیت نظر و واکنش نمایندگان مجلس» بود.

پیگیری‌های خبرنگاران و پاسخ‌های اولیه نشان داد که این پرسش‌ها برای نمایندگان «جدید، شگفت‌آور واکنش برانگیز» بوده؛ اگرچه همه این واکنش‌ها مثبت هم نبود.

خبرگزاری صدا و سيما همزمان واکنش‌های رسمی مسئولان به ادعای تحویل خودرو را پیگیری می‌کرد؛ اینها در حالی بود که سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت هم از دادستانی کل کشور خواسته بود ادعای آقای علیرضابیگی نماینده تبریز پیگیری شود.

پاسخ‌ها؛ ساده، سخت، طنزآلود

برخی نمایندگان هم در این جریان خبری علاوه بر پاسخ «نه»، توضیحات بیشتری دادند. برای نمونه نماینده‌ای گفت خودش و خانواده‌اش هیچ وقت خودرویی خارج از نوبت دریافت نکرده‌اند و «هیچ شخصی از ارباب رجوع که به دفترش مراجعه داشته‌اند، خودرویی خارج از نوبت تا جایی که اطلاع دارد، نگرفته‌.»

برخی نمایندگان هم واکنش طنز به این پرسش خبرنگاران صدا و سیما داشتند؛ مثلا یک نفر پاسخ داد «مگر خودرو می‌دادن؟ به ما نگفتن! کاش می‌گفتن؛ لذا خودرویی نگرفتم.» یا یک نماینده دیگر گفت «نه تنها یک خودرو، بلکه همه آن‌ها را او بوده که دریافت کرده!»

نماینده‌های دیگری هم بودند که تصویر پیامک خبرنگاران را در فضای مجازی منتشر کردند، برخی این پرسش خبرگزاری صدا و سیما را «غیر حرفه‌ای» توصیف کردند و بعضی هم واکنش‌های تندتری داشتند.

با گسترده شدن جریان رسانه‌ای ادعای تحویل خودرو‌های شاسی بلند، هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس اعلام کرد این ادعا را بررسی می‌کند.

روز شنبه ۹ اردیبهشت همزمان با افزایش تعداد نمایندگانی که به پرسش خبرنگاران پاسخ می‌دادند، در تماس خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با آقای علیرضابیگی، محتوای نشست‌های این نماینده را با مسئولان دادستانی و هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان دریافت کرد که بخشی از آن در خروجی خبرگزاری هم قرار گرفت.


روز سرنوشت

نمایندگان نشست علنی روز یکشنبه دهم اردیبهشت ماه را در حالی آغاز کردند که استیضاح آقای فاطمی‌امین و حضور رئیس جمهور در دستور کار بود و در شبکه خبر هم به صورت زنده پخش شد. جلسه‌ای که دست آخر، مجلس رأی اعتمادی را که به وزیر داده بود، پس گرفت.

واکنش برخی نمایندگان به پرسش خبرنگاران در مورد تحویل خودرو در جریان این نشست علنی هم ادامه داشت. سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده دیگری از تبریز در نوبت دفاع از وزیر صنعت، معدن و تجارت از سازمان صدا و سیما هم انتقاد کرد.

آقای میرتاج‌الدینی گفت باید به رسانه ملی گوشزد کند که «تو بازجو نیستی! خبرنگار هستی. اینکه به همه نمایندگان پیام دهی که آیا خودرو دریافت کرده‌اید یا نه، کار شما نیست. مگر شما بازجو هستید؟»

خبرگزاری صدا و سیما با بررسی واکنش‌های نمایندگان مجلس، از خبرنگاران خواست نظر بعضی نمایندگان را در مورد این پرسش‌ها دریافت کنند؛ در این میان بعضی عملکرد خبرگزاری را در راستای «شفافیت» و انقلابیگری توصیف کرده بودند و بعضی هم مانند آقای میرتاج‌الدینی انتقاد کردند.

از سوی دیگر، از برخی خبرنگاران هم خواسته شد تا روز دوشنبه در گفتگو با مردم، نظر آن‌ها را انعکاس دهند. وقتی از مصاحبه شوندگان سؤال شد «آیا خبرنگاران اجازه داشتند از نمایندگان در مورد موضوع خودرو‌ها سؤال کنند؟»، پاسخ‌ها با انتقاد از عملکرد برخی مسئولان، حکایت از این داشت که وظیفه خبرنگاران پیگیری سؤالات مردم از نمایندگان و مسئولان است.

آخرین آمار از پیگیری‌ها نشان می‌دهد ۲۳۲ نفر از نزدیک ۲۹۰ نماینده پاسخ خبرنگاران را داده‌اند و تاكنون تعداد قابل توجهی به پرسش خبرگزاری صدا و سیما در مورد خودروها، «نه» گفته‌اند./صدا و سیما

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها