در میزگرد جامعه شناسی سیاسی برنامه سیاست ایرانی مطرح شد؛

تحول از مطالبه مردم و پاسخگویی مسئولان آغاز می شود

معاون سیاسی حزب مؤتلفه پیرامون تحول احزاب گفت: تحول طبیعتا به معنای حرکت از نقاط ضعف به قوت بعد از شناخت صحیح است و دشمنان انقلاب اسلامی در پی این هستند که تحول را نسبت به نقاط مثبت صورت دهند و نقاط مثبت را حذف کنند.
کد خبر: ۱۴۰۶۴۴۲

به گزارش جام جم آنلاین از رادیو گفت‌وگو، مهدی عرب صادق افزود: کسی با اصل تحول مشکل ندارد چون ذات بشریت همسو با تحول و تکامل است اما امکان دارد انگیزه انجام تحول را نداشته باشد.

معاون سیاسی حزب مؤتلفه اظهار کرد: با نگاه سیاسی در جامعه، تحول در مشارکت مردم در انتخابات تعریف می شود اما برخی طیف‌های سیاسی حاضر به چرخش گفتمانی در رویکردهای سیاسی خود نیستند.

وی افزود: اگر در کشور نگاه سیاست داخلی داریم باید در این راستا از مسیر تعامل و سعه صدر استفاده شود که این سعه صدر بین طیف های سیاسی کمتر به چشم می خورد و البته در رویکرد سیاست خارجی، توازن فراموش شده است.

عرب صادق با بیان اینکه اقشار مردم باید در مواجهه گفتگویی با هم قرار بگیرند و از نتایج آن برنامه های کلان را پیش‌بینی کنیم ادامه داد: تحزب در ایران تضعیف شده است بلکه گاهی احزاب و گاهی هم دولت ها عامل این ضعف بودند و سیاسی نبودن را جزو محصنات خود می دانند در صورتی که سیاسی بودن لازمه جامعه مدنی است.

وی افزود: تمام احزاب در زمینه روز قدس و مواجهه با اسرائیل وحدت نظر دارند و باید ابعاد مشترک برای انسجام ملی تقویت شوند اما هیچ بیانیه ای از احزاب در صدا و سیما پخش نشد در حالیکه عمده جریانات سیاسی کشور، احزاب هستند.

معاون سیاسی حزب مؤتلفه تصریح کرد: تحزب در کشور واژه زیبایی نیست و نوعی برچسب منفی محسوب می شود در حالیکه باندها و گروه های خاص سیاسی که در قالب حزبی فعال نیستند اینها به جایی پاسخگو نیستند و با تضعیف احزاب و نداشتن اثرگذاری، جبهه هایی برای زدن حرف‌های مشترک ایجاد شده است.

وی افزود: احزابی که نمی توانند در سراسر کشور جذب نیرو و مخاطب داشته باشند کارکردی هم نمی توانند داشته باشند.

عرب صادق ضمن تأکید بر این مطلب که تشکل های مردمی بایستی ذیل احزاب باشند خاطرنشان کرد: اصلاح طلبان بعد از کسب قدرت، پایگاه اجتماعی خود را از دست دادند چون گفتمان مردم‌محوری نداشتند و صرفا با ادعای گفتگوی تمدن ها که ارزشمند هم است، مردم در مسیر این گفتمان قرار نگرفتند.

وی افزود: اکثر احزاب از نظر پایگاه اجتماعی وضعیت ضعیفی دارند و قشر خاصی را راهبری نمی‌کنند لذا در زمینه تحزب نیازمند تحول هستیم.

معاون سیاسی حزب مؤتلفه ضمن تشریح اینکه در احزاب شورای مرکزی توسط مردم و مسئولان توسط شورای مرکزی انتخاب می‌شوند و تحول از مردم، مطالبه مردم و پاسخگویی آغاز می شود گفت: اگر دولت بر اساس تربیت تشکل و سازمانی شکل گرفته باشد احزاب نسبت به ناکارآمدی ها باید پاسخ بدهند که در این زمینه دچار مشکل هستیم.

وی افزود: نخبگان سیاسی در احزاب نیز تضعیف شدند که باید به سمت تغییرات نگرشی در این ابعاد حرکت کنیم.

عرب صادق با اشاره به اینکه قواعد کلان حاکمیتی و قانون اساسی و برنامه های توسعه و قوانین بالادستی بر مبنای مردم است اظهار کرد: در اجرای قوانین پایین دستی رویکرد متحولانه باید داشت و به مردم پاسخگو باشند چون رویکرد نظام اسلامی همین است.

وی افزود: انباشت ناکارآمدی منجر به تولید چرخه معیوب شده و عمده نارضایتی مردم در زمینه معیشتی است و این نارضایتی بی‌اعتمادی ایجاد کرده و این بی‌اعتمادی اقتصاد کشور را دچار مشکل کرده است چرا که در کشور علاوه بر مشارکت روانی به مشارکت عملی نیز نیازمند هستیم.

معاون سیاسی حزب مؤتلفه ادامه داد: رابطه بین مردم و حاکمیت، سیاست است و باید از دوقطبی مردم و حاکمیت فاصله بگیریم لذا مشارکت سیاسی را به دالانی که مردم را به حاکمیت وصل می‌کند ارتباط دهیم و اعتماد مردم به حاکمیت رقم بخورد.

وی افزود: مشارکت سیاسی در جامعه مدنی و دولت باید حل شود و نگاه انحصارطلبانه دولت‌ها برداشته شود سیاست‌گذاری به سمت تقویت بخش خصوصی می‌رود، چراکه دولت نفتی نمی‌تواند رویکرد مبتنی بر اعتماد داشته باشد.

سیاست ایرانی یک مجله صوتی و تصویری است . سیاست ایرانی برنامه ای برای علاقه مندان به سیاست است که نگاه فراوانی به موضوعات مختلف دارد. این برنامه از چهار میز تخصصی تشکیل شده است که هدایت آنها را اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه ها ‌ نیز روزنامه نگاران با سابقه بر عهده دارند.

دکتر سعید آجورلو استاد دانشگاه هدایت میز علوم سیاسی و جامعه شناسی سیاسی ، دکتر حنیف غفاری و دکتر فاطمه نکولعل آزاد که از اساتید دانشگاه هستند هدایت میز روابط بین الملل ، دکتر رضا گنجی هدایت میز تاریخ سیاسی و علی اکبر عبدالعلی زاده ، عضو شورای سردبیری روزنامه جام جم هم هدایت میز جریان شناسی سیاسی فرهنگ را بعیده دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها