مدیرعامل موسسه جام جم در گفتگو با شبکه خبر:

ببینید | روزنامه جام جم فقط یک رسانه مکتوب نیست

در روزنامه جام‌ جم به دلیل این‌که لطف داشتند، اخبار کارهایم را منتشر کردند و مصاحبه‌های زیادی با این روزنامه داشتم.
کد خبر: ۱۴۰۶۲۵۳
نویسنده ​​​​​​​محسن اسلام زاده - مستندساز

وقتی با روزنامه مصاحبه می‌کردم، آن را می‌خریدم تا آرشیو کنم اما واقعیت این است که روزنامه خواندن و خریدن کم شده و بیشتر اخبار در فضای مجازی منتشر می‌شود.

روزنامه جام‌جم به خاطر دو شخصیت برایم جذاب بوده که یکی زنده یاد روح ا... رجایی و دومی مرتضی درخشان است که خیلی مطالبش را در فضای مجازی و روزنامه جام‌ جم دنبال می‌کردم. بعدها آقای درخشان در زمان پیروزی طالبان به افغانستان آمد و دیدگاه متعادلش در یادداشت‌هایی که برای جام‌جم می‌فرستاد، برای من خیلی جالب بود. بالاخره آنجا دو جناح با تحولات منطقه باهم درگیر بودند و آقای درخشان آمده بود که تمام این حرف‌ها را بشنود. به نظرم روزنامه جام‌جم به دلیل فرستادن آقای درخشان خیلی توانست در ماجراهای افغانستان در سال ۱۴۰۰ پخته عمل کند.

یکی از آخرین خاطرات خوبم مربوط به مصاحبه‌ام با علی‌رستگار در این روزنامه ‌است، چون هم یک صفحه برایم درنظر گرفت و هم خیلی در طراحی سؤال روی مستندهایی که ساخته بودم، اشراف داشت و خیلی حرفه‌ای عمل کرد.

در این مواقع وقتی خبرنگاری تا این اندازه وقت می‌گذارد و تخصصی کار می‌کند و سؤالاتش به قدری دقیق است که دیگران نمی‌پرسند، آدم انرژی مضاعفی می‌گیرد. همچنین تیتری که برای کارم انتخاب کرد، خیلی زیبا بود: «مچ انداختن سینمای مستند با داستانی» و این تیترها تبدیل به سکوی پرتابی برای ما می‌شود و به کارهای‌مان ضریب می‌دهد و خیلی قابل تقدیر است. یک تابلو هم به من هدیه دادند با شعر حافظ: «سال‌ها دل طلب جام‌جم از ما می‌کرد» که به شکلی جذاب روزنامه نامش را در قالب این شعر به مهمانان هدیه می‌دهد.

به لحاظ فنی برای بهتر شدن روزنامه نظری ندارم اما به‌نظرم به لحاظ محتوایی مخاطبان به این دلیل سراغ روزنامه جام‌جم می‌آیند که به مسائل اجتماعی و فرهنگی بیشتر می‌پردازد و به نظرم این روزنامه نباید سطح خودش را پایین بیاورد و وارد منازعات سیاسی شود. بالاخره هر نگاه مختلف سیاسی در کشور تابلو و روزنامه مشخصی دارد و مخاطبان بیشتر سراغ آنها می‌روند. مخاطبان جام‌جم بیشتر دنبال مسائل فرهنگی هستند و آنچه در جامعه می‌گذرد. اگر امکان داشته باشد که بخش اجتماعیش را تقویت کند، به افزایش مخاطبان روزنامه کمک می‌کند و روزنامه باید به سمت فضای مجازی برود تا مخاطب مجازی هم آن را بپسندد و از سرمایه‌گذاری صرف روی بخش فیزیکی خودداری شود.

قصد دارم مثالی درباره جلب توجه مخاطبان نوجوان و جوان نسبت به یک موضوع بزنم. بیشتر مستندهایی که ساختم، مربوط به جهان اسلام و کشورهای دیگر بوده است اما این مستند «هیچ کس منتظرت نیست» را که با موضوع آسیب‌های اجتماعی کار کردم، متوجه شدم تا چه اندازه جامعه مشتاق دیدن برنامه‌ها، مستندها، اخبار و مطالب فرهنگی در این مورد است.

شما اگر بخواهید جوان، نوجوان و اقشار مختلف مردم به دنبال روزنامه جام‌جم بیایند، باید به سمت مطالب تولیدی اجتماعی و آنچه درد جامعه است، حرکت کنید و اگر بنا را بر این بگذارید، مخاطبان بسیار خوبی را با طرح گرافیک جذاب و سیاست‌گذاری درست برای صفحه اول جلب خواهید کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها