برای بسیاری از ما گزینه‌های دوش‌گرفتن محدود به تعداد دفعات حمام‌کردن در طول هفته یا استفاده از انواع خاصی از محصولات شوینده است اما جنبه دیگری نیز برای این برنامه روزمره وجود دارد و آن تغییر دمای آب است که می‌تواند تأثیرات مختلفی را بر سلامت بدن به همراه داشته باشد.
کد خبر: ۱۴۰۶۱۳۰
نویسنده یاسمین مشرف - گروه دانش و سلامت

در دوش کنتراست یا حمام متضاد شما به‌طور متناوب دمای آب را از گرم به سرد و برعکس تغییر می‌دهید. چرخه‌های متناوب آب گرم و سرد درمجموع بین پنج تا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. دوش کنتراست که به آب‌درمانی متضاد نیز شناخته می‌شود، بسیار ساده است و راه‌های مختلفی برای آن وجود دارد.

نحوه دوش متضاد
ممکن است حدود سه دقیقه از آب‌گرم و سپس یک دقیقه از آب‌سرد استفاده کنید یا دوره‌های ۱۵ثانیه‌ای داشته باشید. نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که دوره‌ها را با آب‌سرد پایان دهید. حمام متضاد با ایجاد اختلاف قابل‌توجه در درجه‌حرارت، تأثیر زیادی بر افزایش جریان خون، تقویت سیستم عروقی و تغذیه بافت‌ها دارد. آب‌گرم به انبساط رگ‌های خونی به‌ویژه مویرگ‌ها کمک می‌کند و آب سرد باعث انقباض عروق می‌شود. استفاده متناوب از آب گرم و سرد باعث ایجاد عمل پمپاژ می‌شود که تسکین علائم ناخوشایند و فعال کردن سیستم عصبی پاراسمپاتیک را به همراه دارد.

مزایای آب‌ درمانی متضاد

بهبود گردش‌ خون
تغییر سریع دما باعث می‌شود خون به‌طور متناوب به سطح پوست و اندام‌های حیاتی ارسال شود. این، نوعی تمرین برای کل سیستم گردش‌خون است که به آن آموزش می‌دهد کارآمدتر عمل کند.

افزایش انرژی
براساس مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۷/ ۱۳۹۶ منتشر شد آب‌درمانی متضاد به ورزشکاران کمک می‌کند در عرض یک تا دو روز به‌طور کامل خستگی خود را ازبین ببرند. همین مطالعه نشان می‌دهد دوش آب‌سرد تأثیر مشابهی ندارد و تغییر آب سرد و گرم برای کاهش خستگی ضروری است.

کاهش درد عضلانی
ورزش شدید، فعالیت فیزیکی زیاد یا آسیبی جزئی، ممکن است باعث حساس، ضعیف و دردناک‌‌شدن عضلات شود. دوش کنتراست به شما کمک می‌کند درد را سریع‌تر کاهش دهید. محققان تأثیر دوش کنتراست را در ورزشکاران پس از ورزش آزمایش کرده‌اند. براساس مشاهدات آنها در مقایسه با استراحت غیرفعال، آب‌درمانی کنتراست زمان بهبود را کاهش می‌دهد. بااین‌حال، توجه داشته باشید که برای گرفتن بهترین نتیجه، دمای آب‌گرم نباید از ۴۰‌درجه سانتی‌گراد بیشتر شود.

تقویت سیستم‌ ایمنی
پزشکان معتقدند دوش کنتراست روشی مؤثر برای تقویت سیستم‌ایمنی بدن در برابر بیماری‌های رایج مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزاست. یافته‌های محققان هلندی حاکی از این است که دوش‌ کنتراست با افزایش تولید گلبول‌های سفید خونی مبارزه‌کننده با بیماری‌ها، به تقویت عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند.

رعایت احتیاط لازم است
دوش متضاد برای همه افراد مناسب نیست. افرادی که پوست حساس و خشک دارند باید بسیار مراقب باشند، زیرا آب داغ می‌تواند به پوست آسیب برساند. افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی ــ عروقی مانند آریتمی قلبی، فشارخون بالا و ترومبوز ورید عمقی هم باید از دوش متضاد اجتناب کنند. اگر هریک از این شرایط یا هر مشکل جدی مزمن سلامت دارید، حتما در مورد دوش متضاد با پزشک مشورت کنید.

منبع: huffpost.com و ba-bamail.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها