انتخاب اردبیل به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو یک امتیاز ویژه و استثنایی برای این استان و ایران فراهم کرده تا توانمندی‌های گردشگری خود را در ابعاد مختلف معرفی کند.
انتخاب اردبیل به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو یک امتیاز ویژه و استثنایی برای این استان و ایران فراهم کرده تا توانمندی‌های گردشگری خود را در ابعاد مختلف معرفی کند.
کد خبر: ۱۴۰۵۹۷۹
نویسنده حوریه ملکی - گروه ایران

این فرصت می‌تواند با جذب سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و فعالان اقتصادی در حوزه‌های مختلف، تحولی عظیم در این عرصه به وجود بیاورد.هر چند بر اساس گزارش وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، طی یک سال اخیر بیش از ۱۴۱میلیون دلار در حوزه گردشگری ایران سرمایه‌گذاری خارجی شده اما حالا با تدوین قانون حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی و رفع دغدغه‌ آنها می‌توان بیش از این در این حوزه به موفقیت رسید. شهر تاریخی و فرهنگی اردبیل در سال ۲۰۲۳ به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو انتخاب و بر همین اساس رویداد گردشگری ۲۰۲۳ پایتخت کشورهای عضو اکو ـــ‌که از پنجشنبه گذشته به‌صورت رسمی در اردبیل آغاز شده ـــ این فرصت را به وجود آورد تا زمینه برای حضور گردشگران از ۱۰کشور عضو اکو در این منطقه فراهم آید.
این میزبانی فرصتی تکرارنشدنی برای اردبیل است تا بتواند توانمندی‌های سرمایه‌گذاری در ابعاد مختلف گردشگری، میراث فرهنگی، صنایع دستی و سایر بخش‌های کشاورزی، صنعتی و تولیدی‌های خودش را در معرض دید گذاشته و نسبت به جذب سرمایه‌گذاران اقدام کند. بر همین اساس همزمان با افتتاحیه رویداد اردبیل ۲۰۲۳ اطلس سرمایه‌گذاری گردشگری این استان هم رونمایی شد.

تقدیم حکم به استاندار اردبیل
روز پنجشنبه بود که حکم پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو به‌صورت رسمی به استاندار اردبیل تقدیم شد تا این شهر در سال ۲۰۲۳ میزبان این رویداد ارزشمند باشد.در این مراسم که وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حضور داشت، حکم پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو و برگزاری رویداد اردبیل ۲۰۲۳ به استاندار اردبیل اعطا شد و در نقطه مقابل نیز استاندار اردبیل، نشان سلاطین صفوی را به دبیرکل اکو تقدیم کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در جریان این رویداد تصریح کرد: در حالی استان اردبیل با داشتن جاذبه‌های متعدد گردشگری و مواهب خدادادی میزبان این رویداد بزرگ و با عظمت است که در سال‌جاری تلاش بر این خواهد بود تا در کنار تقویت همکاری‌ها و توسعه مراودات گردشگری، فرهنگی و اجتماعی، زمینه مؤثری برای جذب سرمایه‌گذاران و گردشگران داخلی و خارجی فراهم شود.
حسن محمدی ادیب ادامه داد: وزرای کشورهای عضو اکو سال ۲۰۱۹ در نشست خود در تاجیکستان با رصد توانمندی‌های استان اردبیل، مرکز این استان را به‌عنوان پایتخت گردشگری انتخاب کردند تا در سال میلادی جاری بتوانیم بیشتر ظرفیت‌ها و قابلیت‌های این استان را معرفی کنیم. این رویداد فرصتی مهم برای اردبیل به وجود آورده تا بیش از گذشته معرفی قابلیت‌ها را در حوزه‌های مختلف شاهد باشیم که قطعا با داشتن آب و هوای مناسب، جاذبه‌های طبیعی همچون کوه سبلان و دامنه‌های سرسبز با آب‌های گرم و معدنی می‌تواند از برندهای گردشگری این استان باشد.

رونمایی از اطلس سرمایه‌گذاری گردشگری
همزمان با افتتاحیه رویداد اردبیل ۲۰۲۳ اطلس سرمایه‌گذاری گردشگری این استان هم رونمایی شد. بر همین اساس و در نشست فعالان اقتصادی استان اردبیل با شرکت‌کنندگان در رویداد ۲۰۲۳ به‌عنوان سفرای کشورهای عضو اکو و حاشیه دریای سیاه، با محوریت جذب سرمایه‌گذاران خارجی برای طرح‌های حوزه گردشگری و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ابعاد اقتصادی اعم از کشاورزی، صنعتی، معدن، تجارت، حوزه خدمات و… گفت‌وگوهایی انجام شد.در این نشست میزهای تخصصی برگزار شد تا فعالان این حوزه‌ها بتوانند زمینه‌های جذب سرمایه‌گذاران خارجی را در قالب شرکت‌کنندگان مختلف اعم از ترکیه، تاجیکستان، رومانی، صربستان، بلغارستان، پاکستان، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان و کشور چین فراهم کنند.
به گفته رئیس کمیته بازاریابی و سرمایه‌گذاری اقتصادی رویداد اردبیل ۲۰۲۳ در این برنامه سعی شد تا مهمانان و سفرای کشورهای عضو اکو بیش از گذشته با توانمندی‌های استان اردبیل و قابلیت‌های آن در بخش‌های گردشگری، کشاورزی، صنعت و معدن و همچنین تجارت آشنا شوند.
حسین پیرمؤذن عنوان کرد: در کنار گسترش مناسبات اقتصادی با رویکرد گردشگری، سعی بر این است تا با نگاه جهان عاری از خشم و خشونت بتوان تلاش مؤثرتری در تقویت مؤلفه‌های همگرایی و همزیستی مسالمت‌آمیز فراهم کرد. هر چند تفاوت فرهنگ‌ها، زبان‌ها، آداب و سنن را در این کشورها شاهدیم اما گردشگری می‌تواند پل همگرایی، همزیستی و نقطه وحدت بیشتر برای مردم این کشورها باشد تا بیش از گذشته بتوانند در ابعاد مختلف فعالیت‌ها را پیش ببرند.وی ضرورت استفاده از تجارب مفید و به نمایش گذاشتن توانمندی‌های ممتاز اردبیل را در قالب این رویداد یادآور شد و افزود: ما فرصت‌ها را مغتنم می‌دانیم و این نشست را آغاز حرکتی مؤثر در تقویت روابط و همکاری‌های مشترک به شمار می‌آوریم تا نقطه عطفی در تداوم این همکاری‌ها و همدلی‌ها باشد.بی شک تنها استراتژی مؤثر در این حوزه تقویت دیپلماسی گردشگری با نگاه ارتقای صلح و ثبات در منطقه است تا بتوان فرصتی بی‌نظیر در پیشبرد اهداف و برنامه‌ها شکل داده و به وجود آورد.

لغو روادید ۵۰ کشور با ایران
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که برای حضور در مراسم ۲۰۲۳ اردبیل به این استان رفته بود با بیان این‌که لایحه لغو روادید ۵۰ کشور دنیا با ایران به هیأت دولت ارائه شده و امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان این لایحه به تصویب برسد، گفت: اردبیل دارای ابعاد گردشگری تاریخی، فرهنگی با ابنیه‌های باستانی متعدد و ارزشمند نظیر اثر جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی است که بر تارک ابنیه‌های تاریخی و فرهنگی جهان می‌درخشد.
عزت‌ا... ضرغامی ادامه داد: در فاصله کمتر از ۱۰۰کیلومتر در این استان می‌توان به انواع جاذبه‌های گردشگری دسترسی پیدا کرد که جنگل فندقلو در ردیف جنگل‌های هیرکانی دسترسی به دریای خزر، وجود ۱۱۰ دهنه چشمه‌های آبگرم معدنی ظرفیتی ممتاز و بی‌نظیر است.»
به گفته این مسئول، باید به‌صورت ویژه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این استان با اولویت گردشگری برای کشورهای عضو اکو و سازمان توسعه دریای سیاه و سایر مناطق معرفی شده و این قابلیت‌ها بیش از گذشته نمود پیدا کند.

سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری ایران
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان این‌که طی یک سال اخیر ۱۴۱میلیون دلار در حوزه گردشگری ایران سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده می‌گوید: فرصت سرمایه‌گذاری خوبی در قالب کشورهای عضو اکو به‌صورت مشترک فراهم آمده که ما با احصای بیش از ۱۲۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری سعی می‌کنیم، این طرح‌ها و هدف‌گذاری‌ها را به نتیجه برسانیم.علی‌اصغر شالبافیان ادامه می‌دهد: در یک سال گذشته ۲۷۰۰ موافقت اصولی برای سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری صادر شده که ۲۵۸۰مورد از آنها به ارزش ۳۶۰هزار میلیارد تومان در مراحل اجرایی قرار گرفته است.وی پرداخت میزان تسهیلات را در این حوزه پنج برابر سال‌های گذشته عنوان و تصریح می‌کند: اعتلای تسهیلات ارزی و ریالی در دستور کار قرار گرفته و ابلاغ این منابع را با اولویت سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری شاهد هستیم.معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان این‌که باید از فرصت‌هایی که برای جهانی شدن به دست می‌آید درست استفاده شود، اضافه می‌کند: فعالان اقتصادی استان اردبیل نیز می‌توانند در این حوزه ورود مؤثر و راهگشایی داشته و زمینه و فرصت‌های بی‌نظیری را در این بخش مهیا کنند.

همکاری‌ فرهنگی با تاجیکستان
تاجیکستان از جمله کشورهایی است که در حوزه‌های فرهنگی و هنری با ایران اشتراکات بسیاری دارد.در حال حاضر بین ایران و تاجیکستان در حوزه‌های اقتصادی فعالیت‌ها و مناسباتی وجود دارد که لازم است اردبیل نیز در حوزه‌های مختلف اعم از اقتصادی، سهم قابل توجهی از این مناسبات داشته باشد.استاندار اردبیل در جریان رویداد بین‌المللی اردبیل ۲۰۲۳ و در نشست سفیر تاجیکستان در ایران گفت اشتراکات فرهنگی با تاجیکستان ظرفیت ارزشمندی برای همکاری است و ما بر ارتباط شهرداری اردبیل با شهرداری‌های تاجیکستان تاکید داریم.سیدحامد عاملی با بیان این‌که تاریخ و فرهنگ ایران و تاجیکستان آمیخته به هم هستند، خاطرنشان کرد: همکاری‌های فرهنگی و هنری و افزایش سهم استان از مناسبات اقتصادی و ارتباط میان شهرداری اردبیل با شهرداری‌های تاجیکستان مهم و ضروری است.وی با دعوت از سفیر تاجیکستان برای سفر مجدد به استان اردبیل به منظور بازدید از ظرفیت‌های گردشگری، کشاورزی و… ادامه داد: تمایل داریم ارتباطی در حوزه شهرداری اردبیل و شهرداری‌های کشور تاجیکستان تدوین و اجرایی شود. با توجه به انتخاب اردبیل به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اکو در سال ۲۰۲۳ پیشنهاد می‌شود با هماهنگی وزارت خارجه ایران حوزه گردشگری استان اردبیل طی یک یا دو روز در دوشنبه پایتخت تاجیکستان به مردم معرفی شود.

تأسیس شبکه مجریان تورهای گردشگری
دبیرکل سازمان همکاری‌ کشورهای عضو اکو با بیان این‌که در تلاش برای تأسیس شبکه مجریان تورهای گردشگری کشورهای عضو اکو هستیم تا این فرآیند تسهیل شود، گفت: می‌خواهیم با راه‌اندازی این شبکه بیش از ۳۵۰ تور گردشگری را با همکاری فعالان حوزه گردشگری کشورهای عضو اکو برگزار کنیم.
خسرو ناظری ضرورت تقویت و توسعه تورهای گردشگری را به مقصد کشورهای عضو اکو یادآور شد و تصریح کرد: شهر تاریخی و فرهنگی اردبیل در سال ۲۰۲۳ پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو است و این فرصتی استثنایی است تا با راه‌اندازی این تورها بیشترین گردشگران را به این شهر وارد کنیم.به گفته این مسئول، گردشگری برخلاف سایر صنایع نظیر کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت از جذابیت بیشتری همراه با منافع مادی و معنوی برخوردار است که قطعا ورود به این حوزه می‌تواند پویایی بیشتری را در نظام اقتصادی و ارتقای درآمد سرانه کشورها به همراه داشته باشد.ضمن این‌که نظام‌الدین زاهدی، سفیر تاجیکستان در ایران هم با بیان این‌که مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی از ظرفیت‌های بسیار مهم و قابل توجه ایران در حوزه تاریخی و گردشگری است، گفت: خواهرخواندگی بین استان و شهر اردبیل و یکی از استان‌ها و شهرهای تاجیکستان اقدامی بسیار مهم است که در آینده نزدیک انجام خواهد شد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها