یک تحلیلگر حوزه روابط بین‌الملل در گفت و گو با جام‌جم آنلاین

سفر رئیس جمهور عراق فرصتی برای همگرایی بیشتر منطقه ای

سفر رئیس جمهور عراق به ایران می تواند به ارتقای روابط تهران و بغداد در حوزه های امنیتی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و همچنین افزایش همگرایی منطقه ای بینجامد.
سفر رئیس جمهور عراق به ایران می تواند به ارتقای روابط تهران و بغداد در حوزه های امنیتی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و همچنین افزایش همگرایی منطقه ای بینجامد.
کد خبر: ۱۴۰۵۸۶۴
نویسنده فتاح غلامی - جام جم آنلاین

سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت و گو با جام‌جم آنلاین با اشاره به سفر یک روز عبداللطیف رشید رئیس جمهور عراق به تهران خاطرنشان کرد: این سفر یک روزه از اهمیت بالایی برخوردار است چون در این سفر، یک هیات عالیرتبه امنیتی، تجاری، اقتصادی، سیاسی شامل وزیران خارجه، برق، آب و همچنین دبیر شورای امنیت ملی عراق، عبداللطیف رشید را همراهی می‌کند.

وی درباره پیامدها و تاثیرات حضور رئیس جمهور عراق در تهران گفت: به نظر می‌رسد این سفر می‌تواند روابط همسایگی، فرهنگی، گردشگری، تمدنی، تجاری، اقتصادی و امنیتی دو کشور ایران و عراق را یک گام به جلو ببرد.

صدرالحسینی درباره تاثیرات توافقات روسای جمهور ایران و عراق در حوزه مباحث امنیتی تصریح کرد: با توجه به این‌که عبداللطیف رشیدی کرد است بنابراین می‌توان پیشبینی کرد که مقامات دو کشور در گفت و گوها و مذاکرات خود مسائل مربوط به مرزها را مورد بررسی قرار خواهند داد و وضعیت امنیت به ویژه در استان‌های کردنشین و غرب ایران ارتقا پیدا خواهد کرد. همچنین موضوع امنیت جدار مرزی دو کشور از جهت رونق گذرگاه‌های تجاری، اقتصادی و بازرگانی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی اضافه کرد: دبیر شورای امنیت ملی عراق در این سفر عبداللطیف رشید را همراهی می‌کند و طبعا طرفین می‌توانند در قالب توافقاتی در این حوزه گام‌های عملی و موثری را برای مقابل با تروریسم بردارند.

وی با اشاره به حضور وزیران آب و برق عراق در تهران گفت: موضوعاتی مثل صادارت برق و بهره مندی دو کشور از آب‌های مجاور و حوالی مرزها از مباحث مورد گفت و گو مقامات ایرانی و عراق خواهد بود و امید است که اجرایی شدن این توافقات باعث توسعه و ارتقای حوزه کشاورزی در مناطق جنوب و جنوب غربی کشور شود.

صدرالحسینی با بیان این‌که در سفرهای گذشته مقامات ایرانی به بغداد و مقامات عراقی به تهران توافقاتی صورت گرفت تصریح کرد: سفر عبداللطیف رشید به تهران می‌تواند باعث عملیاتی تر شدن توافقات گذشته میان تهران و بغداد شود.

وی تاکید کرد: با توجه به چشم انداز اقتصادی دو کشور نسبت به همدیگر با وجود 1400 کیلومتر مرز مشترک به نظر می‌رسد این سفر مسیر دستیابی به اهداف میان مدت و بلندمدت در حوزه‌های دو جانبه و چندجانبه را تسهیل کند.

صدرالحسینی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به میانجیگری عراق برای برقراری روابط مجدد دو کشور ایران و عربستان این سفر در حوزه مسائل حل و فصل و گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عربی نیز قطعا موثر خواهد بود و باعث همگرایی بیشتر منطقه‌ای می‌شود.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها