آبی‌ها محکوم به فراموشی دربی
پارس جنوبی جم – استقلال در یک چهارم نهایی جام حذفی

آبی‌ها محکوم به فراموشی دربی

بازی سرکاری وزیر ورزش، تاج و افشاریان و رفقای دیگر؛ var به فصل بعد هم نمی‌رسد!

حذف داوران بین‌المللی فوتبال ایران

فوتبال ایران، بهشت وعده‌هاست. مدیران و روسای آن از صبح که بیدار می‌شوند، وعده‌های رویایی می‌دهند و در نهایت شب که به خواب می‌روند، به تمام زودباوران می‌خندند. به طور مثال در دو سال گذشته وعده‌های رنگارنگی درباره ورود var به فوتبال ایران داده شده.
فوتبال ایران، بهشت وعده‌هاست. مدیران و روسای آن از صبح که بیدار می‌شوند، وعده‌های رویایی می‌دهند و در نهایت شب که به خواب می‌روند، به تمام زودباوران می‌خندند. به طور مثال در دو سال گذشته وعده‌های رنگارنگی درباره ورود var به فوتبال ایران داده شده.
کد خبر: ۱۴۰۵۵۸۶
نویسنده سعید اکبری - گروه ورزش

حمید سجادی وزیر ورزش همین چند وقت پیش در مصاحبه‌ای گفت: «var به نیم فصل دوم لیگ برتر می‌رسد.(یعنی همین حالا باید کمک داور ویدئویی می‌داشتیم!)» وقتی از او پرسیدند که مگر می‌شود؟ پاسخ داد: «به من اینطور گفته‌اند.» بنابراین اگر اطراف وزیر هستید، هر چه به او بگویید، احتمالا باور می‌کند. مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال هم در این مدت همپای سجادی، کم وعده امروز و فردا را برای var نداده است. بهترین حرف را اما علی خسروی عضو کمیته داوران داد: «الکی وعده ندهیم. کلی کار داریم.»
حالا خبر قطعی فارغ از آن ادعاهای وزیر و تاج این است؛ «var به فصل بعد رقابت‌های لیگ‌برتر هم نمی‌رسد.» کمیته داوران برآورد کرده بود که اگر در نیم فصل دوم لیگ جاری تمام باشگاه‌ها مجهز به کمک داور ویدئویی شوند، این سیستم در نیم فصل دوم سال آینده، کارش را به صورت رسمی آغاز کند. Var پیشکش، همین حالا برندترین ورزشگاه ایران در حال فروپاشی و تخریب است! ورزشگاه آزادی که همواره میزبان بازی‌های بزرگ ملی و باشگاهی در سطح بین‌المللی است حال و روز بدی دارد و نصب var در آن، گزینه هزارم است. مشکل اما بافت فرسوده نیست، همین حالا باشگاه‌ها با فدراسیون فوتبال بر سر خرید تجهیزات به مشکل خورده‌اند.

مشکل اصلی
روزی که فدراسیون فوتبال پیشنهاد خرید سیستم‌ کمک‌داور ویدئویی را داد، نهایتا با ۳،۴ میلیارد تومان کار جمع می‌شد ولی امروز هر باشگاه برای خرید و راه‌اندازی var باید بالای ۲۰ میلیارد تومان هزینه کند! علی خسروی عضو کمیته داوران می‌گوید: «بله، هر روز هم که اقدام نکنیم، دوباره رقم بالا و بالاتر می‌رود چون باید این سیستم را با دلار و یورو از خارج از کشور بخریم.»
همه دوست دارند var وارد فوتبال ایران شود اما در عین حال حواس‌شان به جیب‌شان است. بعضی باشگاه‌ها از جمله استقلال، پرسپولیس، هوادار، نفت مسجد‌سلیمان، صنعت نفت و... می‌گویند چرا باید پول نصب این سیستم را در ورزشگاهی بدهند که مالکش نیستند؟! این موضوع مهمی است که باعث شده اختلاف نظر بالا بگیرد. آنها پربیراه نمی‌گویند. اکثر تیم‌های لیگ برتری فقط حق بازی روی چمن ورزشگاه را دارند و مابقی چیزها در اختیار برگزار کننده، هیات فوتبال استان‌ها و مالکان دولتی ورزشگاه‌هاست. حالا یکبار دیگر یاد گفته‌های وزیر ورزش بیفتید و ببینید در فوتبال ایران چه وعده‌ها که نمی‌دهند!

دو سال دیگر!
هفته گذشته خداداد افشاریان که تا پیش از این مدام می‌گفت var در راه است، در مواجهه با سوالی درباره تاریخ شروع فعالیت این سیستم در فوتبال ایران، جواب داد: «من نمی‌دانم کی!» این دیگر اوج مسئولیت‌پذیری مدیران فوتبال در قبال وعده‌هایشان بود.
حسین عسگری، کارشناس داوری که در گذشته رئیس‌دپارتمان کمیته داوران بود، در تحلیل این اتفاقات به جام‌جم می‌گوید: «من فکر نمی‌کنم var زودتر از دو سال دیگر برسد. این پروسه زمانبر است. تا همین لحظه که با هم حرف می‌زنیم هیچ کاری انجام نشده. اگر از امروز تخته گاز بروند و مشکلی نباشد، پروسه راه‌اندازی آن یکسال طول می‌کشد. داوران ما باید ۴،۵ دوره کلاس ببینند. کلاس‌ها هم یک هفته در میان نیست، دو سه ماه بین هر کلاس فاصله است. یک دوره آفلاین هم داریم که ۹ ماهه است. یعنی var در این مدت غیررسمی در لیگ کار می‌کند. قانون است. به نظرم دوستان دارند دروغ می‌گویند. حرف راست را نمی‌‍زنند. var حالا حالاها نمی‌رسد.» او اضافه می‌کند: «برای چه باشگاه‌ها باید پول خرید این سیستم را بدهند؟ حرف شان درست است. مگر ورزشگاه برای آنهاست؟ مالک ورزشگاه یا فدراسیون باید بدهد. البته وقتی به باشگاه‌ها می‌گویند برای سهولت کار داوران لطفا هدست برایشان بخرید، عجیب نیست که بگویند پول var را هم آنها باید بدهند.»

درد دل‌های داور لیگ‌برتری
یکی از داوران لیگ‌برتر هم می‌گوید هیچ امیدی ندارند var وارد فوتبال شود. او که دوست ندارد نامش فاش شود به جام‌جم می‌گوید: «بدترین اتفاقی که می‌افتد حذف داوران از بازی‌های بین‌المللی است. فیفا و کنفدراسیون می‌گویند داورانی را برای بازی‌ها انتخاب می‌کنند که در لیگ‌شان var فعال باشد.
تکلیف داوران ما چیست؟ این یعنی حذف ما از مسابقات بین‌المللی. امید داوران خوب ما کسب درآمد بین‌المللی است. در لیگ به ما ۴.۵ میلیون برای هر بازی حقوق می‌دهند. نهایت چند بازی در فصل سوت می‌زنیم؟ ۱۰؟۱۵؟ ماشاا... لیست داوران آن‌قدر پر است که مدام استراحت می‌خورند. اگر داوری ۱۵ بازی سوت بزند که نمی‌زند، درآمد سالش می‌شود
۶۷ میلیون تومان. حالا ببینید این همه فشار و فحش و بد و بیراه به خودمان و خانواده‌مان به خاطر اشتباهی سهوی، ارزشش را دارد؟!»

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها