عقب‌ماندگی بازار سرمایه از تورم، دیپلماسی فعال دولت در احیای روابط با سیر کشورها و افزایش نرخ ارز، سه مؤلفه مهمی است که باعث شد بورس روند صعودی خوبی در پیش بگیرد.
کد خبر: ۱۴۰۴۳۳۳
نویسنده مهدی حاجیوند - کارشناس ارشد بازار سرمایه

بورس به عنوان یکی از شفاف‌ترین بازارهای معاملاتی در ایران بیش از دو سال است بازدهی مناسبی برای سهامداران خود نداشته و در این مدت بازارهای غیرمولد و سفته‌بازی با جهش چندبرابری مواجه شده‌اند.

در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ همزمان با افزایش نرخ ارز در کشور بازار سرمایه وارد سیر صعودی شد و در ماه‌های اخیر با تأثیر برخی گشایش‌های بین المللی مانند احیای روابط ایران و عربستان به سرعت بر رشد بازار سرمایه افزوده شد.

به نظر می‌آید با این روند تحقق شاخص دو میلیون و ۵۰۰ واحدی دور از انتظار نباشد. بازار سرمایه در بیش از دو سال اخیر از تورم سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ جا مانده و طبیعی است در بازه زمانی خاصی عقب‌ماندگی جبران شود. مؤلفه سیاست خارجی بعد دیگری است که اثر خود را بر روی شاخص بورس می‌گذارد. در دولت سیزدهم سیاست مبتنی بر صلح در دستور کار وزارت خارجه قرار گرفت که توافقات اخیر با چین و عربستان تأثیر خود را بر رشد سهام‌ها نشان داد و امنیت خاطر را برای سهامداران به وجود آورد.

وی افزود: دلار به عنوان مؤلفه دیگری که بر بازار سهام تأثیر دارد، همیشه افت و خیز آن برای بازار سرمایه مهم است. از زمانی که دلار در محدوه ۵۰هزار تومان تثبیت شد، رقابت قیمتی میان دلار و بازار بورس از میان رفت و بازار سرمایه رشد خوبی یافت. متأسفانه تورمی که در سایر بخش‌های اقتصادی نظیر بازار خودرو، مسکن و... مشاهده می‌شود، شرایط را برای بازار سرمایه فراهم کرده است که مقداری خود را با سایر بازارها هم خط کند. به نظر می‌آید بازارهای مختلف مانند ارز، طلا، مسکن و خودرو دچار رکود موقت شود و فعلا سرمایه‌ها به سمت بورس سرازیر شود که همین موضوع در رونق‌گرفتن بازار تأثیرگذار خواهد بود. از منظر شاخص، بازار سرمایه در ارتفاع دو میلیون واحد ماندگار خواهد بود و چشم‌انداز متعادلی را در کوتاه‌مدت خواهد داشت.

در بازارهای جهانی در چند هفته گذشته کامودیتی‌ها و فلزات رشد قابل توجهی داشتند که این به عنوان محرکی خوب، پالس مثبتی به بازار سرمایه ایران می‌دهد. به گواه سایر کارشناسان، سال۱۴۰۲ سال پربازدهی برای بازار سهام خواهد بود. از دی‌۱۴۰۱ تا امروز ارزش معاملات ماهانه بازار سهام بیش از سه‌برابر شده و میانگین ارزش معاملات به ۱۲هزار میلیارد تومان در سال رسیده است.

در دو سال گذشته حضور بخش خصوصی خیلی پررنگ شده و این موضوع تأیید می‌کند مداخله بر بازار تأثیر نمی‌گذارد؛ در غیر این صورت بخش خصوصی حضور نمی‌یافت. دولت حتی برای حمایت از بورس پنج مصوبه نظیر ارزان‌شدن نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، کاهش نرخ سود بین بانکی، محدودشدن فروش اوراق مالی، افزایش‌نیافتن حقوق دولتی معادن و افزایش نرخ تسعیر بانک‌ها برای مسئولان ارشد دولتی را ابلاغ کرد. در این شرایط به مردم توصیه می‌شود حتما با سرمایه مازاد خود وارد بازار سرمایه شوند و سبدی از نمادهای مختلف تشکیل دهند، زیرا ممکن است نهادی تعلیق یا متوقف شود؛ به همین دلیل برای این که پول خود را به طور موقت از دست ندهند، باید مطالعه مناسبی روی بورس داشته باشند که در بلندمدت از سود خوبی بهره ببرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها