رییس شورای تامین دام:

قیمت گوشت قرمز کاهش می‌یابد

«جام‌جم» از اقدامات دولت در ساماندهی بازار گوشت کشور گزارش می‌دهد

گوشت به سفره خانوار بازگشت

یکی از ویژگی اقتصاد ایران در سطح بازارها، تکرار مداوم چرخه «فشار قیمت‌گذاری و رها شدن فنر قیمت» است. در این میان هرچه به تثبیت قیمت‌ها نزدیک می‌شویم مشتریان راضی و تولیدکنندگان ناراضی می‌شوند.
یکی از ویژگی اقتصاد ایران در سطح بازارها، تکرار مداوم چرخه «فشار قیمت‌گذاری و رها شدن فنر قیمت» است. در این میان هرچه به تثبیت قیمت‌ها نزدیک می‌شویم مشتریان راضی و تولیدکنندگان ناراضی می‌شوند.
کد خبر: ۱۴۰۴۳۲۴
نویسنده پیام عابدی - گروه اقتصاد

در شرایط رها شدن فنر قیمت، تولیدکنندگان راضی و مشتریان ناراضی می‌شوند. سیاست دولت‌ها این است که دو طرف را راضی نگه دارند تا هم بازار از مشتری خالی نشود و هم کشتی تولید به گل ننشیند.

بر اساس نظر کارشناسان، دلیل گرفتار شدن اقتصاد در این چرخه، تورم است. بازارهای گوشت مرغ و گوشت قرمز هم از این بحران رنج می‌برند.

به همین دلیل نوسان قیمت، ویژگی طبیعی این بازار است. دولت برای حل این مشکل نرخ مصوب را به‌عنوان ابزار سیاستی به کار می‌گیرد و آن را با ابزار برخوردهای قضایی با متخلفان محکم‌کاری می‌کند.

در این شرایط نوسانات قیمتی در بازه‌های بلند مدتی به سود مشتریان مدیریت می‌شوند و حتی در برهه‌هایی با کاهش قیمت مواجه می‌شویم.

تقاضا برای گوشت مرغ

مرغ، یکی از کالاهایی است که کشش تقاضا روی آن وجود دارد. کشش تقاضا به این معنی است که اگر قیمت آن افزایش یابد، مصرف کننده واکنش نشان داده و در سریع‌ترین زمان مصرف خود را کاهش می‌دهد. در سبد مصرف خانوارهای ایرانی مرغ تا حد زیادی جای گوشت قرمز را گرفته است.

به همین دلیل دولت به‌دنبال نوسانات جدی قیمت مرغ نمی‌رود. در این شرایط، قیمت مرغ نسبت به اوج‌های قیمتی کاهش یافته است.

اسفند ماه امسال قیمت مرغ به ۶۶ تا ۷۰ هزار تومان رسید. آبان سال گذشته بود که دولت قیمت مرغ را در خرده فروشی‌ها از ۵۹هزار و ۸۰۰ تومان به ۶۳ هزار تومان افزایش داد. همان زمان وزارت جهادکشاورزی هدف از این افزایش قیمت را تدوام تولید اعلام کرده بود اما جهش قیمت تا ۷۰هزار تومان، باعث غافلگیری مصرف‌کنندگان و وزارت جهادکشاورزی شد.

این افزایش قیمت در حالی به شوک بازار تبدیل شد که وزارت جهاد کشاورزی از ۱۲بهمن ۱۴۰۱ در حال اجرای طرح فجر تا فطر بود.

با این هدف که قیمت‌ها تا عید فطر با ۱۰ تا ۲۵درصد تخفیف به مشتریان عرضه شود. با همه این احوال، سختگیری وزارت جهادکشاورزی برای اعمال نرخ مصوب، موجب شد قیمت‌ها در سرازیری قرار گیرند.

مسعود امراللهی، مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی در این مورد، می‌گوید: نرخ مصوب مرغ در بازار همان ۶۳ هزار تومان است و هیچ تغییری نکرده. در صورت مشاهده هر گونه گرانفروشی، با خاطیان برخورد می‌شود.

افزایش جوجه‌ ریزی

تعدادی از استان‌ها هم در حال عرضه مرغ کشتار در سطح ۶۲ زار تومان یعنی حدود ۱۰۰۰تومان پایین‌تر از قیمت مصوب به فروش می‌رسانند. به نظر می‌رسد افزایش جوجه‌ریزی در روزهای پس از عید نوروز توانسته تا حدی کاهش آن را در اسفند جبران کند تا قیمت‌ها حول ۶۳ هزار تومان تثبیت شود و روشن است که با کاهش حدود ۷۰۰۰تومانی قیمت مرغ نسبت به اسفند۱۴۰۱ مواجه هستیم.

کاهش قیمت گوشت قرمز

اول اسفند قیمت هر کیلو گوشت قرمز برای ران گوسفندی با چربی به ۴۵۰هزار تومان رسید. همچنین گردن گوسفندی ۳۶۰هزار تومان و ران و راسته به ۴۲۹هزار تومان افزایش یافتند اما به دنبال سیاست دولت برای تثبیت نرخ دام و نظارت سختگیرانه‌تر بر قیمت‌ها، قیمت گوشت از اوج خود در حدود ۴۰۰تا ۵۰۰هزار تومان به ازای هر کیلو فاصله گرفت و در شیب ریزشی قرار گرفت.

به‌ویژه این‌که وزارت جهاد کشاورزی اصرار دارد طرح فجر تا عید با قیمت‌های متعادل‌تری پیش برود. در حال حاضر قیمت گوشت قرمز مجدد در مسیر کاهشی قرار گرفته است. بر این اساس، گوشت ران گوسفندی بدون چربی (پاک کرده) به ۳۳۴ هزار تومان در میادین میوه و تره بار رسیده است، البته نرخ بسته‌ای آن ۳۶۱ هزار تومان است. قیمت گردن گوسفندی از ۳۶۰هزار تومان به ۲۸۵هزار تومان تنزل یافته است. ران و راسته هم از ۴۲۹هزار تومان به ۳۶۷هزار تومان کاهش یافته است.

در مجموع با کاهش حدود ۱۰۰تا ۱۲۰هزار تومانی قیمت گوشت مواجه شده‌ایم.البته قیمت گوشت در هر منطقه متفاوت است و بستگی به بسته بندی آن نیز دارد. برخی عرضه کنندگان گوشت با مواردی مانند ارسال رایگان قیمت‌های آن را نیز تغییر می دهند اما نرخ هایی که در جدول پایین آمده نرخ خرده فروشی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها