نگاهی به اجرای احسان یاسین در تالار وحدت

کنسرتی تراز برای خانواده ایرانی

احسان یاسین خواننده جوانی که با حضور در برنامه «عرصه جدید» خود را به مخاطبان موسیقی معرفی کرد و با نخستین آلبوم رسمی‌اش «ماه من» در اسفند سال گذشته، شکل جدی فعالیت هنری خود را آغاز کرد، طی سه اجرایی که در تالار وحدت داشت، نشان داد جای کنسرت‌هایی با مضامین عرفانی، الهی و اسلامی خالی است.
کد خبر: ۱۴۰۳۵۴۳
نویسنده بهمن لواسانی - گروه فرهنگ و هنر

یاسین که در اولین اجرای صحنه‌ای خود توانست با قدرت ظاهر شود، نشان داد رویکردهای نو به موسیقی پاپ می‌تواند علاوه بر جذب مخاطبان جدید، روحی تازه به موسیقی ایستای پاپ امروز کشور بدمد. موسیقی‌ای که طی یک دهه اخیر نتوانسته آثار شاخص یا هنرمندی تراز را به جامعه مخاطبان معرفی کند. اما احسان یاسین به همراه گروه ایستگاه در اولین کنسرت رسمی خود توانستند نوید ظهور رویکردی جدید به موسیقی داشته باشند.

برپایی کنسرت، این روزها برای جذب مخاطبان بیشتر نیاز دارد که رویکردهای مختلفی از لحاظ زیباشناسی صحنه، فرم موسیقی و زبان داشته باشد. موضوعی که کمتر در موسیقی پاپ این روزها شاهد آن هستیم. کنسرت‌هایی که با قیمت بلیت گزاف حتی نمی‌توانند از لحاظ شنیداری و دیداری مخاطب را راضی کنند. اما اولین کنسرت یاسین نشان داد که می‌توان با کمک هنرهای نمایشی هم حس شنیداری و هم ذائقه بصری مخاطب را در یک کنسرت در نظر داشت. بهره‌گیری از سن‌های متحرک و بخش‌بندی‌کردن جایگاه ارکستر و خواننده، چیدمان نوازندگان و نورپردازی متناسب با حال و هوای آهنگ‌ها و حتی توجه به زمان کنسرت که در ماه رمضان برگزار شده در استفاده از تصاویر متحرک در کنسرت و اجرای بخش‌هایی به صورت پرفورمنس نشان داد که احسان یاسین دغدغه‌مند تلاش دارد تا شیوه ترازی برای برپایی کنسرت پیشنهاد دهد. یکی از نکات جالب در این کنسرت که کمتر شاهد آن هستیم این بود که در کنار جلوه‌گری خواننده، نوازنده‌ها نیز مجال دیده‌شدن و اجرای قطعات زیبا و هنری را برای مخاطبان حاضر در تالار وحدت به نمایش گذاشتند.

یاسین در این مجموعه کنسرت‌ها آثاری از آلبوم رسمی‌اش «ماه من» را همچون ستایش، لایا دنیا، ربنا، بازم برگرد، یا مصطفی، ماه من، مآب و رحیل را به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی اجرا کرد. او همچنین قطعه «تا ابد» را نیز برای اولین بار در این کنسرت ارائه کرد. این قطعه از ساخته‌های عرفان طهماسبی ترانه‌سرا و آهنگساز است که یاسین با اجرای آن، این ترانه را به تمام مادران و زنان ایران تقدیم کرد. پرشورترین بخش این کنسرت، اجرای قطعه لایا دنیا بود، این قطعه ابتدا به زبان عربی و با نورپردازی‌های خاص آغاز شد و حین اجرای آن پرفورمنسی با حضور عوامل برنامه در بالکن‌های تالار وحدت سن را گلباران کردند که با استقبال نیز روبه‌رو شد. کنسرت احسان یاسین را باید نخستین اجرایی دانست که با این سبک در ماه مبارک رمضان برگزار شد و رضایت از آن می‌تواند باعث تداوم چنین نگاهی در عرصه موسیقی کشور شود. هر‌چند این کنسرت کاستی‌هایی هم داشت اما در کل در مقایسه با سایر کنسرت‌هایی که این روزها توسط برخی خوانندگان پاپ اجرا می‌شود توانست نظر مخاطبان را جلب کند. کنسرت مستقل احسان یاسین به تهیه‌کنندگی طاهر ده‌پهلوان و کارگردانی امیرحسین طهرانی طی سه شب(۱۶، ۱۷ و ۱۸ فروردین) در تالار وحدت روی صحنه رفت.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها