دلایل اجتماعی، تجربی و ذهنی بسیاری برای احساس تنهایی در افراد وجود دارد. تنهایی لزوما به معنی بی‌کسی نیست بلکه این احساس ممکن است زمانی هم که فرد در کنار سایرین یا در جمع حضور دارد، وجود داشته باشد.
دلایل اجتماعی، تجربی و ذهنی بسیاری برای احساس تنهایی در افراد وجود دارد. تنهایی لزوما به معنی بی‌کسی نیست بلکه این احساس ممکن است زمانی هم که فرد در کنار سایرین یا در جمع حضور دارد، وجود داشته باشد.
کد خبر: ۱۴۰۳۴۱۳
نویسنده آیسا اسدی | روزنامه‌نگار

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد فرآیندهای فکری متفاوت افراد تنها ممکن است به احساس تنهایی در یک اتاق شلوغ کمک کند. حکمت رایج نشان می‌دهد تفاوت بین تنهایی و انزوا حق انتخاب افراد است. یک فرد منزوی ممکن است از یک شب‌گردی آرام و به تنهایی غذاخوردن یا به سفررفتن لذت ببرد در حالی که یک فرد تنها ممکن است حتی در یک اتاق شلوغ احساس کند ارتباطش با افراد دیگر قطع شده است و عذاب بکشد. تحقیقاتی که قرار است در Psychological Science منتشر شود، از این ایده حمایت می‌کند و نشان می‌دهد که افراد تنها ممکن است بدون توجه به اندازه شبکه‌های اجتماعی‌شان، متفاوت از دیگران فکر کنند. الیسا باک، نویسنده اصلی این مقاله از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی گفت: «ما دریافتیم که افراد تنها از نظر روشی که دنیای اطراف خود را پردازش می‌کنند به طور استثنایی با همسالان خود متفاوت هستند. حتی با در نظرگرفتن تعداد دوستانی که دارند.»
مطالعه او نشان داد که پاسخ‌های عصبی افراد تنها با پاسخ‌های عصبی افراد دیگر متفاوت است. این نشان می‌دهد که دیدن دنیا متفاوت از اطرافیان‌تان ممکن است یک عامل خطر برای تنهایی باشد، حتی اگر به طور منظم با آنها معاشرت کنید. باک و همکارانش با انجام اسکن‌های تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی روی ۶۳ دانشجوی سال‌اولی دانشگاه UCLA به چنین نتیجه‌ای رسیده‌اند.
در طول هر اسکن ۹۰ دقیقه‌ای، شرکت‌کنندگان ۱۴ کلیپ ویدئویی جذاب را به ترتیبی مشابه تماشا کردند. پس از اسکن آنها احساسات خود را از ارتباط اجتماعی با استفاده از مقیاس تنهایی UCLA گزارش کردند. به منظور تجزیه و تحلیل این داده‌ها، باک و همکاران شرکت‌کنندگان را به دو گروه تقسیم کردند: یک گروه «تنها» که در مقیاس تنهایی، امتیاز بالاتری از میانه کسب کردند و یک گروه «غیرتنها» که نمره زیر میانه را کسب کردند. وقتی محققان اسکن‌های این شرکت‌کنندگان را مقایسه کردند، دریافتند که فعالیت مغزی شرکت‌کنندگان تنها با شرکت‌کنندگان غیرتنها و حتی سایر شرکت‌کنندگان تنها بسیار متفاوت است. این یافته‌ها حتی زمانی که محققان ویژگی‌های جمعیت شناختی و اندازه شبکه‌های اجتماعی شرکت‌کنندگان را کنترل می‌کردند نیز قابل توجه باقی ماندند.محققان توضیح دادند که افراد تنها دنیا را به طور خاص پردازش می‌کنند که ممکن است به کاهش حس درک شدن که اغلب با تنهایی همراه است، کمک کند. محققان افزودند که احتمال دیگر این است که خود تنهایی می‌تواند افراد را به پردازش متفاوت اطلاعات سوق دهد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها