پابلو پیکاسو از مشهورترین هنرمندان جهان است. این خالق تاثیرگذار از دوران جوانی تا زمان درگذشتش آثار هنری باورنکردنی تولید کرد. برخی از نقاشی‌های او چنان عجیب و انتزاعی است که او را از همه کسانی که سعی در استفاده از قلم‌مو دارند، متمایز می‌کند.
پابلو پیکاسو از مشهورترین هنرمندان جهان است. این خالق تاثیرگذار از دوران جوانی تا زمان درگذشتش آثار هنری باورنکردنی تولید کرد. برخی از نقاشی‌های او چنان عجیب و انتزاعی است که او را از همه کسانی که سعی در استفاده از قلم‌مو دارند، متمایز می‌کند.
کد خبر: ۱۴۰۳۲۶۶
نویسنده آیسا اسدی - روزنامه‌نگار

این نقاش مشهور ۲۵اکتبر۱۸۸۱ در مالاگا اسپانیا به دنیا آمد. در حالی که بیشتر مردم او را فقط به عنوان پیکاسو می‌خوانند، نام کامل او در واقع از ۲۳کلمه تشکیل شده است! زندگی پیکاسو بسیار دراماتیک آغاز شد؛ پروسه زایمان آن‌قدر سخت بود و نوزاد چنان ضعیف و کوچک بود که وقتی به دنیا آمد، ماما فکر کرد او مرده به دنیا آمده است، بنابراین او را روی میز کناری رها کرد تا از مادرش مراقبت کند. عمویش، پزشکی به نام دون سالوادور بود که او را نجات داد؛ آن هم با دمیدن دود سیگار به صورتش و به گریه افتادن پیکاسو. خالق سبک کوبیسم از هفت‌سالگی توسط پدر هنرمندش تحت آموزش نقاشی قرار گرفت و توانست نخستین نمایشگاه خود را در ۱۳سالگی در پشت یک مغازه چتر‌فروشی برگزار کند. درام زندگی پیکاسو در طول جنگ جهانی دوم و اشغال پاریس توسط آلمان به اوج خود رسید. نقاشی‌های پیکاسو توسط نازی‌ها ممنوع شد زیرا آنها فکر می‌کردند این آثار از قوانین هنری پیروی نمی‌کنند. وقتی یک افسر نازی «گرنیکا» (قدرتمندترین نقاشی ضدجنگ تاریخ) را دید، از پیکاسو پرسید: «تو این نقاشی را کشیده‌ای؟» گفته می‌شود که پیکاسو پاسخ داده است: «نه، پس تو کشیدی!» حقایقی از زندگی پیکاسو که نمی‌دانید.


پرکارترین هنرمند جهان
دستاوردهای هنری پیکاسو آنچنان چشمگیر است که کارشناسان بعید می‌دانند کسی بتواند در آینده از او پیشی بگیرد. این هنرمند رکوردار تولید بیشترین آثار هنری خلق‌شده توسط یک نفر تا به امروز است. پیکاسو تنها نقاش نبود، بلکه به معنی واقعی کلمه هنرمند بود و در سایر رشته‌های هنری نیز آثار متعددی را خلق کرد. او علاوه‌بر نقاشی زبردست، مجسمه‌ساز، سرامیک‌ساز، طراح صحنه، شاعر، نمایشنامه‌نویس و نویسنده نیز بود. او در ۷۸ سال بیش از ۱۳۵۰۰ نقاشی و طرح، صدهزار چاپ و حکاکی، ۳۴‌هزار تصویرسازی کتاب و ۳۰۰ مجسمه و سرامیک تولید کرد. این تعداد کل آثارش را به بیش از ۱۴۷‌هزار و ۸۰۰ قطعه هنری می‌رساند. بین سال‌های ۱۹۳۵ تا ۱۹۵۹ پیکاسو بیش از ۳۰۰ شعر نیز نوشت. شایعه شده بود که پیکاسو پیش‌بینی کرده بود بیشتر به خاطر شعرهایش شناخته خواهد شد تا نقاشی‌هایش.

ثروتمندترین هنرمند تاریخ
پیکاسو جزو معدود هنرمندانی است که در زمان حیاتش به شهرت و البته ثروت چشمگیری رسید. در اوایل دهه ۱۹۳۰ و زمانی که بسیاری در تمام نقاط جهان از مشکلات اقتصادی ناشی از رکود بزرگ رنج می‌بردند، پیکاسو از سبک زندگی گرانقیمت خود لذت می‌برد. زمانی که پیکاسو درگذشت، ثروتمندترین هنرمند تاریخ بود. طبق گفته یک حسابرس، دارایی خالص پیکاسو در زمان مرگش در سال ۱۹۷۳ بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار بود. پیکاسو وصیتنامه‌ای نداشت، به همین دلیل اختلاف حقوقی تقسیم دارایی‌هایش بین وارثان شش سال به طول انجامید. البته این تنها رکوردی نیست که او به ثبت رسانده است؛ گران‌ترین تابلویی که تا به حال فروخته شده، اثر «زنان الجزایر» پیکاسو است که سال ۲۰۱۵ به قیمت ۱۷۹.۳میلیون دلار فروخته شد! 

رکورددار بیشترین سرقت آثار
وقتی لقب پرکارترین هنرمند جهان در کنار ثروتمندترین آنها به یک نفر تعلق گیرد، به دست آوردن رکورد بیشترین آثار به‌سرقت‌رفته، چندان کار سختی نیست. بله درست است آثار پیکاسو بیش از هر هنرمند دیگری در جهان دزدیده شده است. طبق تحقیقات جدید یک استاد اسپانیایی در حال حاضر تنها ۱۱۴۷ نقاشی به عنوان دزدیده، مفقود یا مورد مناقشه ثبت شده است و تعداد سایر آثار دزدیده‌شده هنوز مشخص نیست. یکی از مهم‌ترین سرقت‌های آثار پیکاسو مربوط به ۱۱۸ نقاشی، طراحی و آثار دیگر از موزه آوینیون فرانسه، در سال ۱۹۷۶ بود. در سال ۲۰۰۷ نیز تعدادی از آثار این هنرمند از خانه نوه‌اش دایانا ویدمایر پیکاسو، واقع در پاریس دزدیده شد که ارزش‌شان بیش از ۶۶ میلیون دلار برآورد شده است. 

رسوای مونالیزا!
دنیای هنر بین‌المللی، یکی از بزرگ‌ترین رسوایی‌های خود را در سال ۱۹۱۱ داشت و مونالیزا از موزه لوور به سرقت رفت. هنگامی که پلیس شروع به درخواست راهنمایی از مردم کرد، یکی از دزدان سابق آثار هنری، شخصیت ادبی فرانسوی گیوم آپولینر را که ظاهرا در گذشته آثار دزدیده‌شده بسیاری به او فروخته می‌شد را به پلیس معرفی کرد. آپولینر که از دوستان نزدیک پیکاسو بود، بازداشت و تحت بازجویی به دلایل نامعلوم دوستش پیکاسو را عامل دزدی مونالیزا معرفی کرد! در پی این اتهام پیکاسو بازداشت شد اما به دلیل عدم وجود شواهد کافی، هر دو نفر آزاد شدند. چند سال بعد این اثر پیدا و مشخص شد که شاهکار داوینچی توسط یکی از نگهبانان سابق موزه لوور به سرقت رفته است. 


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها