محققان آزمایش خونی را برای تعیین خطر ابتلای فرد به اضطراب انجام داده‌اند که در عین حال داده‌هایی از شدت اضطراب فعلی و بهترین روش درمانی را ارائه می‌کند. این آزمایش که بر اساس نشانگرهای زیستی به‌شدت مرتبط با اختلال خلقی است، می‌تواند پیش‌بینی کند که آیا احتمال دارد فرد در آینده مضطرب‌تر شود؟ همچنین نشان می‌دهد چگونه عوامل دیگر، مانند تغییرات هورمون‌ها ممکن است بر اضطرابش تأثیر بگذارد.
نویسنده فراز سهیلی‌آزاد - گروه دانش و سلامت

در حال حاضر نتایج پژوهش‌ها به رهبری محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا، کارآمدی این آزمایش را تأیید کرده است و یک استارت‌آپ با سرمایه‌گذاری روی این طرح در حال ایجاد آزمایش خون برای استفاده پزشکان در تشخیص اختلال است.
الکساندر نیکولسکو، عصب‌شناس از دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا می‌گوید: «مردم بسیاری از اضطراب رنج می‌برند که می‌تواند بسیار ناتوان‌کننده باشد و در زندگی روزمره اختلال ایجاد کند. داشتن روشی مانند این که در آن بتوانیم وضعیت فعلی یک فرد و همچنین احتمال ابتلایش را در آینده به اختلال اضطراب بررسی کنیم و گزینه‌های درمانی متناسب با مشخصات هر فرد را شناسایی کنیم، در بهبود حال افراد می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.» در مطالعه اخیر از روش‌هایی استفاده شده که اعضای تیم در تحقیقات قبلی توسعه دادند و منجر به ایجاد آزمایش خون برای افسردگی، اختلال استرس پس از سانحه، اختلال دوقطبی و درد شد.
آزمایش خون راهی ساده و عینی است برای کسب اطلاع از آنچه در بدن و مغز ما می‌گذرد. تشخیص‌هایی که به‌شدت بر پایه خودگزارش‌دهی یا مشاهده رفتارها متکی هستند، می‌توانند با مشکلات در برقراری ارتباط یا تغییرات در علائم به چالش کشیده شوند. با اندازه‌گیری مقادیر پروتئین، آنزیم، هورمون یا برخی مولکول‌های دیگر که به‌طور قابل توجهی با یک بیماری مرتبط است، متخصصان می‌توانند ابزار بهتری برای تصمیم‌گیری آگاهانه در اختیار داشته باشند.
برای شناسایی نشانگرهای زیستی مناسب اضطراب، نیکولسکو و همکارانش بیماران را در مرکز پزشکی ایندیاناپولیس انتخاب کردند و آنها را در سه گروه قرار دادند. گروه اول به نام گروه کشف نشانگر زیستی از ۵۸نفر(۴۱مرد و ۱۷زن) تشکیل شده بود که سطح اضطراب آنها حداقل یک بار از یک ملاقات به ملاقات دیگر تغییر می‌کرد. این گروه تیم را قادر ساخت به‌دنبال نشانگرهای زیستی احتمالی که ممکن است با تغییرات اضطراب مرتبط باشد، بگردد.
نشانگرهای زیستی کاندیدای برتر یافت شده در این «گروه اکتشاف» روی گروه دوم داوطلبان که از ۴۰ نفر(۳۲ مرد و ۸زن) تشکیل شده بودند، آزمایش شد. این گروه، گروه اعتبارسنجی نشانگرهای زیستی نامیده شد. این فرآیند اعتبارسنجی برای اطمینان از این‌که نشانگرهای زیستی می‌توانند تغییرات اضطراب را به روشی قابل اعتماد و دقیق پیش‌بینی کنند، مهم بود.
نشانگرهای زیستی معتبر در آزمایش نشانگرهای زیستی برای پیش‌بینی حالت‌های اضطرابی بالا و اضطراب شدید بالینی در گروه سوم استفاده شد. این گروه آزمایش نشانگر زیستی شامل ۱۶۱مرد و ۳۶زن برای پیش‌بینی حالات اضطرابی بالا و ۱۵۹مرد و ۳۶زن برای پیش‌بینی اضطراب شدید بالینی بودند.
در نهایت با استفاده از شواهد هر سه گروه، محققان ۱۹نشانگر زیستی خون را یافتند و تأیید کردند که می‌توان از آنها برای پیش‌بینی تغییرات اضطراب استفاده کرد.
اختلالات اضطرابی رایج هستند و کیفیت زندگی افراد را به‌شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین تلاش برای درک، تشخیص و درمان بهتر آنها مهم است.
انواع مختلفی از درمان‌های اجتماعی، روان‌شناختی و همچنین فیزیولوژیک برای اختلالات اضطرابی وجود دارد اما یافتن تعادل داروها یا درمان‌ها در مقادیر مناسب و در زمان‌های مناسب برای پزشکان دشوار است.
نیکولسکو می‌گوید: «رویکرد فعلی این است که با مردم درباره احساس‌شان صحبت کنیم تا ببینیم آیا می‌توانند دارو مصرف کنند یا خیر اما برخی داروها می‌توانند اعتیادآور باشند و مشکلات بیشتری ایجاد کنند. می‌خواستیم ببینیم آیا رویکرد ما برای شناسایی نشانگرهای زیستی خون می‌تواند کمک کند افراد را با داروهای موجود که احتمالا مطابقت بیشتری با نوع اختلال‌شان دارد، درمان کنیم و آیا می‌تواند انتخابی غیراعتیادآور باشد.»
علاوه بر این، اگر پزشکان بتوانند نشانگرهای زیستی خاصی را ـــ که خطر اختلالات اضطرابی را در آینده پیش‌بینی می‌کنند ـــ شناسایی کنند، ممکن است بتوانند قبل از شروع یا بازگشت از اختلالات اضطرابی از آن پیشگیری کنند. نیکولسکو می‌افزاید: «افرادی هستند که اضطراب دارند و به‌درستی تشخیص داده نمی‌شود، سپس دچار حملات پانیک می‌شوند اما فکر می‌کنند که دچار حمله قلبی شده‌اند و با انواع علائم فیزیکی به اورژانس مراجعه می‌کنند. اگر بتوانیم این را زودتر تشخیص دهیم، امیدواریم بتوانیم از این درد و رنج بکاهیم و آنها را زودتر با روشی که با مشخصات آنها مطابقت دارد، درمان کنیم.»

برگرفته: Science Alert