یک کارشناس مسائل منطقه نسبت به نتایج سفرهای منطقه‌ای دبیر شورای عالی امنیت ملی ابراز امیدواری کرد.
کد خبر: ۱۴۰۱۷۹۷

حمیدرضا ترقی در گفتگو با جام‌ جم آنلاین در خصوص سفرهای اخیر علی شمخانی به برخی کشورهای منطقه گغت: دیپلماسی سیاسی و اقتصادی منجر به تعاملات خوب و موفقی با کشورهای منطقه و همسایه است که آثار و تبعاتش بسیار مفید و موثر است.

وی با بیان اینکه نگاه دولت سیزدهم به همکاری‌های منطقه‌ای ایجاد منطقه قوی است، تصریح کرد: درصورتی که همه کشورهای منطقه به این باور برسند که تنها با تلاش برای ایجاد منطقه قوی می‌توانند به ثبات و امنیت پایدار دست پیدا کنند، می‌توان به شکل گیری تحولات جدید در روابط دو و چند جانبه در منطقه امیدوار بود.

وی در ادامه با بیان اینکه توافقات بلند مدت با چین و روسیه، همکاری خوب با شانگهای، توافق ایران و عربستان و...نتیجه تعاملات سیاسی بود که زمینه تعاملات تجاری و اقتصادی را به طور کامل فراهم و موجب خنثی سازی تحریم ها می شود، افزود: چنین تعاملاتی موجب رشد تولید و رونق اقتصادی کشور و خروج ایران از انزوایی است که غرب آن را پیگیری می کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: با توجه به زمینه سازی هایی که صورت گرفته است، امروز با فعال شدن شورای عالی امنیت ملی کشورمان با حضور آقای شمخانی در مسیر شکل گیری تضمین های امنیتی و توسعه امنیت منطقه در حال مراوده و تبادل نظر هستیم.

ترقی اظهار کرد: با توجه به تلاشی که آمریکا و اسراییل در منطقه علیه جمهوری اسلامی انجام می دهند این تعاملات منطقه ای منجر به هماهنگی و فعالیت مشترک نظامی اطلاعاتی خواهد شد و به این ترتیب کشورها در منطقه دارای پیمان هایی می شوند که اجازه تجاوز و جاسوسی و یارگیری در منطقه را نداشته باشند.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه چنین رویه ای می تواند امنیت منطقه را تضمین و نقش ایران را در تامین چنین امنیتی به ویژه در خلیج فارس که تامین کننده بخش اعظمی از انرژی جهان است مورد توجه قرار دهد.

ترقی ادامه داد: با این توافق ها می توانیم فاصله تهدید علیه کشورهای اسلامی را دورتر کنیم تا دیگر امکان تکرار برخی اقدامات از جمله داعش و سایر تجاوزات به کشورهای اسلامی به حداقل برسد.

وی با بیان اینکه تلاش آقای شمخانی تکمیل این پروژه سیاسی، افتصادی و امنیتی است، گفت: به این ترتیب انسجام سیاسی و تجاری میان کشورهای منطقه افزایش می یابد، قطعا چنین اشتراک نظر و هماهنگی هایی جبهه مشخص و محکمی در برابر تجاوز توسعه طلبانه اسراییل خواهد بود که عامل اصلی مشکلات امنیتی در منطقه است.

ترقی خاطر نشان کرد: وقتی عامل اصلی ناامنی در منطقه برای همه مشخص است به طور طبیعی چنین جبهه ای علیه آن عامل شکل خواهد گرفت و‌ موجب می شود سرنوشت مردم فلسطین به خودشان سپرده شده و جلوی اشغالگری رژیم صهیونیستی گرفته شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها