دفتر دادستان های فدرال آلمان روز چهارشنبه اعلام کرد که بازرسان مسئول تحقیق در باره انفجار خط لوله های گاز نورد استریم، یک شناور مظنون به انتقال مواد منفجره در این خرابکاری را جستجو کرده اند.
کد خبر: ۱۴۰۰۵۹۶

بازرسی مسئولان قضایی آلمان از شناور مشکوک در خرابکاری نورد استریم

به گزارش جام جم آنلاین، این بازرسی ها از ۱۸ تا ۲۰ ژانویه (۲۸ - ۳۰ دی ماه) در پی انتشار نوشتار روزنامه نیویورک تایمز صورت گرفت که گفته بود مقام های آمریکا نشانه ای اطلاعاتی دال بر اجرای خرابکاری ۲۶ سپتامبر (چهارم مهر ماه) در خطوط لوله انتقال گاز طبیعی روسیه به آلمان از بستر دریای بالتیک، توسط یک گروه هوادار کی یف، مشاهده کرده اند.

دولت اوکراین مداخله در این اقدام را تکذیب کرده و کرملین هدف از این گزارش نیویورک تایمز را انحراف افکار همگانی از مسئول اصلی این خرابکاری دانسته است.

این روزنامه بدون اشاره به منبع این اطلاعات یا گروه مظنون به این خرابکاری، نوشت که مقام های ایالات متحده نشانه و مدرکی نشانگر مداخله ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در انفجار این خط های لوله در اختیار ندارند.

دولت های آلمان، سوئد و دانمارک که در این باره تحقیق می کنند، خواستار احتیاط در این پرونده شده اند.

بوریس پیستوریوس وزیر دفاع آلمان با تائید آگاهی از این گزارش ها، خواستار صبر و انتظار تا مشخص شدن اطلاعات مورد تائید در آینده شد.

اولف کریسترسون نخست وزیر سوئد از اظهارنظر در این باره خودداری کرده و ینس استولتنبرگ دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، نسبت به گمانه زنی در این باره هشدار داده است.

در پی خروج گاز از چهار حفره ایجاد شده در این خطوط لوله که گاز طبیعی روسیه را به آلمان انتقال می دادند، مسکو و غرب یکدیگر را به خرابکاری در این تاسیسات متهم کردند. به نظر می رسد که این خط لوله ها با گذشت هفت ماه از حمله روسیه به اوکراین، بر اثر انفجارهای زیردریایی آسیب دیده اند.

به نوشته تایمز؛ اطلاعاتی که به دست مقام های ایالات متحده رسیده است، نشان می دهد که مرتکبان این خرابکاری، مخالف ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه بوده اند.

همچنین رسانه های آلمانی سه شنبه شب در گزارش های جداگانه ای نوشتند که بازرسان آلمان بر این باورند که این گروه ناشناس از پنج مرد و یک زن دارای گذرنامه های جعل شده با مهارت و دقت، تشکیل شده است.

این رسانه ها افزوده اند که قایق تفریحی به کار برده شده در این عملیات، توسط یک شرکت مستقر در لهستان اجاره شده که به ۲ شهروند اوکراین تعلق داشته است.

گفته می شود که این گروه تکاور، ماموریت خود را از ۶ سپتامبر ۲۰۲۲ (۱۵شهریور ماه) از بندر روستوک آلمان آغاز کرده و روز بعد در یک جزیره متعلق به دانمارک واقع در دریای بالتیک، ردگیری شده است.

بر اساس این گزارش مفصل، بازرسان با توجه به پس داده شدن این قایق به مالک بدون پاکسازی آثار مواد منفجره، توانسته اند نشانه هایی از این مواد را بر روی میز نصب شده در اتاقک این شناور، بیابند.

سیمور هرش روزنامه نگار تحقیقی کهنه کار آمریکایی در فوریه اعلام کرد که ایالات متحده در این عملیات که با همکاری نروژ اجرا شده، دست داشته است.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها