نگاهی بر روند اختراع و توسعه اینترنت که با گذر زمان تعداد کاربرانش افزایش چشمگیر دارد

زندگی با طعم اینترنت

سایت «دیتا ریپورتال» با همکاری موسسه «وی ‌آر ‎سوشیال» (We Are Social) و «هوت‌سوییت» (Hootsuite) گزارشی از مصرف اینترنت طی سال ۲۰۲۲ منتشر کرده است که آمار و اطلاعات جالب و قابل‌تاملی دارد. طبق این گزارش تا ماه اکتبر مهر ۱۴۰۱، کاربران اینترنت به ۵.۰۷میلیارد نفر رسید‌ه‌اند که ۶۳.۵ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۱۳۹۵۴۹۴
نویسنده مریم ملی - گروه دانش و سلامت

تعداد افرادی که از اینترنت استفاده می‌کنند نسبت به سال گذشته ۱۷۱میلیون نفر افزایش یافته است. این موارد نشان می‎دهد اینترنت که روزی جایی در زندگی ما نداشت امروز حتی در روستاها و شهرهای کوچک هم به نیازی جدی تبدیل شده و غیر از مردم شهرها که زندگی کاری و اداری‎شان به اینترنت گره خورده، سبک زندگی گروه‎ها و اقشار مختلف در جهان را هم دگرگون کرده‎است. جالب است بدانید بیشترین استفاده مردم در سراسر جهان از اینترنت برای پیدا کردن اطلاعات است که سهم ۵۸.۴درصد را به خود اختصاص می‎دهد. این موضوع به‌وضوح بیانگر این است که اینترنت، آگاهی مردم دنیا را افزایش می‎دهد و انجام تحقیقات علمی را هم بسیار هموار کرده است. معاشرت با اطرافیان با ۵۴.۲درصد است و در رده دوم استفاده کاربران از اینترنت جهانی قرار می‎گیرد. اطلاع از اخبار و وقایع و تماشای ویدئو، فیلم و برنامه‌های تلویزیونی هم رتبه بعدی را از آن خود کرده است. در بین عموم مردم اینترنت یکی از مظاهر پیشرفت علم و فناوری است که امروز دیگر نمی‎توان آن را کنار گذاشت و تاثیرات مثبتش در زندگی را انکار کرد اما اینترنت درحقیقت محصول توسعه علوم پایه در مرزهای دانش است که همیشه و از نظر اغلب مردم به هیچ درد زندگی بشر نمی‌خورد و تاثیری هم در رفاه اجتماعی ندارد. در این مطلب سعی داریم نگاهی به آغاز و توسعه اینترنت بیندازیم و با آمار و ارقام، تاثیراتش در زندگی‎مان را بررسی کنیم و درنهایت ببینیم این محصول مهم توسعه علم در جهان، متعلق به چه کسانی است؟

براساس اطلاعات سایت دیتا ریپورتال، پربازدیدترین سایت‌های جهان براساس بازدید کاربران در ماه شهریور امسال مشخص شده‌اند. مطابق انتظار در رده نخست google.com به چشم می‌خورد که ۸۰ میلیارد بازدید به ثبت رسانده است و ۶.۰۷میلیارد بازدیدکننده داشته است. در رده بعدی نیز یوتیوب قرار دارد که ۶۶.۲میلیارد بار بازدید داشته است.

اینترنت، فرزند علوم پایه است

یکی از شگفتی‌های دنیای علم و فناوری این است که وقتی انتظارش را ندارید محصول یا خدماتی جدید از دل این دنیا بیرون می‎آید و زندگی ما را متحول می‌کند. امروز برای همه ما زندگی بدون اینترنت غیرقابل‌تصور است. ما نمی‌توانیم بدون اینترنت با دوستان و خانواده خود که در فواصل دوری از ما زندگی می‎کنند ارتباط بگیریم، نمی‎توانیم کارهای بانکی را راحت و بدون خروج از خانه انجام دهیم، تمام ثبت‎نام‎ها، کارهای اداری و خریدها که امروز بدون هدر دادن وقت خیلی راحت با گوشی همراه انجام می‌دهیم روی زمین می‎ماند. این شگفتی دنیای علم و فناوری که زندگی انسان قرن فعلی را تغییر داد، صرفا با هدف این‌که روزی ما بتوانیم کارهای مختلف‌مان را از راه دور انجام دهیم و زندگی ساده‎تری داشته باشیم توسعه پیدا نکرده است، بلکه برای ارتباط بین دانشمندان و محققانی بود که در بزرگ‌ترین آزمایشگاه فیزیک ذرات (سِرن) در مرز بین سوئیس و فرانسه کار می‎کردند.

نیاز آنها به ارتباط با هم و به‌اشتراک‎گذاری اطلاعات هر آزمایش باعث شد طرحی را برای ارتباط داخلی در این مرکز علمی پیشنهاد داده و با کمک تیم برنرز لی در سال ۱۹۸۹ این طرح را توسعه دهند.

این اولین قدم‎ها برای ایجاد شبکه‎ ای بود که رایانه‎های گروهی از محققان را که در فاصله‎ های مختلفی از هم کار می‎کردند به یکدیگر متصل می‎کرد که درحقیقت همان وب جهان‌گستر است. به این ترتیب محصولی که قرار بود نیاز دانشمندان علوم پایه، آن هم در مرزهای دانش که به‌ظاهر هیچ ارتباطی با زندگی روزمره مردم نداشت را برطرف کند تبدیل شد به حقوق اولیه انسان امروزی که زندگی بدون آن واقعا تحمل‌ناپذیر است.

از ایده‎ های یک ذهن خلاق تا اجرا

نیکلا تسلا را همه ما به ایده‌های بی‎نظیر و بدیعش می‎شناسیم، ایده‎هایی که چند سال بعد از او به دست دیگران عملی شدند. او نظریه‎ای برای ایجاد سامانه بی‎سیم جهانی ارائه کرد که با کمک برق می‎تواند پیام‎های صوتی و تصویری را به آن سوی اقیانوس بفرستد. با این ایده او جهان آینده را متفاوت با همیشه توصیف می‌کرد و معتقد بود تغییراتی در نوع ارتباطات افراد ایجاد خواهد شد. مارشال مک‎لوهان، نظریه‎پرداز و اندیشمند کانادایی، از دهکده جهانی اطلاعات سخن گفت و دوره‎ای که جهان با فناوری‎های پیشرفته به هم متصل می‎شود. پس از آنها ونوار بوش، مهندس آمریکایی فرضیه‎ای درباره یک ماشین مطرح کرد که به کاربرانش اجازه می‎دهد در مجموعه‎ای از اطلاعات که به‌وسیله شبکه‎ای از لینک‎ها به هم متصل است درباره موضوعات مختلف جست‎و‎جو کنند. اواخر دهه‌ ۶۰، ایده‌های تئوری سابق سرهم شدند و با ساخت آرپانت (ARPANET)، شکلی سه‌بعدی به خود گرفتند. آرپانت یا سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته شبکه که توسط وزارت دفاع آمریکا تأسیس شده بود، از روشی برای انتقال داده‌های الکترونیکی به نام «راه‌گزینی بسته‌های کوچک» استفاده می‌کرد تا کامپیوترهایی را که به‌تازگی طراحی شده بودند، در یک شبکه قرار دهد. تلاش‎های رابرت کان و وینتون ‎سرف در ساخت چیزی که احتمالا مهم‌ترین بخش اینترنت است باعث شد پروتکل تی‎سی‎آی/ آی‎پی (TCI/IP) ساخته شود و پس از آن اینترنت به شکل جدی توسعه یابد. پروتکل آی‎پی الگوی نحوه انتقال داده بین شبکه‎ها را مشخص می‎کند. هر شبکه‌ای یک آدرس آی‌پی اختصاصی دارد که اطلاعات روی آن قرار می‌گیرد. سال ۱۹۸۳ عملا سالی بود که www یا همان شبکه جهانی وب ساخته شد اما این هنوز آغازی بود بر داستان مفصل اینترنت.

وب و اینترنت ۲ قصه جدا از هم

اینترنت و وب امروز ممکن است به‌جای هم به کار بروند درحالی‌که این دو مفاهیمی جداگانه از هم هستند. اینترنت «شبکه به‌هم‌پیوسته» است که تمام شبکه‎ها، سرورها، کابل‎ها و دیگر دستگاه‎های متصل در سراسر دنیا را شامل می‎شود اما وب جهان‎گستر فقط یکی از سرویس‎های اینترنت به حساب می‎آید. وب هم شامل مجموعه‎ای از اسناد است که از طریق مرورگر می‎توان به آنها دسترسی پیدا کرد. هر سند دارای آدرس منحصر‌به‌فردی است که با www شروع و با دامنه‎ای نظیر ir خاتمه پیدا می‌کند جزئی از این اسناد است. درحال‌حاضر و با گذشت حدود ۵۰ سال از آغاز به کار وب بیش از یک‌میلیاردونیم سایت در شبکه جهانی وب
وجود دارند.

اینترنت متعلق به تمام مردم جهان است

امروز که زندگی بدون اینترنت برای ما غیرقابل‌تصور است و در هر ماه ۳۲۸میلیون دستگاه جدید به اینترنت متصل می‏شوند خوب است بدانیم این ضرورت زندگی مدرن به هیچ دولت و فردی تعلق ندارد. با توجه به این‌که اینترنت مجموعه‌ای از شرکت‎هاست که با هم خدمات نهایی قابل استفاده برای کاربران را آماده می‎کنند هیچ شخص یا سازمان یا نهادی نمی‎تواند مالک اینترنت باشد. ممکن است بخش‎هایی از اینترنت به دست تعدادی شرکت مشخص توسعه داده شود اما در نهایت محصول نهایی به کسی تعلق ندارد و به عبارت بهتر متعلق به همه مردم جهان است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها