گزارشی از انتقال آب دز از کانال زه‌آب بر نیشکر دهخدا؛

تزریـق حـیات در رگـهای مـنطقه

بیش از ۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی شوش در غرب کرخه به سیستم کم فشار مجهز شدند
کد خبر: ۱۳۹۴۷۸۵
تجهیز ۲ هزار هکتار از شوش به سیستم کم‌فشار
 
گودرز بهرامیان رییس اداره جهادکشاورزی شهرستان شوش در گفت‌وگو با جام جم خوزستان گفت: با توجه به رویه کمبود آب در سالهای اخیر تمام تلاش خود را برای ارتقاء آبیاری مُدرن و بروز توسط سیستمهای لوله کشی کم فشار بکار برده‌ایم.

وی اظهار کرد: این سیستم ها مزایای زیادی برای افزایش تناژ محصول و کم کردن علفهای هرز و از همه مهمتر کمترین استفاده را از مصارف آبی و موارد دیگر داشت.

رییس اداره جهاد کشاورزی شوش توضیح داد: امروزه در غرب کرخه که با مشکل کمبود آب بیشتری مواجه شده ایم، بیش از ۲هزار هکتار به روش آبیاری با شلنگهای تیپی مجهز شده اند که منجر به تغییر الگوی آبیاریهای سنتی و آبیاری بروز با تکنولوژی کم فشار بوده که حتی در مخارج نیروی انسانی برای آبیاری با کمترین حالت ممکن مواجه شده اند.

بهرامیان افزود: اگر بتوانیم این روش از آبیاری را روز بروز افزایش دهیم و کشاورزان استقبال کنند، قطعا در آینده بهترین حالت ممکن را در مصرف آب می توان بکار برد و چه بسا قضیه کمبود آب کشاورزی حل شود.

به گزارش جام جم خوزستان، شهرستان شوش قطب اول کشاورزی خوزستان در محصول گندم و ذرت و کلزار و چغندر است و با توجه به نزدیکی به سرچشمه آبی رودخانه های کرخه و دز چنانچه الگوی مصرف آبی خود را کنترل و بروز کنند قطعا شهرهای پایین دست دارای آب بیشتر و برای رفع کمبود آب میتوانند قدم مهمی برداشت.

البته کشاورزان می‌گویند دولتها باید تسهیلات و حمایتهای ویژه‌ایی برای کشاورزان در نظر بگیرند تا قدرت تغییر مصرف در بین تمام کشاورزان میسر شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها