کد خبر: ۱۳۹۳۲۳۹
نویسنده حسین سلطان‌محمدی - منتقد

کمتر کسی فراموش کرده که در آغاز همه‌گیری کرونا و کمبود اطلاعات ویژه برای پیشگیری یا درمان آن، چه بر سر خودش، خانواده و همه محیط‌هایی که برای کار یا زندگی در آنها سیر می‌کرد، آمد؛ دورانی که از آغشته‌بودن با انواع الکل‌ها و ضدعفونی‌کننده‌ها آغاز شد تا زمانی که کم‌کم به دستکش‌دست‌کردن و ماسک بر صورت گذاشتن رسید و همه روابط فردی و جمعی میان آحاد جامعه، به کمترین اندازه رسید و همان کمترین نیز، مشروط بود به رعایت نکاتی. به عبارتی «آزادی‌مشروط»، برای‌مان تعریف شد.

گستره ابتلا و سپس افزایش روند قربانیان و در ادامه معضل ماسک و ضدعفونی‌کننده و واکسن! ابعادی از رویدادهای آن دوران است. به‌یاد آوردن آن دوران عمدتا غم‌افزا که در کنار وظایف انسانی به دعا و خدا نیز متوسل شدیم و دعای آشنای «الهی عظم البلاء» را خواندیم و التجا نمودیم، برای خیلی‌ها یادآور ابتلا، تحلیل قوای جسمانی و البته ازدست‌دادن عزیزان بسیاری‌است.

واژه‌های شهرهای قرمز و نارنجی و... یکی از این یادگارهاست. تلویزیون نیز پیاپی در حال صدور دستورالعمل برای پیشگیری بود. اکنون و در گذر تقریبا بیش از سه سال از آغاز آن دوران، مدتی است که در سیما، شاهد نمایش مجموعه‌ای طنز با عنوان «آزادی‌مشروط» هستیم که کوشیده یادآوری آنچه را که در آن دوران رخ‌داد، به شیرینی بیان کند و تا اندازه‌ای التیام‌بخش بسیاری از فقدان‌ها و مصیبت‌های آن دوران باشد.

در این مجموعه طنز که یکی از نخستین گام‌ها برای توجه به این چند سال اخیر است، افراد آشنایی حضور یافتند و با توجه به بخش‌هایی از آنچه پشت‌سر گذاشتیم، ماجرا را از سطوح گوناگون فردی و اجتماعی بیان کردند و به طبیعت طنازی تصویری در ایران که با کلام همراهی بیشتری دارد، دیالوگ‌های شیرین و البته پرتعداد را به بیننده عرضه داشتند. همچنان که بازهم به طبیعت طنازی در ایران که البته میراث آشنای نویسندگان متن برای آثار تصویری در ایران است که داستانی را دستمایه کرده فارغ از تناسب با فضای روایت، و در لابه‌لای آن، به تحلیل اوضاع جامعه در ابعاد گوناگون می‌پردازند یا با اشارات کلامی، طعنه و اشاره‌ای را طرح می‌کنند، در این اثر نیز گفتارهای بسیاری شنیده شد که پیام روشنی درباره شرایط زیست ایرانی در سال‌های اخیر‌می‌داد.
اکنون دوباره به بهانه موج هشتم کرونا، که نویدش را داده‌اند گرچه بسیاری از آنچه را که تجربه کردیم و در این مجموعه نمایش داده شد، نخواهیم داشت، طبیعی است عناصر گوناگونی در حوزه پیشگیری و درمان مطرح باشد.

به بهانه احتمال آغاز موج جدید کرونا، بد نیست در کنار این تلاش طنازانه، به‌صورت جدی نیز داستان‌هایی برای آن دوران نوشته شود، شاید مانند مجموعه پرستاران خارجی یا حتی نمونه بسیار آرام‌تر آن یعنی مجموعه پرستاران ایرانی، تا نگرانی و ترس و گاه وحشتی را که پشت‌سر گذاشتیم، در آن بتوان دید و تلاش جمعی‌ای که صورت گرفت تا به این روزهای کمتر دردسرساز فعلی از نظر مقابله با کرونا رسیدیم، به یادمان بماند و قدر ساعات زندگی و همراهی جمعی را‌بدانیم.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها