مرور اتفاقات مهم ورزشی جهان در سال ۲۰۲۳

به رنگ آبی روشن

نگاهی به مهم‌ترین اتفاقات ورزشی سال۲۰۲۲

بوسه بر جام

سال۲۰۲۲ را باید از لحاظ اتفاقات و رویدادهای ورزشی، یکی از شلوغ‌ترین سال‌ها به حساب آورد.
کد خبر: ۱۳۹۲۸۲۴
نویسنده حسین خلیلی - گروه ورزش

تغییر زمان برگزاری مسابقات جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر در پاییز باعث شد تا بسیاری از مسابقات به صورت فشرده برگزار و همه نگاه‌ها در پایان سال به این بازی‌ها معطوف شود. یکی دیگر از مهمترین اتفاقات این سال را باید بازگشت کامل تماشاگران به ورزشگاه‌ها بعد از حدود دو سال محدودیت‌های کرونایی دانست. از طرف دیگر، یک حاشیه بزرگ دیگر هم بر ورزش جهان سایه انداخت. شروع درگیری‌ها در روسیه و اوکراین، ورزش را هم تحت‌تاثیر قرار داد و بنا به تصمیم نهادهای ورزشی، تمام تیم‌ها و ورزشکاران روس از حضور در مسابقات فردی و گروهی منع شدند. حتی در آخرین ساعات سال ۲۰۲۲ نیز باز هم یک اتفاق ورزشی تمام اخبار دنیا را تحت‌تاثیر خود قرار داد؛ انتقال غیر منتظره کریس رونالدو با النصر عربستان با رقمی سرسام‌آور.

رونی سالیوان، ستاره بی چون و چرای دنیای اسنوکر امسال در مسابقات قهرمانی در شفیلد توانست برای هفتمین بار به قهرمانی برسد. او با ۴۷سال، پیرترین قهرمان اسنوکر تاریخ هم لقب گرفت.

کمتر کسی تصور می‌کرد رئال با کارلو آنچلوتی در این سال به جایی برسد، اما او تمام معادلات را به هم زد و علاوه بر لالیگا، توانست با مادریدی‌ها چهاردهمین قهرمانیدر UCL را هم جشن بگیرد.

ژوره مورینیو ا گرچه با رُم نتوانسته در سریA توفیقی به دست آورد، اما در لیگ کنفرانس اروپا به قهرمانی رسید تا اولین مربی باشد که در تمام جام‌های اروپایی به قهرمانی رسیده است.

سال ۲۰۲۲ مطمئنا تا همیشه در یاد و خاطره رافائل نادال می‌ماند. او با قهرمانی در اوپن فرانسه، قهرمانی‌هایش در گرند اسلم‌ها را به عدد ۲۲ رساند و از این حیث بهترین تنیسور مردان شد.

نام بعضی از آدم‌ها با موفقیت و قهرمانی گره‌خورده؛ یکی از آنها استفان کری است که بار دیگر با گلدن‌استیت به قهرمانی در NBA رسید و در کنار آن عنوان بهترین بازیکن سال لیگ را هم به دست آورد.

هیچ ورزشکاری مثل کارلوس آلکاراس در سال ۲۰۲۲ پیشرفت نداشت.اوج موفقیت‌های او در مسابقات اوپن آمریکا رقم خورد تا با شکست کسپر رود و قهرمانی در این مسابقات، به رده یک دنیای تنیس برود و جوانترین قهرمان گرنداسلم‌ها لقب بگیرد.

سال پر اتفاق تنیس، خداحافظی تلخ با یکی از بزرگ‌ترین اسطوره‌هایش داشت. راجر فدرر اسطوره بی‌بدیل دنیای تنیس در مسابقات لیورکاپ برای آخرین بار در زمین تنیس حاضر شد و در ۴۱سالگی و با داشتن ۲۰قهرمانی در گرنداسلم‌ها از دنیای حرفه‌ای خداحافظی کرد.

مکس ورشتاپن، راننده هلندی-بلژیکی تیم رد‌بول توانست در تکرار موفقیت دبل کند. او که سال گذشته همیلتون را در مسابقات فرمول یک شکست داده بود، امسال رقابت تنگاتنگی با شارل لکلرک بلژیکی داشت و در نهایت توانست راننده فراری را شکست دهد.

سال گذشته میلادی از هر جهتش به کام کریم بنزما بود. او در قهرمانی‌های داخلی و اروپایی رئال نقش پررنگی داشت و اصلا جای تعجبی نداشت که برنده توپ طلای سال شود. تنها بدشانسی کریم مصدومیت نابهنگام او قبل از جام‌جهانی قطر بود.

تمام اتفاقات ورزشی ماه‌های پایانی سال تحت‌تاثیر جام‌جهانی قطر بود؛ مسابقاتی که آنقدر اتفاق بکر و فوق‌العاده داشت که تا سال‌ها در خاطره می‌ماند. بی‌شک خاطره‌انگیزترین آن، فینال این بازی‌ها و قهرمانی مسی در یک فینال دراماتیک مقابل فرانسه بود.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها