مطالعات نشان می‌دهد احتمال کاهش حافظه و سردرگمی در سیگاری‌های میانسال نسبت به افراد غیرسیگاری بسیار بیشتر بوده و احتمال زوال شناختی برای کسانی که حتی اخیرا سیگار را ترک کرده‌اند، کمتر است. این اولین تحقیقی است که رابطه بین سیگار کشیدن و زوال شناختی را با استفاده از نوعی خودارزیابی یک سوالی بررسی می‌کند و از افراد می‌پرسد آیا بدتر شدن حافظه، احتمال فراموشی یا سردرگمی را تجربه کرده‌اند.
کد خبر: ۱۳۹۲۴۲۷
نویسنده مریم مرامی - کارشناسی‌ارشد علوم شناختی - رسانه

یافته‌ها بر اساس تحقیقات قبلی است که رابطه بین سیگار‌کشیدن و بیماری آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل را ایجاد کرده است و می‌تواند به فرصتی برای شناسایی نشانه‌های مشکل در اوایل زندگی اشاره کند. این مدرک نشان می‌دهد ترک سیگار نه تنها به دلایل تنفسی و قلبی-عروقی بلکه برای حفظ سلامت عصبی مفید است.

ارتباطی که بین گروه سنی ۴۵ تا ۵۹ سال مشاهده شد، بیانگر آن است که ترک در آن مرحله از زندگی ممکن است برای سلامت شناختی مفید باشد، به این معنی که ترک زودهنگام سیگار مزایای بیشتری برای افراد به همراه دارد.

تیم تحقیقاتی، نظرسنجی را برای سه گروه انجام داد تا معیارهای کاهش ذهنی شناختی(SCD) را برای سیگاری‌های فعلی، سیگاری‌های سابق اخیر و کسانی که سال‌ها قبل ترک کرده بودند، مقایسه کند. نتایج نشان داد شیوع کاهش ذهنی شناختی میان افراد سیگاری در این مطالعه تقریبا ۱.۹برابر افراد غیرسیگاری بود. در بین افرادی که کمتر از ۱۰سال پیش سیگار را ترک کرده بودند، ۱.۵برابر افراد غیرسیگاری و در افرادی که بیش از یک دهه قبل از این نظرسنجی ترک کردند کمی بالاتر از گروه غیرسیگاری بود.یافته‌ها دلالت بر این دارد که زمان پس از ترک سیگار مهم بوده و ممکن است با پیامدهای شناختی مرتبط باشد.

این نوعی ارزیابی ساده است که می‌تواند به‌سادگی و به طور معمول انجام شود و نشان می‌دهد در سنین پایین‌تر از حد معمول، شاهد افت شناختی هستیم که به سطح تشخیص بیماری آلزایمر یا زوال عقل می‌رسد.
با این حال، همه افراد مبتلا به زوال شناختی ذهنی لزوما به اختلال شناختی عینی، مانند زوال عقل یا اختلال شناختی خفیف(MCI) مبتلا نمی‌شوند بنابراین، شناسایی زودهنگام بیماران کاهش ذهنی شناختی که احتمالا به سمت زوال شناختی عینی پیشرفت می‌کنند با انجام یک روش تشخیصی مناسب، بسیار مهم است. به این دلیل که تشخیص زودهنگام و مداخله به موقع، می‌تواند به طور موثر پیش‌آگهی بیماران کاهش ذهنی شناختی را بهبود بخشد.تداوم در سیگارکشیدن یک عامل خطر برای زوال شناختی عینی و ذهنی است. با وجود این برای پیدا کردن شواهد بیشتر در مورد این‌که تغییر در وضعیت سیگار کشیدن بر شناخت در میانسالی چه تاثیری می‌گذارد، نیازمند مطالعات آینده هستیم.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها