طی چند وقت اخیر کمبود دارو در سطح کشور و از جمله کرمانشاه بسیار مشهود بود، بویژه در روزهایی که پیک بیماری های این فصل مانند آنفلوآنزا را برای کودکان شاهد بودیم کمبود دارو، انواع آنتی بیوتیک و حتی مسکن های ساده نیز فشار زیادی به مردم وارد کرد
کد خبر: ۱۳۹۱۰۹۵

جام جم آنلاین-پریا امیری پریان، اگرچه اکنون با فروکش کردن شدت بیماری های واگیر و کاهش تقاضا ، اثرات کمبود دارو نیز کمتر شده اما هنوز از بین نرفته است.

هنوز هم بسیاری از مردم هنگام مراجعه به داروخانه تعدادی از اقلام نسخه خود را به دلیل کمبود دارو نمی‌توانند دریافت کنند و یا مجبورند از داروهای جایگزین استفاده کنند که در برخی موارد اثری مانند داروی مورد تقاضای پزشک را ندارد.

اما نکته مهم آنجاست که اگرچه برخی از داروخانه ها به اطلاع مریض می رسانند که دارو مورد نظر وجود ندارد و آیا می خواهند مشابه آن را دریافت کنند یا نه، اما برخی از داروخانه‌ها این کار را نمی‌کنند و بدون اطلاع بیمار یک داروی جایگزین تحویل می دهند.

این روند فارغ از اینکه می تواند اثربخشی درمان را تحت تاثیر قرار دهد، به مصرف کنده زیان اقتصادی هم می رساند زیرا در برخی از موارد داروهای جایگزین قیمت پایین تری از داروی اصلی دارند اما داروخانه قیمت همان دارویی که موجود ندارد و آن را جایگزین کرده از مصرف کننده می گیرد.

بارها شده که مردم از این موضوع مطلع شدند و به داروخانه اعتراض کردند اما در بسیاری از موارد مردم بویژه افراد سالمندان یا کسانیکه سواد دارویی کافی ندارند از اجحافی که در حق آنها شده بی اطلاع می مانند و بیشتر داروخانه‌ها نیز عمدتا نسخه چنین افرادی را تغییر می دهند. 

 

«مژگان رضایی» یکی از مادرانی است که به گفته خودش دکتر برای فرزند او قطره استامینوفن را به عنوان تب‌بُر تجویز کرده اما داروخانه به جای قطره قرص داده اما در نسخه پول قطره که بیشتر است را حساب کرده، به اضافه اینکه مابقی هزینه دارو را نیز داروخانه از بیمه اخذ خواهد کرد.

وی گفت: زمانیکه به داروخانه اعتراض کردم هم این جواب را دادند که همین قرص هم کم پیدا می‌شود و اگر آن را نمی‌خواهی پس بده و پولت را بگیر.

این شهروند با انتقاد از اینکه برخی داروخانه‌ها حتی بهای دارویی که روی بسته‌بندی آن درج شده را نیز رعایت نمی‌کنند و رقم بیشتری می‌گیرند، اضافه کرد: پاسخی که می‌دهند هم این است که قیمت‌ها مدام در حال تغییر بوده و این قیمت قدیم است.

رضایی با بیان اینکه در شرایط عادی هم قیمت انواع دارو بالا رفته و یک نسخه ساده کمتر از ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان تمام نمی‌شود، خواستار ساماندهی این وضعیت و برخورد با تخلفات داروخانه‌ها شد.

«بهرام محرابی» یکی دیگر از شهروندان است که از داروخانه‌ها دچار خسارت شده و گفت: بسیاری از داروخانه‌ها بدون کسب اجازه از بیمار، داروهای مشابه به وی می‌دهند.

وی با بیان اینکه این روند باعث شده اکثر پزشکان از بیماران بخواهند بعد از تحویل نسخه آن را به دکتر نشان دهند تا داروی اشتباه تحویل نگیرند، عنوان کرد: اگر کسی سواد درستی نداشته باشد و دارویی بگیرد که برای وی مفید نیست و یا حتی به آن حساسیت دارویی دارد چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

چندی قبل مدیر نظارت بر امور دارویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز از تشدید نظارت بر فعالیت داروخانه‌ها خبر داده بود.

خدیجه نجفی با اشاره به فعالیت۳۳۷ مورد داروخانه و ۴۳ شرکت پخش و توزیع دارو در سطح استان، از تشدید بازرسی از داروخانه ها و شرکتهای پخش و توزیع دارو خبر داد.

وی افزود: بلافاصله پس از وارد شدن دارو به شرکت‌های  پخش و توزیع دارو سعی می شود داروها به داروخانه ارسال شود و دارو در شرکتها رسوب نکند.

به گفته مدیر نظارت بر امور دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، موردی از احتکار دارو در استان مشاهده نشده است.

نجفی خاطرنشان کرد: مواردی از شکایات مردمی مبنی بر گران‌فروشی دریافت شده که به دنبال بررسی های انجام شده دریافتیم عموما قیمت داروها افزایش یافته و داروخانه ها مرتکب تخلف نشده اند.

وی تاکید کرد: در مواردی هم به صورت سهوی مبلغ دارو هنگام انجام ثبت سیستمی اشتباه شده که با تذکر به داروخانه و عودت وجه برطرف شده است.

 

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه نیز از طرح تشدید نظارت بر داروخانه‌های کرمانشاه خبر داد که از چندی قبل آغاز شده است.

«قهرمان شاهی» ادامه داد: این طرح در قالب گشت‌های مشترک با همراهی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اجرا می‌شود و به صورت مستمر ادامه خواهد داشت.

مدیرکل تعزیرات حکومتی کرمانشاه با بیان اینکه این بازرسی‌ها شامل برخورد با موارد تخلفی از جمله گران‌فروشی است، تاکید کرد: پرونده تخلف به کمیسیون تخصصی ماده یازده علوم پزشکی ارسال می‌شود و چنانچه تخلف محرز شود جریمه برای داروخانه تعیین خواهد شد.

به گفته شاهی، هرگونه مغایرت در بهای دارو با سامانه معاونت غذا و دارو تخلف بوده و پیگرد دارد.

وی اضافه کرد: در این طرح انواع دارو، سرم و … در اولویت نظارت قرار دارند.

 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها