رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری واگیر وزارت بهداشت:

پرهیز از مصرف آنتی بیوتیک در شروع آنفلوآنزا | بدون ماسک در جمع حاضر نشوید

آنفلوآنزای شتر یا سندرم تنفسی خاورمیانه(MERS) خطر جدیدی برای بیش از یک میلیون هوادار جام‌جهانی در قطر است.
کد خبر: ۱۳۸۸۹۸۳
نویسنده فراز سهیلی‌آزاد - گروه دانش و سلامت

جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در زمانی برگزار می‌شود که پیشتر نگرانی‌هایی از موج جدید کووید-۱۹ و آبله میمون که امسال به طور گسترده در کشور‌های غربی شیوع پیدا کرده، ابراز شده‌بود. اما جدا از نگرانی در خصوص کووید، گزارش‌هایی مبنی برسندرم تنفسی خاورمیانه هم منتشر شده است. سازمان جهانی بهداشت معتقد است ویروس مرس، پتانسیل ایجاد یک همه‌گیری را دارد. این ویروس از شتر‌های آلوده به انسان منتقل می‌شود. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، ویروس MERS-CoV از سال ۱۳۹۱ در ۲۷ کشور خاورمیانه، آفریقا و جنوب آسیا شناسایی و به ۸۵۸ مورد مرگ شناخته شده به دلیل عفونت و عوارض مربوط به آن منجر شده‌است. این گزارش می‌گوید: داده‌های اپیدمیولوژیک از قطر ۲۸ مورد ابتلا به مرس (۱.۷مورد در هر یک میلیون نفر) را نشان داده و بیشتر موارد ابتلا سابقه تماس با شتر را داشته‌اند و می‌افزاید افرادی که در معرض خطر بیشتری هستند باید از تماس با شتر‌های صحرایی، نوشیدن شیر خام شتر، یا خوردن گوشتی نیم‌پز و خام، اجتناب کنند.

علائم آنفلوآنزای شتر

علائم MERS از حالت بدون علامت و علائم تنفسی خفیف تا بیماری حاد تنفسی و مرگ‌ومیر متغیر است. علائم معمول مرس شامل تب، سرفه و تنگی‌نفس می‌شود و در برخی بیماران همراه با علائم گوارشی مانند اسهال است. این بیماری در حالت شدید باعث نارسایی تنفسی می‌شود که در این صورت فرد به استفاده از ونتیلاتور و حمایت در بخش مراقبت‌های ویژه نیاز خواهدداشت. بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، این ویروس در افراد مسن، افرادی با سیستم ایمنی ضعیف و مبتلایان به بیماری‌های مزمن مانند بیماران کلیوی، مبتلایان به سرطان و بیماری‌های مزمن ریه و دیابت بیماری شدیدتری را موجب می‌شود.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به مرس هستند؟

فردی که به بیماری حاد تنفسی مبتلا می‌شود و همچنین افرادی که در یک مرکز مراقبت‌های بهداشتی به دلیل گزارش‌هایی از موارد ابتلا بستری می‌شوند، تا ۱۴ روز بعد ناقل بیماری هستند و باید از نظر ابتلا به ویروس، آزمایش دهند.

آیا واکسنی برای مرس وجود دارد؟

به گفته سازمان جهانی بهداشت، در حال حاضر هیچ واکسن یا درمان خاصی برای مرس در دسترس نیست. با این حال، چند واکسن برای این بیماری در حال توسعه است. درمان بر اساس وضعیت بالینی فرد تجویز می‌شود.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها