جام‌جهانی 1982

خونسردی مرد منفور

سرمربی تیم‌ملی فوتبال انگلیس را بیشتر بشناسید

آقای دروازه‌جنوبی!

خیلی هنر می‌خواهد که یکی برچسب «موقتی» را از خودش بکند و بشود «دائمی». «گرت ساوت‌گیت» یکی از آنها بود، ابتدا سرمربی موقتی تیم‌ملی انگلیس شد اما بعد از مدتی عنوان موقتی را از روی او برداشتند. یعنی همین تیمی‌که ایران سی ام آذر در نخستین مسابقه مرحله گروهی خود باید مقابل آن قرار بگیرد. ساوت‌گیت و پسرانش کاملا آماده این مصاف هستند. اصلا بدیهی است، مگر می‌شود آماده نباشند. ساوت‌گیت اما نه در رابطه با ایران که کلا در رابطه با گروهی که در آن قرار گرفته خوشبین است. مرد دائمی‌سابقا موقتی برای تیمش آرزوهای بلندبالایی دارد.
کد خبر: ۱۳۸۷۵۵۸

 مردی از واتفورد
سرمربی تیم‌ملی فوتبال انگلیس نام خانوادگی جالبی دارد. مثل این می‌ماند که در همین ایران خودمان یکی نام خانوادگی‌اش «دروازه جنوبی» باشد. معنی دقیق نام خانوادگی گرت دقیقا همین است. نام خانوادگی او ساوت‌گیت است (Southgate) که از دو کلمه دروازه و جنوبی تشکیل شده است. خیلی هم ساده می‌شود گرت دروازه جنوبی. او زاده واتفورد انگلیس است اما ساوت‌گیت جایی در لندن پایتخت انگلیس و در واقع نام یک منطقه در لندن است. به هرحال آقای «دروازه جنوبی» در سال1970 در شهر واتفورد انگلیس متولد شده است، به سال شمسی می‌شود 1349. سرمربی سه شیر اکنون 52ساله است و قبل از اینکه سرمربی شود بازیکن مطرحی هم بوده است. نخستین بار در سال1995 برای تیم‌ملی کشورش بازی کرد. اما دوران فوتبال توام با یک اتفاق تلخ است. او در جام ملت های 1996 یک پنالتی مقابل آلمان به هدر داد، آن هم درست یک قدم مانده به فینال. تیمش حذف شد و او هم تا مدت‌ها منفور فوتبالدوستان انگلیسی بود. اما زمان و شرایط همیشه یکسان نمی‌ماند. 
 
موقتی، دائمی
ساوت‌گیت در سال 2016 هدایت تیم‌ملی فوتبال انگلیس را در دست گرفت. یک مرد موقتی. او تیم را به جام‌جهانی برد و شد سرمربی دائمی، آن هم با یک قرارداد چهار ساله. انگلیس با ساوت‌گیت در جام‌جهانی 2018 بسیار متفاوت‌تر از گذشته بود و تا نیمه‌نهایی هم رسید. همه یک قهرمانی نوبرانه را از سه شیرها انتظار داشتند اما این تیم در نیمه‌نهایی ابتدا به کرواسی باخت و در رده‌بندی هم مغلوب بلژیک شد تا رویای قهرمانی کاملا نقش بر آب شود. اما ساوت‌گیت با کلی تحسین روبه‌رو شد و قرارداد او را باز هم تمدید کردند. 
او در ادامه حضور موفقیت‌آمیز خود در تیم‌ملی انگلیس یک بار این تیم را به مقام سوم لیگ ملت‌های یوفا رساند و یک بار هم نایب قهرمان جام ملت‌های اروپا شد. قهرمانی جای خالی بزرگی در کارنامه ساوت‌گیت است.  

 ما و انگلیس
مائیم و ساوت‌گیت و تیمش. او انگلیسی نوین را بار آورد و امیدهای قهرمانی در هر تورنمنتی را به آن بیشتر بخشید. قرار است مقابل انگلیس ساوت‌گیت قرار بگیریم که متفاوت‌تر از هر زمانی است. اما شاید تفاوت این بار به سود ما باشد. شاید حماسه‌ای بزرگ‌تر و فراتر از دروازه‌های جنوبی! 

منبع: ضمیمه جام22 روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها