گزارشی درباره سریال‌های درحال پخش سیما

بیم و امیدهای روزگار جوانی در سریال‌های سیما

کد خبر: ۱۳۸۶۶۴۶
نویسنده مهدیه رضایی - گروه رسانه

شبکه دوسیما از چندی پیش پخش مجموعه تلویزیونی «آتش سرد» را آغاز کرد که این مجموعه ۳۰قسمتی روزپنجشنبه ۱۹آبان به پایان رسید. کارگردان این سریال رضا ابوفاضلی بود که تا به امروز کارگردانی آثار نمایشی با محوریت خانواده را به‌عهده داشته است. این کارگردان معمولا دست روی موضوعات اجتماعی می‌گذارد و آن را به تصویر می‌کشد و با ساخت سریال تلویزیونی آتش سرد نه‌تن‌ها دست روی موضوعات اجتماعی گذاشت، بلکه در این اثر یک موضوع قرآنی را دستمایه ساخت قرار داد.

او در مجموعه آتش سرد به مفهوم خوردن مال یتیم پرداخته که بار‌ها در قرآن کریم درباره آن گفته شده است. او سعی کرد با ساخت یک مجموعه خانوادگی، شب‌های شبکه دو را گرم کند و خانواده‌ها همراه با هم پای تماشای این سریال بنشینند. گرچه ساخت سریال‌هایی با محتوا و مضامین اخلاقی و خانوادگی سخت است، اما می‌توان گفت او نمره قبولی در این باره گرفته است، زیرا کار کردن روی چنین موضوعاتی مثل راه رفتن روی لبه پرتگاه می‌ماند و سازندگان آثار نمایشی باید بدانند چطور قصه را روایت کنند که هم گل درشت نباشد و هم این‌که مخاطب پس نزد؛ بنابراین باید با احتیاط قدم برداشت که این اتفاق در سریال تلویزیونی آتش سرد رخ داد. گرچه کاستی‌هایی هم در سریال دیده می‌شود، اما می‌توان با چشم اغماض نگاه کرد، زیرا بهترین آثار نمایشی در دنیا هم کاستی‌هایی دارند و همیشه سازندگان آثار نمایشی سعی می‌کنند بهتر از کار قبلی‌شان عمل کنند تا بتوانند مخاطبان را راضی نگه دارند.

مجموعه تلویزیونی آتش سرد سعی بر آن داشت تا به مخاطبان تلنگری هم بزند و به آن‌ها بگوید تا چه میزان باید مراقب یتیم‌هایی که در اطراف‌شان هستند، باشند و بدانند نباید مال آن‌ها خورده شود، زیرا عقوبتی سخت در انتظارشان است. نشان دادن چنین آموزه اخلاقی و دینی از اهداف این سریال تلویزیونی بوده که مخاطبان بعد از تماشای اثر می‌توانند به فکر وا داشته شوند. کارگردان و تهیه‌کننده با همراهی هنرمندان سعی کردند یک اثر مخاطب‌پسند را ارائه کنند.

اگر بخواهیم نگاهی به بازی‌های این سریال تلویزیونی داشته باشیم، متوجه می‌شویم برخی بازیگران بازی‌های قابل‌قبولی دارند و مخاطبان آن‌ها را در قالب چهره جدیدی دیده اند. گرچه برخی شخصیت‌ها هم در سریال آتش سرد هستند که چندان هنرمندانه نتوانسته‌اند از پس آن بربیایند و نقش‌ها را بسیار منفعل بازی کرده‌اند.

اما اگر بخواهیم کلیت سریال را تماشا کنیم باید گفت که سریال بازی‌های قابل‌قبول داشته و گروه سازندگان این سریال سعی کردند بدون این‌که از قصه‌ای پیچیده بهره ببرند با قصه‌پردازی ساده و قابل هضم تقابل میان خیر‌و‌شر را نشان بدهند که در چارچوب مناسبت‌های خانوادگی چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. می‌توان گفت سریال آتش سرد نمایشی از تلخی‌ها و شیرینی‌های زندگی‌های خانوادگی است و حتی در بخش‌هایی از سریال سبک زندگی ایرانی ــ اسلامی گفته می‌شود که همین مخاطبان را پای سریال می‌نشاند.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها