«جام‌جم» از جلسه استیضاح فاطمی‌امین گزارش می‌دهد

فرصت دوباره به وزیرصمت

جلسه علنی مجلس شورای‌اسلامی برای بررسی تقاضای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت دیروز با حضور نمایندگان برگزار شد و درنهایت خانه ملت مجددا به فاطمی‌امین اعتماد کرد. رئیس‌جمهور گرچه به دلیل استقبال از نخست‌وزیر ارمنستان در جلسه استیضاح وزیر صمت حضور نداشت، اما در نامه‌ای که توسط فاطمی‌امین قرائت شد از نمایندگان خواست با عنایت به اقدامات مثبت دوره یک‌ساله و برنامه‌های تحولی پیش‌بینی‌شده از سوی وزیر صمت با آرای خود امکان ادامه خدمت به این مدیر پرکار را فراهم کنند.
کد خبر: ۱۳۸۵۴۴۶
آرزوی دست‌نیافتنی برای خرید خودرو

جلال رشیدی‌کوچی به عنوان موافق استیضاح فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که خرید خودرو تبدیل به آرزو برای مردم شده است، گفت: قصه خودرو، غصه پردردی است. اجازه دهید فرد جدیدی در وزارت صنعت، معدن و تجارت حضور پیدا کند تا این وزارتخانه را به مسیر خود برگرداند.

ضعف عملکرد وزیر صمت در حوزه مبارزه با فساد

حسن نوروزی، نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در جریان بررسی تقاضای استیضاح فاطمی‌امین به عنوان موافق استیضاح با بیان این‌که «فاطمی‌امین در حوزه مبارزه با فساد ضعیف عمل کرده است»، اظهار کرد: وزیر صمت عضو کمیته پولشویی است و براساس آیین‌نامه داخلی پولشویی، مسئولیت‌هایی را برعهده دارد، اما آقای فاطمی‌امین یک مرتبه هم در جلسات این کمیته حضور نیافته است.

درک نامناسب وزیر صمت از واقعیت‌های صنعت خودرو

صدیف بدری، نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای‌اسلامی به عنوان یکی از متقاضیان استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: وعده‌های برزمین مانده وزیر صنعت، معدن و تجارت در حوزه خودرو و نابه‌سامانی این صنعت با گذشت ۱۴ ماه از اداره این وزارتخانه توسط آقای فاطمی‌امین، حاکی از آن است که ایشان درک درستی از واقعیت‌های صنعت خودرو نداشته و نیازمند رویکردی جدید با عزمی جدی در این حوزه هستیم.

مردم اقدام انقلابی می‌خواهند

هاجر چنارانی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به عنوان موافق استیضاح خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: آقای وزیر دوران ان‌شاءا... ماشاءا... تمام شده و مردم احترام، کار و اقدام انقلابی می‌خواهند.

عمل نکردن به وعده‌ها در روز اخذ رای اعتماد

سیدمرتضی حسینی، نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر صمت گفت: مرور کارنامه سیدرضا فاطمی‌امین در ۱۴ ماه نشان می‌دهد که وی به هیچ‌یک از وعده‌های خود در روز اخذ رای اعتماد عمل نکرده است.

کارنامه‌ای خالی از عمل به وعده‌ها

ناصر موسوی‌لارگانی، نماینده فلاورجان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس طی سخنانی به عنوان موافق استیضاح گفت: از همان ابتدا نسبت به توان، تجربه و تخصص آقای فاطمی‌امین برای عمل به وعده‌هایش تردید جدی داشتیم و در حال حاضر کارنامه ایشان خالی از عمل به وعده‌ها بوده، به فاز تخریب اقتصادی کشور و نابودی اعتماد عمومی رسیده است.

پذیرش ضعف‌ها از سوی وزیر صمت

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن بیان این‌که ضعف‌ها را می‌پذیرد، گفت: اول باید بگوییم که ما چه چیزی تحویل گرفته‌ایم؛ در دولت قبل ظرف چهار سال، پنج وزیر و سرپرست در وزارت صمت مدیریت داشتند. این نشان می‌دهد که این حوزه پرچالش و پردردسر است. چالش‌های انبوهی که باعث تعدد حضور مدیران در این وزارتخانه شده بود. ما با مشکلات انباشته‌شده مواجه بودیم که باید برای آن اولویت‌بندی می‌کردیم. اعتراف می‌کنم و قبول دارم که هنوز مسائل وجود دارد، اما ما برای برداشته شدن مشکلات اولویت‌بندی کردیم.

چک سفیدامضا‌ء نمی‌دهیم

مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس به عنوان مخالف استیضاح گفت: این‌که ما مخالف استیضاح وزیر صمت هستیم، بدان معنا نیست که چک سفیدامضاء داده‌ایم. انگیزه ما برای نظارت بیشتر شده و حرف‌های مطرح‌شده را بیشتر از قبل رصد می‌کنیم.

خار چشمی برای مافیای خودرو

محمدرضا رضایی‌کوچی، نماینده جهرم و رئیس کمیسیون عمران مجلس در جریان بررسی تقاضای استیضاح رضا فاطمی‌امین، طی سخنانی به عنوان مخالف استیضاح اظهار کرد: حرکت جدید برای استانداردسازی و کاهش قیمت خودرو شروع شده که باید به آقای فاطمی‌امین اجازه دهیم به این موضوع مهم بپردازد. همچنین معتقدم که اتفاقا فاطمی‌امین خار چشمی است برای مافیای خودرو و کسانی که احساس می‌کنند با حضور او در وزارت ضمت منافع‌شان تامین نمی‌شود.

یک جراحی سودمند

سیداحمد رسولی‌نژاد، نماینده مردم فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین گفت: استیضاح فاطمی‌امین به معنای مقابله با دولت و نظام نیست، بلکه یک جراحی سودمند است تا به جای ایشان مدیر توانمندی سر کار بیاید.

من پاسخگوی زمان مسئولیتم هستم

سیدرضا فاطمی‌امین در بخش دوم صحبت‌هایش تصریح کرد: بنده باید پاسخگوی قیمت‌ها در دوره مسئولیت خود باشم. بنده از شهریور ۱۴۰۰ مسئولیت به عهده گرفتم و در این بازه زمانی پاسخگو هستم. امروز قیمت سیمان نصف شهریور ۱۴۰۰ است. درج قیمت تولیدکننده و قیمت مصرف‌کننده بر روی کالاها، طرحی بود که معاون اول رئیس‌جمهور بر آن تاکید داشت، ما آن را اجرا کردیم که موثر نیز واقع شد. در نهایت و بعد از پایان جلسه استیضاح، طبق اعلام رئیس مجلس در این جلسه با مشارکت ۲۷۴ نماینده مجلس، ۸۴ نماینده به استیضاح رای مثبت دادند و ۱۸۲ نماینده با استیضاح مخالفت کردند. آرای ممتنع شش رای و آرای باطله دو رای بوده است؛ بنابراین مجلس برای ادامه کار فاطمی‌امین در جایگاه وزیر صنعت معدن و تجارت رای مثبت داد. گفتنی است، لطف‌ا... سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی صبح دیروز در جریان بررسی استیضاح وزیر صمت گفت: این استیضاح باید سه ماه پیش اعلام وصول می‌شد، آقای رئیس‌جمهور با آقای قالیباف تماس می‌گیرد و مطرح می‌کند که دو ماه فرصت دهید تا وزارتخانه را به دو وزارتخانه تقسیم کنیم، اما با وجود گذشت سه ماه این امر محقق نشد.

جمع‌بندی نظر کارشناسان بر تفکیک وزارت صمت نیست

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس درخصوص اظهارات نماینده مردم قزوین و آبیک و البرز نسبت به تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت به دو وزارتخانه گفت: باید عنوان شود که مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون و تعدادی از کارشناسان این موضوع را بررسی و نهایتا به جمع‌بندی تخصصی برای تفکیک وزارتخانه صمت به دو وزارتخانه نرسیده‌اند.
 
روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها