تا به حال به عنوان یک مهندس دفتر فنی به این فکر افتاده‌اید که چطور با آموزش صفر تا صد متره و برآورد و لایحه تاخیرات پروژه نسبت به همکاران خود پیشرفت بیشتری داشته باشید تا به جایگاه شغلی و درآمدی بالاتری برسید؟
کد خبر: ۱۳۸۵۱۷۶

 آیا فکر می‌کنید برای ارتقا دانش فنی خود تنها به آموزش صفر تا صد متره و برآورد نیاز هست یا دانش لایحه تاخیرات پروژه هم می‌تواند کمک کننده باشد؟ با توجه به این که حوزه کاری این دو مسئله از هم جداست، چطور بر هم اثر می‌گذارند؟ چگونه می‌شود ضعف تهیه و تنظیم لایحه تاخیرات پروژه را با آموزش صفر تا صد متره و برآورد جبران کرد؟

حتما دقت کرده‌اید که چرخ دنده‌هایی که درست و روان کار می‌کنند علاوه بر هماهنگی دنده‌های چرخ‌ها در چفت شدن آن‌ها در هم، سرعت حرکت دو چرخ دنده هم مهم است. دو حوزه متره برآورد و لایحه تاخیرات پروژه هم مثل چرخ دنده‌های اصلی یک پروژه هستند که باید کاملا با هم هماهنگ باشند تا چرخ پروژه به درستی بچرخد. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر از قبل با این دو حوزه و ریزه کاری‌هایشان آشنا شوید.

 

آموزش صفر تا صد متره و برآورد

آموزش صفر تا صد متره و برآورد اولین گام برای پیشرفت

اگر به تازگی در حوزه دفتر فنی مشغول به کار شده‌اید حتما می‌دانید که مهم‌ترین مهارتی که یک مهندس دفتر فنی باید داشته و بر تمام نکات و ریزه کاری‌هایش مسلط باشد، متره و برآورد است.

 به طور خلاصه اگر بخواهیم بدانیم که متره و برآورد یک پروژه به چه معناست باید بگوییم به محاسبه و اندازه گیری مقدار مصالح به کار رفته و مصرف شده در یک پروژه اجرا شده، متره و به محاسبه و اندازه گیری مقدار مصالح مورد نیاز برای اجرای یک پروژه به منظور پیش بینی بودجه مورد نیاز برآورد گفته می‌شود.

در واقع متره و برآورد تفاوتی در ساختار ندارند اما در زمان به کارگیری و دقت متفاوت هستند.

برای مثال وقتی پیمانکار قصد انجام پروژه‌ای را دارد به کمک مهندسین دفتر فنی خود، هزینه‌های انجام پروژه را با توجه به نقشه‌های اولیه، برآورد می‌کند تا بر اساس آن در مناقصه شرکت کرده و پیروز شود.

اما پس از این که پیمانکار توانست در مناقصه پیروز شود، کار اجرای پروژه شروع شده و دفتر فنی پیمانکار آن چه که در پروژه انجام شده را با توجه به نقشه‌های اجرایی، متره می‌کنند تا در قالب صورت وضعیت به کارفرما ارائه داده و بتوانند پولی که هزینه کرده‌اند و دستمزدشان را از کارفرما بگیرند.

اما برای این که با این ریزه کاری‌ها و اصول متره و برآورد به خوبی آشنا شوید نیاز هست که مدت زمان زیادی را به کسب تجربه از مهندسین با سابقه در این حوزه بگذرانید. در این مسیر پر پیچ خم کسب مهارت، یک سری میانبرهایی هست که مهندسین تازه کار زبر و زرنگ از آن‌ها بهره می‌برند مثل دیدن آموزش صفر تا صد متره و برآورد.

آکادمی عمران

مجموعه آکادمی عمران از حرفه‌ای ترین مجموعه‌هایی هست که سال‌های زیادی در حوزه دفتر فنی و اجرا مشغول به فعالیت بوده و آموزش‌هایی مثل آموزش صفر تا صد متره و برآورد را به طور کاملا کاربردی و بر اساس مثال‌های واقعی ارائه داده است.

سوالی که در اینجا ممکن است برایتان پیش بیاید این است که تمامی این وظایف را یک مترور ساده هم می‌تواند از پسش بر بیاید پس چه تفاوتی بین یک مترور ساده و مهندس دفتر فنی هست؟

در پاسخ باید بگوییم که دانش حوزه دفتر فنی خیلی فراتر از متره و برآورد است. یک مهندس دفتر فنی خبره باید علاوه بر تسلط کافی بر متره و برآورد با بخش‌های دیگر در این حوزه مثل لایحه تاخیرات پروژه هم آشنایی داشته باشد. در ادامه سعی می‌کنیم بیشتر به توضیحات لازم در مورد لایحه تاخیرات پروژه و ضروریاتش بپردازیم.

 

لایحه تاخیرات پروژه اکسیری برای تبدیل ضرر به سود 

شاید برایتان سوال باشد که لایحه تاخیرات چیست و چرا باید آن را جدی بگیریم؟ اصلا لایحه تاخیرات پروژه چگونه نوشته می‌شود؟ آیا می‌شود طوری لایحه تاخیرات نوشت تا جلوی ضرر به پیمانکاری که تاخیر کرده گرفته شود؟

برای پاسخ به این سوالات در ابتدا باید بگوییم در بحث لایحه تاخیرات، مهندس دفتر فنی می‌تواند با عملکرد صحیح و اصولی خود، برای پیمانکار وقت بخرد بدون اینکه جریمه‌ای به او تحمیل شود.

فرض کنید پروژه‌ای در حال اجراست. دلایل متفاوتی می‌تواند باعث شود تا پیمانکار از زمان‌بندی پروژه عقب بیفتد. برای مثال اختلالی در تامین مصالح ایجاد شود یا شرایط جوی به صورت خارج از برنامه، تغییر محسوسی داشته باشد.

همچنین حوادث پیش بینی نشده‌ای مثل کرونا یا از این دست مسائل که گریزی از آن‌ها نیست ولی به شدت زمان اتمام پروژه را نسبت به مدت اولیه قرارداد عقب می‌اندازند، ممکن است رخ دهد.

برای اینکه این عقب ماندن از برنامه زمان‌بندی جبران شود و بتوان آن را برای کارفرما موجه جلوه داد، مهندس دفتر فنی در این مرحله نقش اصلی را بازی می‌کند.

لایحه تاخیرات پروژه

زمانی مهندس دفتر فنی کار خود را به درستی انجام داده که علی رغم عقب ماندن از زمان‌بندی،  هیچ ضرری متوجه پیمانکار نباشد.

اما واقعا مهندس دفتر فنی چگونه باید بداند چه تدابیری بیاندیشد تا پیمانکار، پیروز میدان باشد؟ در هر پروژه چند نکته از هزاران نکته لایحه تاخیرات پیش می‌آید؟ چطور ممکن است نکات و ریزه کاری‌های دوره لایحه تاخیرات را صرفا با کارآموزی یاد گرفت؟   

با توجه به اهمیت این موضوع، مجموعه آکادمی عمران آموزش کامل تهیه و تنظیم لایحه تاخیرات و جز به جز نکات ارائه آن را، در قالب دوره لایحه تاخیرات برایتان آماده کرده است.

این دوره با اختلاف نسبت به تمام دوره‌های مشابه، در یک پروژه واقعی ترفند‌هایی به شما می‌آموزد تا یاد بگیرید لایحه تاخیراتی بنویسید که علاوه بر این که عقب ماندن از برنامه زمانی، باعث از بین رفتن اعتبار پیمانکار نشود بلکه کارفرما نیز نتواند هیچ جریمه‌ای را به او تحمیل کند.

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها