دهخدا، فردوسی معاصر ماست
گفت‌وگوی «جام‌جم» با نادر فلاح، کارگردان نمایش «کابوس‌های آنکه نمی‌میرد»

دهخدا، فردوسی معاصر ماست

سالن‌های تئاتر دولتی و خصوصی میزبان چه نمایش‌هایی هستند

رونق تئاتر با نمایش‌های‌متنوع

فرهنگ و رسانه‌های هنری که بازوی اجرایی آن هستند، تعطیل شدنی نیستند؛ یعنی در هر زمانی رسانه‌های هنری تلاش می‌کنند تاثیرگذاری خود را روی جامعه داشته باشند. هرقدر رونق فعالیت‌های هنری بیشتر شود، تنش‌های درون اجتماعی کمتر می‌شوند و می‌توان جامعه‌ای سرزنده‌تر داشت.
کد خبر: ۱۳۸۵۰۴۹
نویسنده ساناز قنبری - گروه فرهنگ و هنر
حتی رونق فعالیت‌های فرهنگی و هنری خود مبنایی هستند بر این‌که جامعه پویاست و رسانه‌های هنری نقد، نظر و آگاهی را در جامعه بست و گسترش می‌دهند. این روز‌ها اگرچه به زعم برخی، جامعه دچار خمودگی شده، اما رونق فعالیت‌های هنری نشان می‌دهد این تعبیرچندان درست نیست. به‌طور مثال در این روز‌ها هنر نمایش رونق خوبی در سالن‌های تئاتر دارد و نمایش‌های متنوعی در سالن‌های دولتی و خصوصی روی صحنه است که قصد داریم در این گزارش به آن‌ها بپردازیم.

تئاترشهر با ۳نمایش زن‌محور

سالن‌های مختلف تئاترشهر در این روزها، میزبان سه‌نمایش «فرزند یک خنیاگرم»، «پاره‌هایی از چند زندگی» و «شراره» است. آثاری که محوریت داستان‌های آن‌ها به جامعه زنان می‌پردازد. فرزند یک خنیاگرم، به نویسندگی و کارگردانی شکرخدا گودرزی، برداشتی از داستان شغاد در شاهنامه است. این نمایش به روایت زندگی دلارام (مادر شغاد) که یک نوازنده است، اختصاص دارد که با بازی انسیه ابراهیمی، فاطمه تواضعی، سجاد خباز، فاطمه خراسانی، فاطمه دهقانی، فراز شیرانی، فرهود فدوی، زیبا کاظمی، هستی کرمی، امیرحسین رنجی کوزه‌کنان، زهرا مهرابی، آیسان نوریان، هوشمند هنرکار، سحر بافتیان تا هجدهم آبان ساعت۱۹ در تالار چهارسو مجموعه تئاترشهر روی صحنه است. پاره‌هایی از چند زندگی، نوشته کیانوش احمدی و کارگردانی شیوا دیناروند ساعت۱۸ در تالار قشقایی روی صحنه است. این نمایش با بازی نسترن ابراهیم زاده، شهرزاد کیانی، نازنین میهن، فهیمه معین، سحر آقاسی و مهناز رودساز، روایتی شخصی از زندگی پر فراز و نشیب همسر شش شهید خلبان صاحب‌نام دفاع‌مقدس است. شراره به نویسندگی و کارگردانی محمدمهدی خاتمی و با بازی نسرین نکیسا، تکتم اخجوانی، امینا خاتمی، مرجان علوی، مجتبی زادفر، پرویز گوهری‌راد، امیراحسان امیرپور، حامد وکیلی، محمدمهدی خاتمی و غلامرضا عارف‌نژاد نیز روایتگر داستان زنی است که در روز‌های آغازین جنگ، نامزد خود را از دست می‌دهد و در طول سال‌ها با خاطرات او زندگی می‌کند. جنگ و تبعات آن بر زندگی او سایه انداخته و نمایش چند مقطع از زندگی این زن را به تصویر می‌کشد. این نمایش ساعت ۱۹ در تالار سایه اجرا می‌شود.

تماشاخانه سنگلج و بحران سرپناه

تماشاخانه سنگلج این روز‌ها میزبان نمایش «خونه» به نویسندگی و کارگردانی نسیم تاجی است. نمایشی که موضوع یک خانه و بحران‌های اهالی آن را روایت می‌کند. این نمایش با بازی بهرام سروری‌نژاد، ماهی طاهری، علی یازرلو، حامد سوری، میثم عباسی، رضا نعمتیان، مبین آذربایجانی، شاهین گل‌کار، امیرمهدی میرزایی، مهرداد باقری، مژده ارجمندپیوند، طاهره بهرامی‌نهادفر و حسن فتحعلی‌بیگی روایتگر داستان خانه‌ای بی‌سند است که از زمان‌های دور افرادی در آن ساکن شده‌اند. خانه در حال ریزش است و به دلیل نداشتن سند، زیباسازی شهرداری نمی‌تواند کمکی کند و سکنه خانه به این فکر می‌افتند که خانه را بفروشند. این نمایش هر روز ساعت ۱۹:۴۵ روی صحنه است.

تئاتر شهرزاد و انواع و اقسام کمدی‌ها

تئاتر شهرزاد به عنوان یکی از سالن‌های خصوصی نمایش، پرکارترین روز‌های خود را سپری می‌کند. این تماشاخانه با تنوع خوبی میزبان آثار نمایشی مختلفی برای گروه‌های سنی کودک، نوجوان و بزرگسال است.
«کمدی دوستان» عنوان نمایشی به کارگردانی بابک توسلی با بازی بهنام تشکر، سیما تیرانداز، سینا رازانی و معصومه رحمانی است که در سالن شماره ۲ شهرزاد روی صحنه است. این اثر نوشته گابور روسو فرانسوی، داستان زوج مرفهی است که از زندگی زناشویی خود خسته شده‌اند و تصمیم می‌گیرند رابطه‌خود را با خرید از فروشگاه درمان کنند. این نمایش ساعت ۲۰ اجرا می‌شود.

«مبارک در ژاپن» با نویسندگی و کارگردانی علی فتحعلی، نمایشی است که ساعت ۱۸و۳۰دقیقه در سالن شماره یک شهرزاد با یادی از سعدی افشار روی صحنه می‌رود. این نمایش با بازی علی فتحعلی، علی خازنی، محمود موسوی، حمیدرضا لازمی، نگار مقدسی، حمیدرضا جهانگیری، حمیدرضا مرادی و محمد حاج محمدی، روایتگر داستان گروه‌های نمایش سنتی است که در دهه۶۰ پس از تعطیلی سالن‌های لاله‌زار بعضی از هنرمندان جهت امرار معاش به همراه یک موج اجتماعی راهی ژاپن شدند و در آنجا با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند.

«کمدی اکتشافات» نوشته امید طاهری و با کارگردانی حامد وکیلی، دیگر نمایشی است که در سالن شماره ۲ تئاتر شهرزاد روی صحنه است. این نمایش نیز با بازی علی صبوری، علی اسدیان، تکتم اخجوانی، پرویز زیدی، آرش نوذری و حامد وکیلی، روایتی طنازانه از سفر کریستف کلمب با کشتی معروف خودش سانتا ماریا به قصد کشف مسیر تازه‌ای به هند است. این نمایش ساعت ۲۱و۳۰دقیقه روی صحنه می‌رود.

نمایش «من یک زنم» به نویسندگی و کارگردانی علی خودسیانی با بازی الهه خوش‌قامت هم این روز‌ها ساعت ۱۹ میهمان سالن شماره۳ شهرزاد است، این نمایش راوی قصه زنانی است که در طول تاریخ توسط تاریخ‌نویسان به بهانه‌های مختلف سانسور یا حذف شده‌اند. این نمایش روایت متفاوتی است از تهمینه اسطوره‌ای و ملک‌نسای تاریخی و زنی مهاجر در روزگار امروزی که مویه‌های زنان در همه اعصار را روی صحنه می‌برند.

«شبی در طهران» نوشته محمد چرمشیر با کارگردانی شایان مستوفی، نمایش دیگری است که در سالن شماره ۳ تئاتر شهرزاد ساعت ۲۱و۱۵دقیقه روی صحنه می‌رود.

این نمایش با بازی ساغر روزبهانی، شیوا شهدایی، پرنیا لرنی، نگار طاهری، ابوالفضل حضرتی، مهرزاد نیکنام، شایان مستوفی، امیر قسیم، امیر طایفه و حسن شفیعی روایتگر طهران دهه ۲۰ است که ژاندارمری درگیر اتفاقات عجیبی با پرونده یک فروشنده گوشت خر می‌شود.

کنسرت - نمایش «کافه عاشقی» به نویسندگی و کارگردانی سیدجلال الدین دری ساعت۲۱ در سالن شماره یک، نمایش کافه‌ای «فیلادلفیا» با طراحی و کارگردانی ایمان ایرانمنش ساعت ۲۱و۳۰دقیقه و سه نمایش کودک و نوجوان «هدیه سحرآمیز» به نویسندگی حمزه اقبالی و کارگردانی مهدی خجستگی، «نیم وجبی» نوشته رکسانا عبقری و‌کارگردانی علیرضا دهقانی و نمایش «چوپان و چوب جادویی» نوشته و کارگردانی محمدحسین داداش‌نیا دیگر آثاری هستند که ساعت۱۷ در تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌روند.

عمارت سیمرغ و نمایش‌های اجتماعی

عمارت سیمرغ نیز از تماشاخانه‌های خصوصی است که این روز‌ها میزبان سه نمایش از ژانر کمدی تا اجتماعی است. سالن شماره یک این تماشاخانه میزبان نمایش «کمدی کذایی» به نویسندگی و کارگردانی جواد جوشن لو است. این نمایش داستان یک تعاونی را روایت می‌کند که نزدیک به حسابرسی پایان سال است و سرقت از تعاونی زمینه سوءاستفاده همه اعضای تعاونی را فراهم کرده است. نوید محسنیان، جواد جوشن لو، عارف عباسی، سیما شایسته، افشین کامیاب‌فرد، رهی احتشام و مریم قریشی بازیگران این نمایش هستند. کمدی کذایی ساعت ۱۸ اجرا می‌شود.

«هفت سنگ دانته» به نویسندگی و کارگردانی مجید صد خسروی نیز در سالن شماره ۲ عمارت سیمرغ ساعت ۱۸ روی صحنه می‌رود. این نمایش با بازی نگار شهبازی، آنیتا قجری، مریم جزینی، محدثه امیریان، زهرا عبدالهی، آناهیتا امیرعسکری، پیام صفری، الیکا تصدیقی، رضا آرامش، زهره محمودی، بیتا خسروی و الناز تهامی، راوی قصه زنی در شب پیش از اعدامش است. «باتلاق» دیگر نمایشی است که در سالن شماره ۲ عمارت سیمرغ روی صحنه می‌رود. این نمایش به نویسندگی و کارگردانی حامی علیزاده با موضوع اجتماعی و مشکلات درون اجتماع با بازی امیرحسین عباس زاده، محمدحسین مصلحتی، سمانه همدانی، سارا قاسمی‌صابر، حسام یگانه، سعید رستمی، محمدرضا فرشاد، فرناز رستمی، شهرزاد هاشمی، صبا تقی‌پور، معراج سامان‌لو، ترانه گلشن ایرانپور و بهاره سلیمانی روی صحنه می‌رود. این نمایش ساعت ۲۱ اجرا‌می‌شود.

نوفل‌لوشاتو؛ بحران هویت

عمارت نوفل‌لوشاتو نیز میزبان دو نمایش «اتاق کوکی» و «اوج توفان» است که در ساعت ۱۹ و ۲۰ و ۳۰ دقیقه به صحنه می‌روند. اتاق کوکی نمایشی نوشته امیر جاسمیان‌آزاد و کارگردانی مشترک مهران مکاری و امین سنجربیگی است. این نمایش روایتگر سرنوشت دو انسان است که ناگهان خود را در اتاقی می‌بینند و نمی‌دانند چگونه به آنجا آمده‌اند. این نمایش با بازی رامیار محمودی، مهران مکاری، الهه ناظری و یگانه شمس آبادی روی صحنه می‌رود. نمایش اوج توفان به کارگردانی مسعود صالحی که از امروز اجرای خود را آغاز می‌کند. این نمایش روایتگر داستان زوجی مسن است که به ۵۰ سال زندگی مشترک خود نظر می‌کنند. نادر فلاح، ساناز روشنی، مرضیه موسوی، شیما جعفرزاده، سپهر محمودی و رامونا شاه بازیگران این نمایش هستند.

سایر تماشاخانه‌ها

سایر تماشاخانه‌های دولتی و خصوصی نیز این روز‌ها میزبان نمایش‌های مختلفی هستند. نمایش «فستیوال غرب» نوشته محمد یغمایی و کارگردانی آراز دانش همه‌روزه ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه در تماشاخانه ملک روی صحنه است. «بیوه‌های غمگین سالار جنگ» نوشته محمدامیر یاراحمدی و کارگردانی محمد علیدادی نیز ساعت ۱۹ در تماشاخانه اهورا به صحنه می‌رود. همچنین دو نمایش کودک و نوجوان «شاهزاده‌خانم و کلاغ‌های تاج‌طلا» نوشته و کارگردانی پویا شش‌پری ساعت۱۷و۳۰دقیقه در تالار هنر و نمایش «گربه و موش دم‌بریده» به کارگردانی سینا نورایی در پردیس تئاتر سپند اجرا‌می‌شوند.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها