بررسی بیماری «پسوریازیس»، در گفت‌وگوی «جام‌جم» با دکتر امیرهوشنگ احسانی؛

پوست‌هایی که پولکی می‌شوند

بیماری‌های پوستی همواره جزو آن دسته از بیماری‌هایی هستند که به دلیل تظاهر بیرونی‌ای که دارند از حساسیت‌های درمانی خاصی برخوردارند و معمولا بیماران در کنار رنجی که به دلیل تحمل درد و عوارض ناشی از آن عارضه تحمل می‌کنند از بسیاری نگاه‌های جامعه نیز در عذاب ‌هستند.
کد خبر: ۱۳۸۴۸۷۹
نویسنده ندا اظهری - گروه دانش و سلامت

از این رو برخی از این بیماران به مرور دچار افسردگی و کناره‌گیری از اجتماع می‌شوند. پسوریازیس هم یکی از انوع بیماری‌های پوستی به شمار می‌رود که با قرمزی و خارش شدید به‌ویژه پوسته‌پوسته شدن پوست و حالت پولکی شدن پوست خود را نشان می‌دهد که خارش آن غالبا دردناک و آزاردهنده است و کیفیت زندگی مبتلایان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. این عارضه بیشتر در نواحی زانو، تنه، پوست سر و آرنج بروز می‌کند.

پسوریازیس بیماری دردناک با درمان‌های مختلفی قابل کنترل است که بیشتر با هدف کاهش دردها و علائم ارائه می‌شوند. به دلیل اهمیت این بیماری، ۲۹اکتبر هر سال مصادف با ۷آبان روز جهانی پسوریازیس نامگذاری شده است. در گفت‌وگو با دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران کم و کیف این عارضه پوستی و مدیریت علائم در مبتلایان را جویا شده‌ایم.

پسوریازیس نوعی بیماری التهابی و خودایمنی پوست است که علت دقیق آن نامشخص است. دکتر امیرهوشنگ احسانی، درخصوص عوارض این بیماری می‌گوید: «در پسوریازیس تکثیر پوست افزایش می‌یابد. این بیماری پوستی معمولا از ناحیه آرنج‌ها و زانو‌ها شروع شده و سپس در کل بدن گسترده شده و به نواحی سر، نشیمنگاه سرایت کرده و حتی ممکن است ناخن‌ها و مفاصل را درگیر کند.»

وی ادامه می‌دهد: «پیش از این تصور بر آن بود که پسوریازیس نوعی بیماری و عارضه پوستی است که فقط ناحیه پوست بدن را درگیر می‌کند اما بعدها دریافتند که بیماری فراگیرتری است که ممکن است مفاصل، ناخن‌ها و حتی اندام‌های داخلی را هم درگیر کند و مشکلات گسترده‌ای برای بیمار به دنبال داشته باشد. معمولا بیمارانی که مبتلا به پسوریازیس هستند، بیشتر در معرض ابتلا به سکته‌های قلبی و افزایش چربی خون و افزایش اسید اوریک خون قرار می‌گیرند.»

این متخصص پوست و مو اشاره می‌کند که شیوع ابتلا به پسوریازیس در دنیا نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده و بررسی‌هایی که انجام شده، نشان می‌دهد حدود ۱.۵ تا ۲ درصد مردم ایران مبتلا به شکل‌های خفیف تا شدید پسوریازیس هستند.

درمان‌هایی که بیماری را کنترل می‌کنند

به گفته دکتر احسانی، این بیماری درمان قطعی ندارد. البته درمان‌هایی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند، جنبه کنترلی دارند اما به طور کامل بیماری را ریشه‌کن نمی‌کنند و می‌توان با درمان‌های دارویی به صورت موضعی، خوراکی و نوردرمانی بیماری را کنترل کرد. در این بیماری ممکن است با قطع دارو، باردیگر بیماری عود کند؛ کاملا شببیه بسیاری از بیماری‌های پوستی که تنها با داروها و درمان‌های مختلف کنترل می‌شوند و بیمار فقط با مصرف چند دوره دارو و درمان، تا آخر عمر از آن رها نمی‌شود.

۵۰ درصد علت ژنتیک دارد

این متخصص پوست و مو تصریح می‌کند: «معمولا نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه افرادی بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند اما زمینه‌های ژنتیکی در این بیماری وجود دارد. شاید به جرأت بتوان گفت که حدود ۵۰درصد مبتلایان به پسوریازیس به دلیل داشتن زمینه ژنتیک به این بیماری مبتلا می‌شوند و کسانی که ژن ابتلا به این بیماری را در خانواده دارند، بیشتر مبتلا می‌شوند. درصدی از مبتلایان هم به طور خودبه خودی به پسوریازیس مبتلا می‌شوند اما از قبل نمی‌توان احتمال ابتلا را در افراد پیش‌بینی کرد.»

سبک زندگی هم تأثیرگذار است

دکتر احسانی با اشاره به این‌که سبک زندگی هر فرد به طور قطع روی ابتلا به بیماری‌های مختلف نقش دارد، می‌گوید: «این بیماری هم مستثنی نیست؛ به گونه‌ای که استرس، کشیدن سیگار و قلیان بیماری را تشدید کرده و اگر زمینه بیماری در بدن فرد وجود داشته باشد، آن را فعال‌تر می‌کند. علاوه‌بر این، چاقی در بیماران مبتلا به پسوریازیس بیماری را تشدید کرده و از طرفی، این بیماری هم باعث بروز چاقی می‌شود.»

با اگزما اشتباه نگیرید

به گفته این متخصص پوست و مو، این بیماری شباهت زیادی به اگزمای پوستی دارد و افراد باید با توجه به علائم ظاهری پسوریازیس، آن را از اگزما تفکیک کنند. به طورکلی، علائم بالینی اگزما از پسوریازیس متفاوت است و گاهی در ناحیه دست و پا ممکن است شبیه اگزما باشد. پسوریازیس معمولا خود را با پوسته‌های ضخیمی در ناحیه آرنج و زانو و حتی کف سر و تنه بدن نشان می‌دهد که در آن پوست شروع به پوسته‌پوسته شدن کرده و به اصطلاح شبیه فلس یا پولک ماهی می‌شود. ناحیه زیرین این پوسته‌های فلس‌مانند ممکن است قرمز باشد.

تغذیه خود را رعایت کنید

دکتر احسانی با اشاره به این موضوع که درست است که بسیاری از بیماری‌ها راه‌های پیشگیرانه‌ای دارند که با رعایت کردن آنها می‌توان تا حد زیادی از ابتلا به آن بیماری جلوگیری کرد، تصریح می‌کند: «معمولا راهی برای پیشگیری از ابتلا به پسوریازیس وجود ندارد و افراد تنها در زمان ابتلا، باید به سراغ درمان رفته و با اصلاح تغذیه مانع از شدت یافتن علائم بیماری شوند. ما از نظر تغذیه‌ای توصیه می‌کنیم افراد مبتلا به پسوریازیس میوه، سبزیجات، موادپروتئینی، ماهی، عسل و زردچوبه بیشتری را در وعده‌های غذایی خود بگنجانند تا به کنترل هرچه بهتر بیماری کمک کند. پسوریازیس معمولا به دلیل خشکی و پوسته‌های ایجاد‌شده در پوست، مانند اگزما و خشکی پوست، در فصل زمستان با خشکی هوا امکان تشدید دارد. به طور قطع استفاده از نرم‌کننده‌های پوست، یکی از راه‌های درمانی این بیماری محسوب می‌شوند که شدت ضایعات را کمتر می‌کند.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها