گفتگو با شیرین دعبیس، فیلمساز آمریکایی فلسطینی‌تبار

خلق حرکتی تاریخی برای جامعه مهاجر

کد خبر: ۱۳۸۴۶۹۹
نویسنده محمود سماک‌باشی - صدابردار
در امور پشت‌صحنه تولید سریال‌ها نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت فراوانی کرده‌ایم و اگر بخواهیم نسبت به قبل بسنجیم، در اموری مثل فیلمبرداری، صدابرداری و... خیلی حرکت رو به رشدی داشته‌ایم.
 
درست است که سال‌های طولانی، بخش عمده جوانان دوست داشتند بیشتر بازیگر باشند یا کارگردان، ولی باید بپذیریم که تولید محصولات نمایشی به متخصصان پشت‌صحنه آگاه هم نیاز دارد که باید بیایند و کار‌ها را بسامان برسانند و خوشحال می‌شویم اگر جوانان بااستعداد از طریق حضور در پشت‌صحنه سریال‌های تلویزیونی بتوانند کار را یاد بگیرند و آینده را بسازند. مسلما اگر افراد پشت‌صحنه از حرفه‌ای‌ها نباشند، کار با مشکلات زیادی رو‌به‌رو خواهد شد؛ بنابراین دنیای نمایش مملو از حرفه‌های مختلف است و همه جوانان نباید حتما جلوی دوربین باشند و برخی‌ها می‌توانند راهی دنیای پشت صحنه شوند و در این مسیر به فعالیت‌شان ادامه بدهند.

در سال‌های اخیر جوانان خوبی از راه رسیده‌اند که خیلی خوب هم کار می‌کنند و البته به لحاظ پیشرفت تکنولوژیک ابزار و ادوات صدابرداری، کار صدابرداری قدری سهل‌تر شده است و همین سبب‌ساز آن شده تا جوانان بیشتری وارد سیکل کار شوند و به فعالیت مشغول شوند. این اتفاق خیلی خوبی است که در تمامی حیطه‌های پشت‌صحنه از فیلمبرداری تا نورپردازی رخ داده است؛ بنابراین در سال‌های اخیر شاهد رشد و پیشرفت خوبی شده‌ایم که جای تحسین دارد. مسلما هر چقدر حضور جوانان با‌استعداد در این عرصه افزایش یابد، شاهد اتفاقات بسیار خوب خواهیم بود. زمانی بود که همه‌چیز به ویزور فیلمبردار بازمی‌گشت، اما الان پشت‌مانیتور همه‌چیز هویداست و دیجیتالیسم باعث شده تا تولیدات تلویزیون با انبوهی از جوانانی که امور پشت صحنه را در دست گرفته‌اند، مواجه شود. از آن طرف ماجرای استاد‌-شاگردی که در دهه‌های قبل رایج بود، به‌واسطه همین غلبه دیجیتال رنگ باخته است و همه با هم کار گروهی می‌کنند و هزینه‌ها هم به این طریق پایین می‌آید. البته کار گروهی امتیازات فراوانی دارد. همچنین باعث می‌شود تا نیرو‌های جوان کار را بهتر یاد بگیرند، زیرا با آزمون و خطاست که کار یاد گرفته می‌شود.

هستند برخی از جوانان که بیشتر به‌دلیل آشنایی و ارتباطاتی که با فضای کار دارند، وارد این حرفه می‌شوند و البته زود هم زده می‌شوند، ولی جوانانی که به‌صورت آکادمیک درس خوانده‌اند و کارورزی‌های خود را هم در آثار مستند و کوتاه کرده‌اند کم نیستند. این جوانان حضور چشمگیری در پشت‌صحنه آثار تلویزیون داشته‌اند و امیدوارم آینده خوبی داشته باشند.

معمولا جوانانی که به‌واسطه آشنا وارد این حرفه می‌شوند، سختی‌های کار، آن‌ها را خیلی زود دلزده می‌کند و علاقه‌ای ندارند که کار مستمر انجام بدهند. به همین دلیل این افراد خیلی زود حذف می‌شوند، اما بر‌عکس جوانانی که علاقه‌مند هستند، مسلما روز به روز مطالعه می‌کنند و سعی دارند به کارشان رونق بیشتری بدهند؛ بنابراین این افراد طبیعتا موفقیت بیشتری کسب خواهند کرد. در‌مجموع سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی می‌توانند با راه دادن به جوانان توانمندی که مدارج رشد را نزد اساتید مجرب خود آموخته‌اند، هم شرایط افزایش کیفیت تکنیکی محصولات تلویزیون را فراهم کنند و هم نیرو‌های حرفه‌ای برای آینده بسازند.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها