یکی از فیلم‌های قابل‌قبول سینمای ایران در ژانر ورزشی «یاس‌های وحشی»؛ به کارگردانی محسن محسنی‌نسب است. او درباره این فیلم به خبرنگار جام‌جم چنین می‌گوید: از دوران جوانی ورزش می‌کردم و به کشتی و تکواندو علاقه‌مند بودم. از دغدغه‌های همیشگی‌ام این بود که چرا از ظرفیت‌های سینما برای علاقه‌مندی نوجوانان و جوانان به ورزش استفاده نمی‌شود! و همین فکر باعث شد که «یاس‌های وحشی» را در سال ۷۶ ساختم. فیلمی رزمی از معدود فیلم‌های ژانر ورزشی در سینمای ایران که توانست در اکران عمومی در میان فیلم‌های پرفروش سال قرار بگیرد.
کد خبر: ۱۳۸۳۷۱۴
طی این فیلم نه‌تن‌ها به انصراف ورزشکاران ایرانی از رقابت با ورزشکاران رژیم صهیونیستی پرداخته می‌شود، بلکه قدرت ورزشکاران ما در به خاک کشیدن ورزشکاران صهیونیست هم روشن می‌شود. همین الان اگر نگویم هر روز، اما هفته‌ای یک روز را هستند کسانی که به من می‌گویند به خاطر تماشای فیلم «یاس‌های وحشی» در کودکی و نوجوانی‌شان به ورزش علاقه‌مند شدند و الان قهرمان هستند. به همین خاطر است که هروقت کسی به من می‌گوید؛ «یاس‌های وحشی» را دیدم، بلافاصله از او می‌پرسم «چند بار»؟ اتفاقا دیروز پیرو کاری با بهرام افشاری، بازیگر صحبت می‌کردم، به او گفتم فیلمنامه‌ای رزمی دارم و... که گفت؛ زمانی که بچه بودم بلیت سینما ۲۰۰ تومن بودم که به سختی ۲۴ بار آن را فراهم کردم و یاس‌های وحشی را در سالن سینما دیدم.

یاس‌های وحشی، محصول سال۷۶ است و در آن زمان بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفت. همان‌طور که می‌دانید از آنجا که ایران، رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد، ورزشکاران ایرانی از رویارویی با ورزشکاران اسرائیلی انصراف می‌دهند. به همین خاطر ورزشکاران اسرائیلی خیلی برای ما به قول معروف کری می‌خوانند. زمان ساخت یاس‌های وحشی یکی از دغدغه‌های مردم ما این بود که چرا ما ورزشکاران اسرائیلی را که آن‌قدر ادعا دارند به خاک نمی‌زنیم؟ و من دلم می‌خواست که یک ورزشکار ایرانی یک ورزشکار اسرائیلی را به خاک بزند. به همین دلیل در فیلمنامه یاس‌های وحشی، ورزشکار ایرانی را شرکت‌کننده‌ای از طرف تیم انگلیس طراحی کردم و از این طریق بود که در این فیلم ورزشکار ایرانی ورزشکار اسرائیل را شکست داد، طوری که سالن سینما به‌وجد آمد. مسأله عدم رویارویی ورزشکاران ایران با نمایندگان رژیم صهیونیستی، مسأله مهمی است که باید بیشتر از این‌ها به پرداخته شود. برای جوانان ما باید چرایی انجام این حرکت تبیین شود که چرا با وجود این‌که می‌دانیم به لحاظ تکنیکی و تاکتیکی بسیار فراتر از ورزشکاران صهیونیستی هستیم، اما با آن‌ها روبه‌رو نمی‌شویم! حق جوانان ماست که بدانند به خاطر ایران اسلامی و فرهنگ و باور‌های دینی‌مان، هیچ‌گاه اسرائیل را به رسمیت نشناختیم که حالا حریف میدان ورزشی‌مان شوند.

ژانر ورزشی ژانری بسیار مهجور و در عین حال سختی است و من بسیار به آن علاقه‌مند هستم. «شیر‌های جوان» را دو سال بعد از یاس‌های وحشی در اوکراین ساختم و به جرات می‌گویم بخش رزمی آن را بسیار دقیق‌تر از یاس‌های وحشی درآوردم، اما درنهایت فیلم بهتری از یاس‌های وحشی نشد. این فیلم هم داستان زندگی ورزشکاری در رشته کاراته را بیان می‌کرد که به دلیل مشکلاتی که در حال ساخت برایم پیش آمد، آن‌طور که می‌خواستم، نشد. در زمان اکران شیر‌های جوان به قدری حمایت نشدم که از ساخت فیلم‌های ورزشی ناامید شدم.
 
روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها