رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری وگردشگری شورای شهر همدان:

احیاء محور گردشگری همدان در گرو حفظ هویت شهر

در راستای ایجاد مسیر گردشگری از آرامگاه بوعلی به سمت مجموعه تاریخی هگمتانه و سپس آرامگاه باباطاهر بازدیدی از بازار و مسیر گردشگری به همت کمیسیون سرمایه‌گذاری، گردشگری و مالی شورا با حضور اعضای این کمیسیون، معاونین، مدیران و کارشناسان شهرداری و تعدادی از خبرنگاران انجام شد.
کد خبر: ۱۳۸۳۱۷۲

به گزارش جام جم آنلاین همدان، در این بازدید رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، گردشگری و مالی شورای اسلامی شهر همدان در حاشیه این بازدید گفت: ضرورتی ایجاد شده که همدان محور تعریف شده‌ای برای گردشگری داشته باشد و بر اساس مطالعات، بهترین محور شناسایی شده از آرامگاه بوعلی‌سینا تا آرامگاه باباطاهر است.

حمید بادامی‌نجات با اشاره به اینکه در بخشی از این محور قبلا کارهای خوبی انجام شده و کمیسیون گردشگری شورا تحقق دیگر اقدامات را پیگیری می‌کند، اظهار کرد: پیاده‌راه‌سازی خیابان اکباتان قسمتی از این کار است که با وجود برخی ضعف‌ها به نتیجه رسید و حذف سواره از هگمتانه نیز به سرانجام رسیده است.

وی با بیان اینکه بیشترین آثار باقیمانده از معماری قدیمی در این محل قرار دارد، بر لزوم حفظ و احیاء این محور تاکید کرد و افزود: این مورد در بودجه منطقه ۴ شهرداری پیش‌بینی شده است و بر اساس طرح باید قسمت مفقود شده بین خیابان اکباتان تا آرامگاه باباطاهر به هم متصل شود.

بادامی‌نجات با بیان اینکه ثبت جهانی مسیر گردشگری یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید مورد توجه باشد، اضافه کرد: پرونده ثبت جهانی منظر شهری، تاریخی هگمتانه تا همدان که این معبر را نیز شامل می‌شود باید برای بازدید ارزیابان یونسکو در سال آینده آماده شود.

وی با اشاره به اینکه ارزیابان باید مشاهده کنند که همدان برای حفظ این مسیر تلاش می‌کند، اظهارداشت: بخشی از کارها با همکاری مدیریت شهری و میراث فرهنگی انجام خواهد شد و این دو دستگاه باید در کنار هم این کار را به سرانجام برسانند.

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان با بیان اینکه پذیرش مردمی باید از طریق بازديدها‌، کمک رسانه‌ها و ایجاد زیرساخت‌ها فراهم شود، گفت: در کمیسیون گردشگری شورا جلسه و بازديدی با محوریت گذر تاریخی انجام شد و این اقدامات برای ایجاد حساسیت و توجه بیشتر است .

بادامی‌نجات در ادامه احیاء محور فرهنگی‌ گردشگری همدان را حفظ هویت شهر دانست و افزود: پذیرش مردمی مهم‌ترین مسئله‌ای است که باید اتفاق بیفتد و چون این مسیر تاریخی گردشگری ارتباط تنگاتنگی با زندگی مردم دارد باید با کمترین عارضه به نتیجه برسد.

محمدیان منصور: احیاء محور گردشگری همدان ماندگاری گردشگران را به دنبال دارد

مدیر پروژه‌گذر تاریخی، گردشگری همدان نیز در این بازدید گفت: یکی از راه‌های حفظ و احیاء بافت‌های تاریخی در دنیا تبدیل آنها به محورهای تاریخی، فرهنگی و گردشگری است که باعث زنده شدن بافت، تبدیل آنها به کاربری‌های گردشگری و رونق اقتصادی می‌شود.

دکتر صاحب محمدیان‌منصور اظهار کرد: این بافت‌ها معمولا در گذشته‌ بازار و مناطق مسکونی بوده‌اند و در حال حاضر به دلیل قوانین میراثی علاقمندان به سرمایه‌گذاری در این مجموعه‌ها کمتر است.

وی با بیان اینکه سال ۹۸ قراردادی با دانشگاه بوعلی‌سینا برای پیشنهاد طرح محور تاریخی، گردشگری همدان منعقد شد،‌ افزود: مطالعات مفصلی انجام و با اتصالات نقاط گردشگری مهم در نهایت محوری انتخاب شد که شامل آرامگاه بوعلی‌سینا تا آرامگاه باباطاهر بود.

محمدیان‌منصور با اشاره به اینکه سالانه مسافران و گردشگریان بسیاری از همدان دیدن می‌کنند و هیچ مسیر گردشگری تعریف شده‌ای برای بازدید نداریم، گفت: اگر تدبیری بیندیشیم که توریست از ماشین شخصی برای تردد بین این مسیر استفاده نکند و پیاده این محور را طی کند باعث ماندگاری گردشگر، خرید و احیاء بازار می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی‌سینا اضافه کرد: کوچه آقای آخوند در محله بنه‌بازار جزء کهن‌ترین محلات همدان است و در اسناد و مدارک قرن چهارم هجری از آن نام برده شده است بنابراین این محور می‌تواند باعث زنده شدن این محله قدیمی شود.

محمدیان‌منصور با اشاره به اینکه متأسفانه خانه‌های تاریخی در همدان فراموش شد‌ه‌اند، افزود: خانه‌‌های تاریخی زیادی در این معبر وجود دارد و احیاء محور گردشگری باعث می‌شود یکی از مناطق تقریبا فراموش شده در شهر زنده شود.

وی با بیان اینکه امسال قرار است این پروژه اجرایی شود، عنوان کرد: در گذشته بازاریان همدان در محله بنه‌بازار زندگی می‌کردند و در حال حاضر نیز قدیمی‌ترین خانواده‌های همدان در این منطقه سکونت دارند.

محمدیان‌منصور با اشاره به اینکه خانه‌های بزرگ و زیبایی مثل خانه‌های پوستی‌زاده، تخمه‌چی، شرفخانی و بناهایی مانند حمام چاله‌ در این معبر است، گفت: همچنین در معبر فوق حدود ۲۰ کاروانسرا وجود دارد که محور گردشگری می‌تواند آنها را زنده کند.

وی با بیان اینکه این معبر در گذشته شاهرگ شهر همدان بوده است، ادامه داد: در این مسیر آثار حدود ۳ هزار سال پیش تا دوره معاصر وجود دارد، علاوه بر این محور گردشگری به خیابان اکباتان رونق خواهد داد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها