روایتی واقعی از ماجرای درگیری زندانیان در زندان لاکان

شورش در بند زندانیان زیرتیغ

درگیری و آتش‌سوزی در زندان لاکان رشت، خبری بود که یکشنبه‌شب منتشر شد و پس از آن شایعه‌های زیادی جان‌گرفت. برخی می‌گفتند زندان به تسخیر زندانیان درآمده و حتی برخی زندانیان موفق به فرار شده‌اند. خبری که البته ساعاتی بعد توسط دادستان گیلان تکذیب شد و گفت هیچ زندانی فرار نکرده، اما تعدادی از آن‌ها به‌دلیل خصومت شخصی با یکدیگر درگیر و برخی مصدوم شده‌اند و عده‌ای دیگر جان‌باخته‌اند.
کد خبر: ۱۳۸۲۹۱۴
ماجرا از عصر یکشنبه ۱۷ مهرماه و زمانی آغاز شد که چند زندانی زندان لاکان با هم درگیر شدند و با بالاگرفتن مشاجره، دعوای زندانی‌ها به بیرون از سلول کشیده شد. محل درگیری، بند ۸ زندان لاکان بود. کم‌کم شدت درگیری به حدی رسید که تعدادی از زندانیان هم به زندانی‌هایی که مشغول دعوا و زد و خورد بودند پیوستند و ناگهان دعوای میان آن‌ها به شورشی بزرگ، شبیه آنچه در فیلم‌های هالیوودی به تصویر کشیده می‌شود، تبدیل شد. صدای فریاد زندانیان از هر طرف شنیده می‌شد. با افزایش شدت درگیری‌ها، تعدادی از زندانیان به سمت تاسیسات راهرو و سالن زندان حمله‌ور شده و شروع به تخریب تجهیزات کردند. با افزایش حجم تخریب‌ها و شورش در زندان، ماموران حاضر در زندان به محل درگیری رفتند تا غائله را پایان دهند.

درحالی‌که در زندان غوغایی عجیب بر‌پا بود، خبر‌های مربوط به شورش و ناآرامی در زندان لاکان یکی در میان به بیرون درز کرد. یکی می‌گفت خبر دروغ است و آن یکی می‌گفت یکی از اقوام‌مان در زندان است و می‌دانیم زندانیان شورش کرده‌اند. یکی از افرادی که مدعی است برادرخانمش در زندان لاکان است، گفت: «جو امنیتی وحشتناکی در زندان وجود دارد. برادرخانمم ساعت ۴ بعدازظهر به ما زنگ زد و گفت در زندان درگیری شده است. دوستانش جلوی در زندان رفته‌اند تا به او کمک کنند.»

بازار خبر‌های غیررسمی و شایعات هم داغ شده بود. یکی می‌گفت برخی زندانیان، رئیس و ماموران بند ۸ زندان را به گروگان گرفته‌اند. یکی دیگر مدعی بود یکسره صدای شلیک گلوله و تیراندازی می‌آید. زندان آتش گرفته و همه جا پر از دود سیاه شده است. یک فایل صوتی نیز در فضای مجازی منتشر و ادعا شد مربوط به زندانیان از داخل زندان است.

مردی در فضای مجازی و در واکنش به این اخبار گفت: «زندان لاکان پر از جنایتکار است و اگر بخواهند فرار کنند، همه جا را نابود می‌کنند. پلیس باید جلوی آن‌ها را بگیرد. یکی از اهالی رشت هم که شایعه فرار برخی زندانیان را شنیده بود، با نگرانی گفت: «امیدوارم زندانیان موفق به فرار نشده باشند، چون دزدی با خشونت زیاد شده است.» مردم محلی هم می‌گفتند تمام راه‌های منتهی به زندان بسته شده است و صدای تیراندازی از داخل زندان شنیده می‌شود. آتش هر لحظه زبانه می‌کشد و دود سیاه و غلیظی از داخل زندان به آسمان برخاسته است.

روایت دادستان از درگیری

ساعاتی پس از درگیری زندانیان و بالاگرفتن حرف و حدیث‌ها در این مورد، سیدمهدی فلاح‌میری دادستان مرکز استان گیلان با حضور در جمع خبرنگاران، با اشاره به درگیری در بند۸ زندان لاکان رشت اظهار کرد: امروز (یکشنبه ۱۷مهرماه) تعدادی از زندانیان بند ۸ زندان لاکان رشت که محکوم به قصاص قتل عمد هستند، به‌دلیل اختلافات شخصی با هم درگیر شدند که با بالاگرفتن درگیری این افراد، منازعه و دعوا به راهروی زندان کشید و با پیوستن تعداد دیگری از زندانیان، فضای این بخش از زندان رشت متشنج شد.

وی از تخریب بخشی از اموال زندان لاکان براثر درگیری‌ها خبر داد و گفت: در این ناآرامی، تعدادی از زندانیان، تاسیسات موجود در راهرو و سالن زندان را تخریب کردند که در نتیجه پلیس در محل حاضر شد و برای آرام و پراکنده‌کردن زندانیان از گاز اشک‌آور استفاده کرد.

به گفته دادستان مرکز استان گیلان، در این درگیری تعدادی از زندانیان حضور داشتند که به هیچ‌کدام از آن‌ها آسیب فیزیکی وارد نشد و فقط به علت استفاده پلیس از گاز اشک‌آور از ناحیه چشم دچار عوارضی شدند.
فلاح‌میری با اشاره به دلایل وقوع آتش در زندان لاکان رشت بیان کرد: نیروی انتظامی برای کاهش آثار گاز اشک‌آور ناچار شد در محوطه راهرو و سالن‌های زندان آتش روشن کند و دود متصاعدشده از زندان به همین علت است.

وی با بیان این‌که معمولا بین زندانیان بند ۸ یعنی محکومان به قصاص، درگیری اتفاق می‌افتد، افزود: شرایط زندان به‌طور کامل تحت کنترل پلیس و نیرو‌های امنیتی و قضایی است و هیچ‌یک از زندانیان فرار نکرده‌اند.
ساعتی بعد دادستان مرکز استان گیلان با تشریح درگیری در زندان لاکان گفت: صبح دوشنبه با حضور ریاست کل دادگستری و مسئولان قضایی استان گیلان در بازدید از زندان پس از دیدار چهره به چهره با زندانیان دستورات لازم درخصوص رفع مشکلات آنان صادر شد. فلاح‌میری خاطرنشان کرد: متاسفانه با توجه به قطعی برق به جهت تخریب تاسیسات زندان به دست آشوبگران و ممانعت از خدمات‌رسانی به مجروحان توسط زندانیان برخی از مجروحان فوت کرده و بقیه جهت مداوا به بیمارستان منتقل شده‌اند. وی در پایان تاکید کرد: درحال‌حاضر با تلاش ماموران و مسئولان زندان وضعیت زندان عادی شده و فعالیت‌های روزمره زندانیان ادامه دارد.
 
روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها