‌گفتگو با مهدی شاملو، مدیر رادیو اینترنتی ایرانصدا

پلی به سوی عدالت‌فرهنگی

پیشرفت فناوری و تغییر سبک زندگی مردم و بروز رسانه‌های دیجیتال، مخصوصا گوشی‌های هوشمند تلفن همراه، نقش بسیار و سهم به‌سزایی در مصرف محتوا میان مردم و خانواده‌ها ایجاد کرده است.
کد خبر: ۱۳۸۲۷۴۵
نویسنده لیلا قصاب زاده - گروه رسانه
مهدی شاملو صحبت‌های خود را در خصوص پایگاه کودک ایرانصدا با این مقدمه آغاز می‌کند و در خصوص چرایی راه‌اندازی پایگاه کودک، بخش‌های متنوع آن، مزیت پایگاه کودک ایرانصدا نسبت به پلتفرم‌های مشابه، میزان مخاطبان و همچنین تازه‌های این پایگاه توضیحاتی را بیان می‌کند. به گفته او، ایرانصدا از هفت سال گذشته پایگاه کودک را راه‌اندازی کرد که در واقع صدای درخواستی (Audio on -demand) را برای کودکان تهیه و منتشر می‌کند. چون همیشه محتوای مخصوص کودک یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها و پدر و مادر‌ها بوده است و غالب خانواده‌ها و اساتید حوزه کودک بر این باورند که ارتباط دیداری زیادی با رسانه‌های تصویری، مخصوصا رسانه‌های صفحه کوچک، مثل گوشی موبایل و تبلت، آسیب‌های زیادی از جمله آسیب‌های چشمی یا آسیب‌های فکری برای کودک ایجاد می‌کند و تخیل کودکان را مختل خواهد کرد و به‌تبع آن ذهن کودک، مدت زیادی درگیر محتوای تصویری می‌شود و کودک از تعامل با جهان اطراف خود غافل می‌ماند و اینجاست که اهمیت «رسانه‌های صدا پایه ویژه کودک» که تولید محتوا می‌کنند، بیش از پیش مشخص می‌شود. البته محتوای صوتی و محتوای صدا پایه نیز باید مؤلفه‌های زیادی داشته باشد که مورد توجه و استقبال کودکان قرار بگیرد. در ادامه توضیحات تکمیلی شاملو درباره این پایگاه آمده است.

شاملو در مورد بخش‌ها و برنامه‌های پایگاه کودک ایرانصدا بیان می‌کند: برنامه‌های آموزشی، قصه، داستان، ترانه و نغمات موسیقی سه بخش اصلی در پایگاه کودک ایرانصداست که در آن محتوا تهیه، تولید و منتشر می‌شود و بیش از ۵۵عنوان پادکست ویژه کودک در پایگاه کودک وجود دارد که حدودا ۳۰عنوان در حال تولید است که محتوای جدید به حساب می‌آید.

مدیر ایرانصدا می‌گوید: درواقع برنامه‌های آموزشی همان پادکست‌های ویژه کودک هستند که سرفصل‌های زیادی دارند که در این میان می‌توان به پرسش‌های آسمانی، یک قصه یک مثل، من کتاب می‌خوانم، سرزمین اسرارآمیز، بدون و انجام بده، اسم فامیل، قصه‌های قبل از خواب (با صدای عمو قناد، عذرا وکیلی، گیتی خامنه و شیده معاونی)، باغ الفبا، خندستون، قهرمانان‌ایران زمین، صدای پای انقلاب، قهرمانان کربلا و قصه‌های دیدنی اشاره کرد که به عنوان مثال «پرسش‌های آسمانی» درباره آموزش اعتقادات برای گروه سنی الف و ب، «بدون و انجام بده» آموزش احکام برای گروه سنی ج، برنامه «سلامت باشید» آموزش مباحث بهداشت، سلامت و مراقبت‌های بهداشتی برای گروه سنی الف و ب، برنامه «باغ الفبا» آموزش زبان فارسی و برنامه «سرزمین اسرارآمیز» هم یک پادکست با فضای قصه‌گویی تعاملی است.

شاملو تصریح می‌کند: در بخش قصه و کتاب قصه، پایگاه کودک کتاب‌های قصه زیادی را با همکاری ناشران زیادی به‌صورت گویا تولید کرد که این قصه‌ها به‌صورت تک گوینده با تیپ‌گیری‌های زیاد یا چند بازیگرتولید شده تا فضای جذابی را برای کودک ایجاد کند. همچنین برنامه‌های شاخص گذشته رادیو مثل مجموعه «شب‌بخیر کوچولو» و مجموعه «یک آیه یک قصه» به‌عنوان یک دارایی ارزشمند در پایگاه کودک ایرانصدا قرار داده شده است.

بیش‌از ۳۰۰۰ قطعه صوتی مناسب کودک

مدیر ایرانصدا تصریح می‌کند: بخش سوم، موسیقی و ترانه و نغمه و تقریبا هر آن‌چیزی که صداوسیما مالکیت آن را دارد و مربوط به برنامه‌های گذشته و حال رادیو و تلویزیون در حوزه کودک مانند تیتراژها، ترانه‌ها و میان‌برنامه‌های مربوط به برنامه‌های برند و شاخص کودک از جمله عمو‌ها و خاله‌هایی است که برنامه کودک اجرا می‌کند در پایگاه کودک ایرانصدا در اختیار مخاطبان قرار گرفته که تعداد زیادی از این قطعات موسیقی با مفاهیم آموزشی است و مجموعا به بیش‌از ۳۰۰۰ قطعه صوتی مناسب برای کودک می‌رسد.

مهدی شاملو در مورد مخاطبان بیان می‌کند: پایگاه کودک ایرانصدا برای سه گروه سنی الف، ب و ج محتوا تولید و منتشر می‌کند. گروه سنی الف، زیر شش سال؛ گروه سنی ب، شش‌تا ۹ سال و گروه سنی ج، ۹ تا ۱۲سال است که دایره مخاطبان و ماموریت پایگاه کودک را تعریف می‌کند.

روزانه بیش از ۲۰۰هزار بار پخش محتوای صوتی

شاملو در پاسخ به میزان استقبال مخاطبان پایگاه کودک ایرانصدا می‌گوید: میزان استقبال مخاطبان و ضریب نفوذ پایگاه کودک در این چند سال قابل‌توجه است و روزانه بیش از ۲۰۰هزار بار پخش محتوای صوتی، آمار عادی و روزانه ماست؛ بنابراین این میزان استقبال با توجه به جذابیت رسانه‌های تصویری و این‌که ایرانصدا محتوای صوت پایه تولید و منتشر می‌کند، بسیار قابل‌توجه است.

مهدی شاملو در مورد مزیت پایگاه کودک ایرانصدا نسبت به فضا‌های مشابه، مانند پادکست‌ها و اپلیکیشن‌ها توضیح می‌دهد: می‌توان گفت پایگاه کودک ایرانصدا بزرگ‌ترین عرضه‌کننده محتوای صوتی ویژه کودک در کشور است که محتوا را به‌صورت رایگان در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد و کمک زیادی به فراگیر شدن عدالت فرهنگی و آموزشی برای بچه‌ها در اقصی نقاط کشور و حتی ایرانیان خارج از کشور می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های پایگاه کودک، نظارت و پالایش محتوای تولید و منتشر شده است. یعنی در پایگاه کودک والدین می‌توانند با خیال راحت محتوا را برای کودک‌شان پخش کنند، چراکه تمام برنامه‌ها در هر سه بخش، ثانیه به ثانیه نظارت دقیق شده و مباحث روان‌شناسی و کلامی کودک کاملا ارزیابی شده است در صورتی که بعضا در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی محتوای نامناسب در اختیار کودک قرار داده می‌شود.

ویژگی بعدی پایگاه کودک ایرانصدا استفاده آفلاین از محتواست. به‌هرحال دغدغه آسیب امواج الکترومغناطیسی وای‌فای و انواع تلفن‌های همراه، همیشه برای کودکان وجود داشته است. در صورتی‌که والدین در بخش آفلاین ایرانصدا این امکان را دارند تا محتوای مورد علاقه را در اپلیکیشن ایرانصدا ذخیره و به‌صورت آفلاین هر چندبار که بخواهند بدون امواج الکترومغناطیسی از آن استفاده کنند.

بزرگ‌ترین بانک صوتی شعر کودک

مدیر ایرانصدا: محتوای شعر به‌عنوان یک محتوای فرهنگی سطح بالا برای کودک به حساب می‌آید که شاید در زندگی روزمره ما کمر‌نگ شده است درصورتی که این نیاز برای ارتقای فرهنگی وجود دارد و به همین علت انتخاب، دسته‌بندی، پالایش و بعد تولید با کیفیت اشعار مناسب کودک در دستور کار است و نزدیک به یک سال می‌شود که پایگاه کودک ایرانصدا در حال راه‌اندازی مجموعه شعرکودک است که اقدام مفصلی در این بخش شکل گرفته و بزرگ‌ترین بانک صوتی شعر کودک کشور درحال تولید و گردآوری است. همچنین تلاش ما در تولید محتوا، بهره‌مندی از مشهورترین و شاخص‌ترین نقش‌آفرینان کودک در کشور است.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها