سرم در اتاق عمل به قیمت ناصرخسرو | تب سوء مدیریت‌ در بازار دارو
بحران کمبود سرم درمان بیماران را در مراکز درمانی و اتاق‌های عمل با مشکل رو به رو کرده است

سرم در اتاق عمل به قیمت ناصرخسرو | تب سوء مدیریت‌ در بازار دارو

وزارت بهداشت از نصب دوربین در اتاق‌های عمل منصرف شد

دوربین زیر تیغ اتاق عمل

حقوق بیماران در اتاق‌های عمل رعایت نمی‌شود، برخی پزشکان که برای انجام عمل جراحی زیرمیزی و دستمزدهای گزاف می‌گیرند در اتاق عمل چاقوی جراحی را در اختیار دستیاران خود قرار می‌دهند. این درحالی است که وزارت بهداشت نیز از تصمیم پیشین خود مبنی بر نصب دوربین در اتاق‌های  عمل عقب نشینی کرده است‌.
حقوق بیماران در اتاق‌های عمل رعایت نمی‌شود، برخی پزشکان که برای انجام عمل جراحی زیرمیزی و دستمزدهای گزاف می‌گیرند در اتاق عمل چاقوی جراحی را در اختیار دستیاران خود قرار می‌دهند. این درحالی است که وزارت بهداشت نیز از تصمیم پیشین خود مبنی بر نصب دوربین در اتاق‌های  عمل عقب نشینی کرده است‌.
کد خبر: ۱۳۸۲۵۷۸

به گزارش جام جم آنلاین، اوایل شهریور ماه بود که نامه‌ای با موضوع نصب دوربین در اتاق‌های عمل منتشر شد. ماجرا از این قرار بود که این نامه با امضای‌ سرپرست مرکز نظارت و اعتبار بخشی امور درمان منتشر شد و از این حکایت داشت که در هشتم شهریور ماه  نمایندگان سازمان نظام پزشکی، دادستانی و تعزیرات در جلسه به این نتیجه رسیدند که ‌برای‌ کسب اطمینان از رعایت استانداردهای درمان در حیطه حضور نیروهای تخصصی، تجهیزات و ‌ حمایت از حقوق‌ گیرندگان خدمت به‌جهت حضور مداوم و موثر پزشک معالج،‌در محل‌های عمومی موجود در بخش اتاق عمل دوربین‌های نظارتی نصب ‌شود.

دیروز اما ‌نامه‌ای از سوی‌ معاونت درمان وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ شد که از عقب نشینی وزارت بهداشت در ماجرای نصب دوربین در اتاق‌های عمل حکایت دارد.

آن طور که در این نامه آمده است ‌نصب‌دوربین  به راهروهای ورودی به اتاق عمل  محدود می‌شود.

برخی کارشناسان معتقدند به این شکل نمی‌توان نظارت مناسبی بر فعالیت افراد حاضر در اتاق عمل داشت. به همین دلیل تخلفات در اتاق عمل ادامه پیدا می‌کند.

دوربین چرا؟

جراحی دوربین از اتاق عمل    

آنچه سبب شده که برخی کارشناسان بر لزوم نصب دوربین در اتاق‌های عمل تاکید کنند، تخلفاتی است که در این مراکز انجام می‌شود. برای نمونه برخی جراحان برخلاف گرفتن زیرمیزی و  هزینه‌های بالا از بیماران در اتاق عمل فقط به عنوان ناظر حاضر می‌شوند و چاقوی جراحی را به دست رزیدنت‌ها و جراحان بی‌تجربه می‌سپارند.

مساله دیگر این است که گزارش‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد برخی اعضای کادر درمان با بیمارانی که بیهوش هستند رفتار نامناسبی دارند. برای نمونه آنها را با الفاظ نامناسب خطاب قرار می‌دهند و...‌

علی سالاریان، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور دراین‌باره توضیح می‌دهد: برخی بیماران و خانواده‌های آنها از این شکایت دارند که افرادی که صلاحیت لازم را ندارند در اتاق‌های عمل حضور پیدا می‌کنند.

آن طور که او می‌گوید حضور افراد غیر ذی صلاح در اتاق‌های عمل افزایش یافته است و این افراد نباید در اتاق‌های عمل حاضر شوند.

مساله زمانی نگران کننده‌تر می‌شود که بدانیم ‌افرادی که صلاحیت لازم را ندارند وارد اتاق‌های عمل می‌شوند و در  پروسه درمان نیز دخالت می‌کنند.

نظر موافقان  و مخالفان

جراحی دوربین از اتاق عمل    

نصب دوربین در اتاق‌های عمل البته موافق و مخالفانی نیز دارد. برای نمونه برخی کارشناسان معتقدند نصب دوربین در اتاق‌های عمل سبب می‌شود حقوق اولیه بیماران با جدیت بیشتری رعایت شود.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور تاکید می‌کند: حق بیمار است که بداند چه افرادی در اتاق  عمل حاضر می‌شوند و پروسه درمان را انجام می‌‌دهند.

افزون بر این برای بسیاری از اعضای کادر درمان نیز مهم است که شرایط به گونه‌ای فراهم شود که ‌ افرادی که صلاحیت ندارند، نتوانند وارد اتاق‌های عمل شود.

ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران از کارشناسانی است که معتقدند نباید در اتاق‌های عمل دوربین‌ نصب کرد.

او در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین می‌افزاید: به نظرم در اتاق عمل دوربین نباید نصب شود، زیرا ‌از‌ تصاویری که دوربین‌ها ثبت می‌کنند نیز ممکن است سوء استفاده شود.

این درحالی است که قرار بر این بود که دوربین‌ها به شکلی در اتاق‌های  عمل ‌نصب شوند که بدن بیمار در تصاویری که ثبت می‌شود، مشخص نباشد.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران درباره پیشگیری از انجام تخلفات در اتاق‌های  عمل نیز عنوان می‌کند: اگر تخلفی در اتاق عمل انجام می‌شود، رئیس بیمارستان و مسئول فنی بیمارستان باید پاسخگو باشند.

به گفته خسرونیا ‌مسئول فنی بیمارستان‌ها حقوق می‌گیرند و وظیفه دارند که بر اتاق‌های عمل نظارت کنند و نگذارند در اتاق عمل تخلفی اتفاق بیفتد.‌

با این حال برخی معتقدند دلیل عقب نشینی وزارت بهداشت از نصب دوربین در اتاق‌های عمل محرمانگی هویت بیمار بوده است.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور اما احتمال افشای هویت بیمار را بهانه خوبی نمی‌داند و می‌گوید:‌ اطلاعات بیمار ممکن است از طریق پرونده او نیز فاش شود. به همین دلیل با چنین دلیلی نباید مانع از نصب دوربین در اتاق‌های عمل شد.

در اینکه در برخی از اتاق‌های عمل حقوق بیماران رعایت نمی‌شود، شکی نیست به همین دلیل وزارت بهداشت و درمان باید با شفافیت بیشتری توضیح دهد که چرا  در ماجرای نصب دوربین از تصمیم گذشته خود عقب نشینی‌ کرده است؟ علاوه بر این مسئولان این وزارتخانه باید دست کم شرایطی ایجاد کنند که مسئولان فنی بیمارستان‌ها نظارت مناسب‌تری بر اتاق‌های عمل داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها