کد خبر: ۱۳۸۱۲۰۸
نویسنده معصومه صبور‌روح‌وحید - کارشناس ارشد مشاوره
انسان موجودی است اجتماعی که همواره نیازمند تعامل با دیگران است؛ بنابراین توانایی ایجاد روابط بین‌فردی و برقراری روابط ارزشمند مبتنی بر عرف و اخلاقیات جامعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

برقراری ارتباط موثر با دیگران، بیان عقاید، نظرات، پیشنهاد‌ها و نیاز‌ها نقش بسزایی در افزایش رضایتمندی زندگی دارد و باعث کاهش معضلاتی مانند عدم موفقیت روابط خانوادگی، اجتماعی، شغلی، تحصیلی و... می‌شود، لذا ارتباط موثر با دیگران پایه و اساس موفقیت‌های فردی و اجتماعی است که گذر از جاده پر‌پیچ‌وخم زندگی را برای ما تسهیل می‌کند. موفقیت‌ها، عزت‌نفس را تقویت و حس حقارت را تضعیف می‌کند و در پی آن رفتار‌هایی مانند پرخاشگری، گوشه‌گیری، انزوا و‌... از بین رفته و با کشف نقاط مشترک، روابط پایدارتری شکل می‌گیرد.

گام اول در برقراری روابط موثر، صحبت کردن است، به کمک آن به شناخت دقیق‌تری از دیگران می‌رسیم و آن‌ها هم ما را بهتر می‌شناسند و درک خواهند کرد. سؤال پرسیدن، مطرح کردن درخواست‌ها، ناراحتی‌ها و ترس‌ها با دیگران باعث می‌شود آن‌ها متوجه علائق، نیاز‌ها و سلایق احساسات و افکار ما بشوند و راهنمایی است برای پیدا کردن نقاط مشترک و برقراری روابط‌صمیمانه و موثر که برای بشریت بسیار راهگشا و سازنده است. برای برقراری روابط موثر با دیگران، گوش دادن فعال را تمرین کنید، به صحبت‌های طرف مقابل توجه کنید، سعی کنید معنای دقیق صحبت‌های دیگران را درک کنید و کلمات را برای خودتان تفسیر کنید و بازخورد دقیق و درخور بدهید. برقراری تماس چشمی مناسب و پرهیز از نگاه خیره و زننده، لحن مناسب و هماهنگ با احساسات و زبان بدن و کلام را از یاد نبرید.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها