یک صاحبنظر مسائل منطقه هشدار داد

بعثی‌ها به‌دنبال ماهی‌گیری سیاسی از آب گل‌آلود ثبات عراق

کارشناس مسائل کشورهای عربی با اشاره به بازی خطرناک مقتدی صدر و هوادارانش در تحولات و تنش‌ها چند ماه اخیر عراق گفت: بدون تردید نابسامانی فضای سیاسی و اجتماعی این کشور تبعات و آثاری را در منطقه خواهد گذاشت و این رو تلاش برای حل بحران موجود مورد دغدغه ایران و سایر کشورهای پیرامونی است.
کد خبر: ۱۳۷۸۳۸۶
صباح زنگنه در گفتگو با جام‌جم آنلاین با بیان اینکه ایران همواره اعلام کرده که نسبت به وضعیت مردم عراق از نظر مسائل انسانی و اعتقادی حساس است خاطرنشان کرد: طبعا جمهوری اسلامی با مراعات همه ملاحظات درخصوص رفع این بحران تلاش و کوشش خود را بکار خواهد بست.

این کارشناس حوزه غرب آسیا بحران جاری در عراق را ناشی از تحرکات غیر قانونی مقتدی صدر و جریان وابسته به او دانست و تاکید کرد: بعد از انتخابات و حضور ۷۳ نفر از جریان صدر در پارلمان این کشور، تلاشی از سوی مقتدی صدر صورت گرفت تا با همراهی احزاب کرد و اهل سنت، شرایط برای معرفی نخست وزیر فراهم شود، اما این مساله نارضایتی دیگر احزاب شیعی را در پی داشت و صدر در اعتراض به این مساله نمایندگان وابسته به جریان خود را به خروج از پارلمان ترغیب کرد.

زنگنه ادامه داد: این ترفند البته به جایی نرسید، چون براساس تصمیم دیوان عالی عراق، نامزد‌هایی که رای کمتری را در انتخابات آورده بودند امکان حضور در مجلس را پیدا کردند و عملا امکان تاثیرگذاری مقتدی صدر و جریان او در تحولات پارلمان منتفی شد و همین مساله باعث تحرکاتی از سوی هوداران او در قالب محاصره پارلمان و دستگاه قضایی عراق شد.

وی اقدامات صدر و جریان او را نافی امنیت سیاسی و اجتماعی عراق دانست و تاکید کرد: برخی از عواملی که در محاصره مجلس و دستگاه قضایی این جریان نقش داشتند از عناصر مشکوک و مرتبط با حزب بعث و همچنین نیرو‌های فرامرزی بودند و در ایجاد آشوب در عراق نقش داشتند.

وی صدور بیانیه آیت الله حائری از مراجع شیعی را ناشی از نگرانی‌هایی مرجعیت از تحولات و ناامنی‌های عراق دانست و تاکید کرد: تنش‌های موجود حتما به منافع عراق و ایران و همچنین کشور‌های منطقه آسیب می‌رساند و باید همه گروه‌های سیاسی عراق نسبت به رفع نابسامانی‌ها برای جلوگیری از فتنه‌های بزرگ دراین کشور اقدام کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها