بررسی چرایی تخریب دولت سیزدهم توسط معاندین؛

رسانه‌های معاند از باخت مجدد در ایران نگرانند

مدت زیادی است که شبکه سعودی ایران اینترنشنال با انتشار اخباری که برچسب اختصاصی دارد، تلاش می کند خود را راوی اول اخبار حوزه امنیتی ایران جلوه دهد؛ این در حالیست که بررسی این اخبار از چیز دیگری حکایت می‌کند.
کد خبر: ۱۳۷۷۸۶۹

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مرکز مقابله با شایعات سایبری سازمان فضای مجازی سراج، شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال سعودی، مدتی می‌شود که فعالیت‌های رسانه‌ای خود را در چارچوب روایت‌سازی دروغ و مبتنی بر اخبار جعلی قرار داده است. اگرچه که دروغ‌رسانی در رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور،‌ عمر طولانی و به اندازه انقلاب اسلامی دارد اما بسیاری از شبکه‌هایی که از حمایت‌های مالی دولت‌های خارجی برخوردار هستند، برای انتشار اخبار دروغ با ملاحظات بیشتری مواجه بوده و حساسیت بیشتری به خرج می‌دادند تا به اعتبار رسانه‌ای آن‌ها در افکار عمومی داخل کشور لطمه جدی وارد نشود.

با این حال شبکه ایران اینترنشنال از ابتدای فعالیت خود اگر چه که سابقه انتشار اخبار به کلی دروغ را داشته اما زمانی که اخبار این شبکه که پیرامون فعالیت‌های سازمان جاسوسی موساد در ایران است را بررسی کنیم، متوجه رویه‌ای جدید در اخبار و اطلاعات منتشر شده توسط این شبکه خواهیم شد.

* آیا اخبار فعالیت پنهان ایران در اسرائیل صحت دارد؟

روز شنبه بود که بار دیگر خبری با برچسب خبر اختصاصی توسط این شبکه منتشر شد و مانند مجموعه اخبار اختصاصی اخیر که طی ماه‌های اخیر منتشر شده است، باز هم در این خبر رد پایی از سازمان موساد در میان بود. این خبر که مربوط به افشای نام چند تن از پاسداران انقلاب اسلامی است مجدداً مانند گذشته مربوط به موضوعی بوده که در دستور کار رسانه‌های صهیونیست برای القای فعالیت‌های پنهان ایران علیه شهروندان اسرائیلی قرار دارد.

ایران اینترنشنال؛ حمایت از عربستان گوش به فرمان تل‌آویو / وقتی روایت جعلی ابتکار یک شبکه تلویزیونی می‌شود

فارغ از ارزیابی صحت این خبر به خودی خود؛، کافیست نگاهی گذرا به موضوعات مشابه اخیر که توسط این رسانه با برچسب اخبار اختصاصی منتشر شده است داشته باشیم، تا بتوان به درکی از پروژه مستقیم این شبکه در پازل اطلاعاتی سازمان موساد دست پیدا کرد.

* روایت جعلی ابتکار یک شبکه تلویزیونی

اولین خبری که متناسب با این الگو توسط شبکه ایران اینترنشنال منتشر شد مربوط به خبری بود که ادعا می‌کرد یک منبع آگاه و دیپلمات به این شبکه در خصوص طرحی از سپاه برای ترور افراد خارج از کشور اطلاع‌رسانی کرده است. اگرچه که در متن این خبر به راحتی می‌شد جزئیات نقیض یکدیگر را پیدا کرد، بعد تر نیز هیچ یک از رسانه‌های غربی حاضر به پشتیبانی از ادعای خرابکاری در کشور خودشان نشدند و همین کافی بود که مشخص شود خبر ایران اینترنشنال یک خبر جعلی بوده است.

اما چندی بعد،‌ بعد از اینکه رژیم صهیونیستی در داخل خاک ایران اقدام به ترور سرهنگ شهید حسن صیاد خدایی کرد، الگوی مشابه‌ای توسط این رسانه سعودی مشاهده شد؛ به گونه‌ای که اولین رسانه‌ای که اخبار دست اول را در خصوص این اقدام تروریستی مخابره ‌کرد و بعد تر نیز آن را در پازل اطلاعاتی خبر قبلی خود، یعنی افشای طرح ترور چند مقام اروپایی و آمریکایی توسط ایران، تقویت کرد، ایران اینترنشنال بود.

ایران اینترنشنال؛ حمایت از عربستان گوش به فرمان تل‌آویو / وقتی روایت جعلی ابتکار یک شبکه تلویزیونی می‌شود

* رسانه‌ای در خدمت خرابکاری‌های جاسوسی

با نظاره این الگوی دروغ رسانی ایران اینترنشنال می‌توان فهمید که انتشار چنین اخباری تنها بخشی از یک الگوی رسانه‌ای و فعالیت‌های خبری نیست و در پیوند عمیقی با مجموعه فعالیت‌های اطلاعاتی و خرابکاری رژیم صهیونیستی قرار دارد؛ بعد از ترور شهید صیاد خدایی بود که رژیم صهیونیستی به واسطه این شبکه تلویزیونی اعلام کرد که هدف آن‌ها از این ترور، جلوگیری از فعالیت‌های برون مرزی ایران است که پیش‌تر آن‌ها اطلاعاتی از آن را منتشر کرده بودند.

بعد تر نیز مشاهده شد که شبکه ایران اینترنشنال تبدیل به بازوی اطلاعاتی موساد شده و هر رویداد و اتفاقی در ایران که مرتبط با فعالیت‌های خرابکاری رژیم صهیونیستی است، در این شبکه به عنوان روایت اول اعلام می‌گردد. از ماجرای شهادت دو پاسدار در حادثه رانندگی گرفته تا ماجرای فوت ایوب انتظاری، یکی از فعالان حوزه صنعت توربین‌ها و چندین عنوان خبر دیگر که همگی با برچسب اخبار اختصاصی و در مصاحبه با منابع اطلاعاتی ایران اینترنشنال منتشر شده بودند.

اما فعالیت‌های دروغ رسانی این شبکه تنها منحصر به بزرگنمایی و مرتبط دانستن هر حادثه‌ای به اقدامات موساد در ایران نمی‌شود، بلکه این رسانه که خود را ابزار اطلاعاتی یک سازمان جاسوسی و خرابکاری کرده، در حوادثی نظیر آدم ربایی افراد در ایران نیز درگیر بوده است. به طوری که در اخباری که در آن‌ها ادعا می‌شد موساد در ایران اقدام به بازجویی افراد نظامی در ایران کرده است،‌ این شبکه اولین منتشر کننده این اخبار نیز بوده است. اگرچه که بعد تر مشخص شد ادعای بازجویی از سران در واقع تنها اقدام به آدم ربایی افرادی بوده که هیچ آموزش نظامی برای دفاع شخصی و حتی حفاظت خاصی نداشته‌اند؛ اقدامی که توسط اراذل و اوباش اجیر شده صورت گرفته بود که بعد تر نیز دستگیر شده و به اقدامات خود اعتراف کردند. اما نباید فراموش کرد که شبکه ایران اینترنشنال، اولین منبعی بود اطلاعات بیشتری نظیر صوت و ویدئوی این اقدامات را منتشر کرد؛ مساله‌ای که تنها نشان از ارتباط مستقیم آن‌ها با یک سازمان جاسوسی است.

* تخریب چهره ایران در میان کشورهای هم‌پیمان

تداوم انتشار این اخبار در پازل اطلاعاتی صهیونیست توسط این شبکه به اندازه‌ای بود که حتی جریان‌های حامی آن‌ها درباره خبر اخیر واکنش گسترده‌ای نداشته و با رصد فضای رسانه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنیم به جز چندین رسانه عرب زبان، افراد زیادی تحت تاثیر این خبر قرار نگرفته‌اند. نکته جالب اما نحوه مورد توجه قرار گرفتن این خبر توسط معدود رسانه عرب زبان فعال در کشور لبنان بوده که خود می‌تواند نشان از اهداف پشت پرده چنین اخباری باشد. اخباری که پی مخدوش کردن جایگاه بین‌المللی ایران نزد جوامع همسایگانش است.

ایران اینترنشنال؛ حمایت از عربستان گوش به فرمان تل‌آویو / وقتی روایت جعلی ابتکار یک شبکه تلویزیونی می‌شود

 

در نهایت انتشار این خبر توسط رسانه ایران اینترنشنال، یادآور یک الگوی آشنا پیش از ماجرای ترور سرهنگ شهید صیاد خدایی است. درست پیش از اقدام به ترور ایشان،‌ رسانه ایران اینترنشنال به نقل منابعی که چیزی جز افسران اطلاعاتی اسرائیلی نبودند سعی بر مشروع نشان دادن اقدامات بعدی صهیونیست در خاک ایران کردند. مساله‌ای که به تازگی باراک راوید، یکی از خبرنگاران اسرائیلی نیز در حساب توییتری خود از آن خبر داد و مدعی شد شبکه ایران اینترنشنال مدتی است که به طور منظم به عنوان بازوی جنگ اطلاعاتی مساد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایران اینترنشنال؛ حمایت از عربستان گوش به فرمان تل‌آویو / وقتی روایت جعلی ابتکار یک شبکه تلویزیونی می‌شود

* تطهیر جنایت از طریق رسانه

به گزارش مرکز مقابله با شایعات سازمان فضای مجازی سراج، اگرچه که در الگوی پیشین، این رسانه اقدام به انتشار اسامی خاصی نکرده بود، اما از خبر جدید آن‌ها می‌توان دو برداشت داشت؛ اول اینکه انتشار اسامی در پی شکست یک اقدام تروریستی در خاک ایران بوده است که صهیونیست‌ها را بر آن ساخته با انتشار اسامی عملیات شکست خورده خود را به یک پیروزی رسانه‌ای تبدیل کنند و دوم اینکه این رسانه در فرمت‌بندی دروغ رسانی‌ها سعی بر مشروع دانستن اقدامات آتی خرابکارانه و ترور صهیونیست‌ها داشته باشند. برداشت دوم شباهت بیشتری به الگوی انتشار اخبار دروغ این رسانه دارد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها