پشت برخی رسوم رایج در میان قبایل و قومیت‌های مختلف شاید عقلانیتی وجود داشت یا می‌خواستند نکته‌ای را به اثبات برسانند که اقدام به تیراندازی می‌کردند، اما نکته مهم و مسلم این است که رسم تیراندازی در مراسم‌ مختلف مانند عروسی و عزا باید به صورت سمبلیک بزگرار شود.
کد خبر: ۱۳۷۶۶۸۲
نویسنده دکتر افسر افشارنادری - جامعه‌شناس

به عنوان مثال، ربودن عروس که نوعی مراسم سمبلیک است و در حال حاضر نیز در بسیاری از قبایل انجام می‌شود، رسمی است که علاوه بر جذاب و مفرح بودن، ایمن نیز است و جان هیچ‌کس مورد مخاطره قرار نمی‌گیرد. لزومی ندارد که مراسم‌ این چنینی(تیراندازی) که آسیب‌زننده و به شدت خطرناک است، حتما به همان شکل قدیمی خود برگزار شود. باید به صورتی اجرا شود که جنبه و شادی برای اطرافیان داشته باشد. 
ضمن این‌که چنین اقداماتی باید در یک محیط امن، گسترده و توسط افراد آموزش‌دیده که جانب احتیاط را رعایت می‌کنند، انجام شود و فضاهای بسته و محیط شهری، محل مناسبی برای تیراندازی نیست. متاسفانه در حال حاضر کمترین آموزش مناسبی برای این موارد وجود ندارد، اما برخی همچنان اصرار دارند این رسم غلط به هر شکل ممکن و در هر مکانی اجرا شود. تیراندازی در مراسم‌ عروسی و عزا درست مثل مراسم روز چهارشنبه سوری است که بسیاری از مردم از فرهنگ کهن و نحوه صحیح برگزاری آن اطلاعی ندارند و تصور می‌کنند چهارشنبه سوری تنها با استفاده از مواد خطرناک و آتش‌زا که سلامت بسیاری از شهروندان را به خطر می‌اندازد، برگزار می‌شود در حالی‌که با آموزش صحیح نسبت به برگزاری مراسم‌ شاد، می‌توان از وقوع فجایع این‌چنینی جلوگیری کرد.

منبع:‌ ضمیمه تپش روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها