کد خبر: ۱۳۷۴۶۳۰
نویسنده سینا واحد - نویسنده
دعوت به «غیب» و «مفاهیم غیبی» و جاودانگی و پرواز در جهان ملکوت و فراتر رفتن از زندگی مادی، حقیقتی بود که هیچ هنرمند نقاشی نمی‌خواست با آن تماس برقرار کند و با قدرت «خط» و «رنگ» درباره آن حرف بزند. تشعشع پرنفوذ و پرفریب تمدن مادی در پایان قرن بیستم، آنچنان قدرتمند و پردامنه شده بود که به هیچ هنرمندی اجازه نمی‌داد به سهولت و بدون موانع درباره «ارزش‌های آسمانی» حرف بزند، طراحی کند و سپس تولید و آفرینشگری‌های هنرمندانه را به نمایشگاه‌های هنری ببرد. در بازار گسترده هنر، «معنا» و «جاودانگی» و «پرواز» خریدار نداشت و البته تقدیرکننده و حمایتگر اجتماعی و رسانه‌ای هم نداشت. در این بازار، هنر و نقاشی می‌کوشید زندگی طبقه مرفه و پولدار را از خشونت‌های گسترده و فراوان، پاک جلوه دهد و «ناپاکی» را پشت رنگ‌ها و تابلو‌های به نمایش درآمده پنهان کند تا چرخه حیات و تنفس انسان‌ها، شیرین‌تر و شیرین‌تر... شود و خشونت «فرساینده تمدن بی‌خدا و بی‌آسمان»، از جلوی چشم کنار رود.

با این همه، «انقلاب خدایی» که در ایران رخ داد، توانست سیطره ارزش‌های جهانی تمدن علمی و مادی غربیان را در اعماق تفکر و ذهنیت هنری برخی هنرمندان جوان ایرانی بشکند و امکان سخنی نو و طرحی و اندیشه‌ای جدید را در دنیای بازی با «رنگ‌ها» فراهم آورد.

به لحاظ نگاه تاریخی در نیمه اول دهه ۶۰، اتفاقات بزرگی که در جامعه ایرانی رخ می‌دهد، اتفاقات و حوادثی با شخصیت کامل و برجسته جهانی است. «ترور رئیس‌جمهور ایران»، یک حادثه جهانی است. البته ترور «شهید بهشتی» و همراهان نیز یک حادثه دیگر جهانی....

تصرف سفارت آمریکا توسط دانشجویان جوان و تغییر نام آن به «لانه جاسوسی»، یک حادثه بزرگ قرن بیستمی به‌حساب می‌آید. در چنین شرایط روحی و روانی و پرکشاکش ذهنیت‌های جوان جامعه ایران انقلابی است که «هنر نقاشی» ایران جدید پا به میدان کارزار می‌گذارد و با «احترام» و «تعظیم» ارزش‌های دینی و با تقدیس و تکریم «خون شهید» و «پرواز روح...» هنر نقاشی جامعه انقلابی متولد می‌شود. «حبیب‌ا... صادقی»، یکی از چهره‌ها و ستاره‌های درخشنده جوانی بود که در این فرآیند پرتلاش و کوشش، تولد مکتب جدید، نقشی شجاعانه و مومنانه ایفا کرد و هیچ‌گاه از شخصیت بخشیدن به «هنر نقاشی» با تاریخ و با میراث و با «هویت و ایمان» دور نشد.

«حبیب‌ا... صادقی» از همان روز‌های پرحادثه تاریخ بعد از انقلاب با نقاشی‌هایش نشان داد که ستاره‌ای درخشنده در تاریخ پرتلاطم هنر ایران زمین است.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها