۲چوپان از حمله خرس به‌طور معجزه‌آسایی نجات پیدا کردند

پنجه در پنجه خرس

پرونده ویژه تپش از مرگ‌های تلخی که سگ‌های ولگرد رقم زدند

فاجعه دارودسته‌ ولگردها

حمله مرگبار سگ‌های ولگرد، سریالی است که انگار کسی قصد ندارد سناریویی برای بخش پایانی آن بنویسد و هر بار با حمله مرگبار سگی به کودک یا عابری بحث جمع‌آوری آنها مطرح و خیلی زود فراموش می‌شود. البته در مقابل افرادی که جمع‌آوری سگ‌ها و نگهداری آنها را در مراکز شهرداری بهترین راهکار می‌دانند، گروهی با جنجال‌سازی مجازی و ادعای حقوق حیوانات سدی در برابر کارکنان شهرداری می‌شوند. این افراد برای این‌که افکار عمومی را با خود همراه کنند، ادعای مرگ سگ‌ها جمع‌آوری شده با سم را مطرح می‌کنند. ادعایی که همیشه رد شده‌ است. به نظر می‌رسد، درباره سرنوشت سگ‌های ولگرد یک بار برای همیشه باید تصمیم‌گیری شود تا به این تراژدی تلخ پایان داده‌ شود.
کد خبر: ۱۳۷۳۰۱۵
نویسنده مجید غمخوار - تپش
سریال مرگ کودکان در  دامشهر
دامشهر قم، شهرکی صنعتی که صدها واحد دامپروری دارد و قطب تولید پروتین و شیر است، این روزها فقط با حمله سگ‌های ولگرد به کودکان شناخته می‌شود. در ۱۰ روز گذشته سه مورد حمله سگ‌های ولگرد به کودکان در دامشهر رخ داده که دو کودک جان خود را از دست داده‌اند. البته این تنها حوادث دامشهر نیست و سال قبل هم پسری هفت‌ساله با حمله سگ جانش را از دست داد. 
در اولین حادثه علی سینا ،  کودک چهارساله همراه برادرش و   وقتی پدر و مادر در خانه نبودند برای بازی به خیابان می‌رفتند. دقایقی از بازی دو برادر نگذشته‌بود که سگ‌ها به سمت آنها حمله کردند، برادر پنج‌ساله موفق به فرار شد و خودش را به خانه رساند اما علی سینا در محاصره سگ‌ها قرار گرفت و موفق به فرار نشد. هشت سگ به پسر چهارساله حمله و او را مجروح کردند. اهالی که شاهد حادثه بودند به کمک کودک رفته و بعد از فراری دادن سگ‌ها، او را به بیمارستان رساندند. تیم پزشکی چهار ساعت برای درمان کودک در اتاق عمل تلاش کردند اما شدت جراحات جان علی سینا را  گرفت.
پدر علی سینا که از اتباع افغان است، با ناراحتی می‌گوید: «برخی به اسم حمایت از حیوان به این سگ‌های ولگرد گوشت می‌دهند، همین باعث شده سگ‌ها تندخو، وحشی و هار شوند و به انسان‌ها حمله کنند.»
هنوز یک هفته از مرگ کودک چهار‌ساله نگذشته‌بود که ظهر جمعه اهالی دامشهر با اورژانس تماس گرفته و از حمله سگ به یک دختر شش‌ساله خبر دادند. تیم درمانی قم، سریع به ۱۵ کیلومتری قم رفته تا دختربچه را نجات دهد.
 آن طور که اهالی می‌گویند دختر شش‌ساله بیرون از خانه مورد حمله سگ‌های ولگرد قرار می‌گیرد. او که هیچ توانی برای مقابله نداشت، از ناحیه سر، گلو، دست و پا مورد حمله سگ‌ها قرار گرفت و تلاش پزشکان برای نجات جانش موثر نبود و جانش را از دست داد. بعد از این اتفاقات، اهالی خواستار از بین بردن سگ‌های ولگرد شدند اما تعدادی از دوستداران حیوانات به این منطقه آمده و با مردم محلی درگیر شدند که انتشار فیلم آن در فضای مجازی سر و صدای زیادی به پا کرد. در صورتی که فکری به حال سگ‌های ولگرد در این منطقه نشود، همچنان شاهد قربانی شدن کودکان با حمله سگ‌های ولگرد خواهیم بود.

حمله مرگبار به کودک زباله‌گرد 
بهمن سال ۹۸ خبر تلخی در رسانه‌ها منتشر شد. سگ‌های ولگرد در محله کاشف‌آباد میبد به دو کودک زباله‌گرد حمله کرده‌بودند و یکی از آنها طعمه سگ‌ها شده‌بود. ۲۵بهمن دو برادر ۹و ۱۲‌ساله اهل زابل که برای کار به اطراف میبد آمده‌بودند، در حال جمع‌آوری زباله در محله کاشف‌آباد، خود را در محاصره سگ‌های ولگرد دیدند. 
دو برادر تنها راهی که به نظرشان آمد، دویدن تا سر جاده بود تا از دست سگ‌ها رها شوند و خود را نجات دهند. آنها به سمت جاده دویدند و دقایقی بعد رضا به لب جاده رسید اما هیچ خبری از برادر ۹‌ساله‌اش نبود. او نگران، مردم را در جریان قرار داد و آنها از تیم امداد کمک خواستند تا کودک زباله‌گرد را پیدا کنند. سرانجام ۱۲ ساعت بعد امدادگران در خانه خرابه‌ای جسد امیر را در حالی که بخشی از بدنش طعمه سگ‌های گرسنه و ولگرد شده‌بود، پیدا کردند تا تراژدی غمبار برادران زباله‌گرد رقم بخورد.

مرگ تلخ یاسین کوچولو هنگام بازی 
ساعت ۱۱ هفتم دی سال گذشته، یاسین کوچولو برای بازی از خانه‌شان در روستای امیرآباد بیرجند خارج و با کودکان روستا مشغول بازی شد. دقایقی بعد صدای سگ‌های ولگرد به گوش رسید اما کودکان که به صدا عادت داشتند، به بازی ادامه دادند. 
عقربه‌های ساعت روی عدد 11و30 دقیقه رسیده‌ بود که سگ‌ها به چند قدمی کودکان رسیدند. بچه‌ها که ترسیده‌بودند پا به فرار گذاشتند اما یاسین چهارسال و نیمه نتوانست فرار کند. یکی از سگ‌های ولگرد او را طعمه خود کرد و دندان‌های تیزش را در گردن پسر کوچولو فرو کرد. حادثه در چند متری پاسگاه رخ داد و یکی از ماموران با مشاهده این صحنه خود را به یاسین رساند و سگ را فراری داد. با انتقال او به بیمارستان عملیات نجات یاسین آغاز شد اما بعد از ۴۵ دقیقه، به علت شدت جراحات جانش را از دست داد. 

جسد کودک ۴‌ساله پشت مرغداری
فقط دو روز به نوروز ۱۴۰۰ مانده‌بود، همه مشغول تدارک سفره هفت‌سین برای لحظه تحویل‌سال بودند. در گوگد گلپایگان هم کودکان از خوشحالی برای عید لحظه‌شماری می‌کردند.  آن روز محمد چهارساله برای بازی به پشت مرغداری رفت تا ساعاتی را بازی کند اما نمی‌دانست چه سرنوشت شومی در انتظارش است. هنوز دقایقی از بازی نگذشته‌بود که چهار سگ ولگرد به سمت او حمله کردند و دندان‌های تیزشان را در بدن پسر بچه فرو کردند.  سگ‌ها پس از زخمی کردن پسربچه، او را رها کردند. خانواده کودک که متوجه طولانی‌شدن غیبت فرزند خود شده‌بودند، برای اطلاع از سرنوشتش به سمت مرغداری رفته و پس از دقایقی جست‌وجو جسد او را در پشت مرغداری پیدا کردند.

سگ‌های ولگرد پیرزن ۸۰‌ساله را کشتند
اوایل امسال یکی از زنان سالخورده روستای لش کامای آستانه‌اشرفیه مورد حمله دو سگ ولگرد قرار گرفت.  پیرزن قدرتی برای دفاع از خود نداشت و به شدت زخمی شد. اهالی با مشاهده پیرزن زخمی، برای نجات او اقدام کردند اما شدت جراحات به او امان نداد.

سگ گله، پسر افغان را کشت 
اواخر خردادماه ۹۵ پسر جوانی با مراجعه به دادسرای امور جنایی در شکایتی مدعی شد سگ گله یکی از چوپان‌های روستایشان برادرش را کشته‌است. او در شکایتش به بازپرس جنایی گفت: پدرم برای انجام کاری دو هفته‌ای است که به افغانستان بازگشته و من مسؤولیت نگهداری از خانواده را برعهده دارم. ما در یکی از روستاهای پیشوای ورامین زندگی می‌کنیم و شغلمان کارگری است چند روز قبل، با شنیدن سر و صدای اهالی روستا متوجه شدم حادثه‌ای رخ داده‌است وقتی خودم را به آن محل رساندم، متوجه شدم سگ گله یکی از چوپان‌های روستا به برادر 9‌ساله‌ام حمله کرده‌است. سریع طاها را به بیمارستان شهدای تجریش بردیم و چند روزی در این بیمارستان بستری بود اما به‌علت شدت جراحات جان خودش را از دست داده. حال من از مرد چوپان به خاطر این‌که سگش را در روستا رها کرده‌بود و این حادثه تلخ پیش‌آمد، شکایت دارم. با احضار مرد چوپان، او با قبول حمله سگش به پسر ۹‌ساله ادعا کرد، درحال بازگرداندن گله از چرا بودم که متوجه شدم سگ گله به یک پسر بچه حمله کرده‌است. سریع سگ را از پسر افغان جدا کردیم اما شدت جراحات جان او را گرفت.

حمله به استاد دانشگاه
سگ‌ها همیشه با گاز گرفتن باعث مرگ نمی‌شوند. در حادثه‌ای تلخ که نهم بهمن سال گذشته رخ داد، استاد دانشگاه آزاد اهواز قربانی سگ‌های ولگرد شد. دکتر مریم جوادپور، عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اهواز بعد از تمام شدن کلاس‌ها از دانشگاه خارج شد تا به خانه برود. عقربه‌ها ساعت ۴عصر را نشان می‌داد  که نزدیک فلکه فرهنگ شهر، سگ‌های ولگرد پشت سر خانم دکتر راه افتاده و شروع به سر و صدا کردند. 
سگ‌ها با حالت تهاجمی باعث ترس استاد دانشگاه شدند. او تنها راه خلاصی از دست سگ‌ها را رفتن به خیابان دید، برای همین به سمت خیابان دوید اما ناگهان با یک خودرو برخورد کرد و نقش زمین شد. راننده خودرو که توقع نداشت عابری به وسط خیابان بیاید، ابتدا از اورژانس کمک خواست و با انداختن سیمکارت خانم دکتر در گوشی خودش، خانواده او را با خبر کرد. 
با انتقال استاد دانشگاه به بیمارستان تلاش برای نجات جانش آغاز شد و با وجود انجام دو عمل جراحی، او به علت شدت جراحات جان خود را از دست داد تا به صورت غیرمستقیم قربانی حمله سگ‌های ولگرد شود.

آهنگ مرگ
ششم اردیبهشت سال گذشته، حسن نوازنده ساز تومبا برای تمرین از خانه خارج شد تا همسایه‌ها از صدای تمرین او اذیت نشوند. نوازنده جوان چندصد متری بلوک‌های مسکن مهر شاهین‌شهر اصفهان خود را برای تمرین آماده کرد. او در نواختن تومبا استاد بود، اما نمی‌خواست کسی به خاطر صدای ساز اذیت شود. مرد ۳۹‌ساله مشغول نواختن ساز شد اما دقایقی بعد خود را در محاصره سگ‌های ولگرد اطراف مسکن مهر دید. او که هفته پیش حمله سگ به یک مرد را دیده‌بود، سعی کرد آرام و بدون عصبانی کردن سگ‌ها، از آن محل دور شود.
حسن مولازاده آرام با برداشتن سازش به طرف خانه‌اش در مسکن مهر به راه افتاد اما سگ‌های وحشی به او امان نداده و به طرفش حمله‌ور شدند. نوازنده جوان سعی کرد از خودش دفاع کرده و سگ‌ها را دور کند اما تعداد آنها بیشتر شد و در کمتر از دو دقیقه چندین بار او را گاز گرفتند. نوازنده جوان که دیگر رمقی برایش باقی نمانده‌بود چند متری به طرف خانه‌اش حرکت کرد اما بیهوش شد و روی زمین افتاد. دقایقی بعد مرد رهگذری به تعداد سگ‌ها و حرکات آنها مشکوک و با نزدیک شدن به آنها مرد نوازنده را دید. با کمک خواهی مرد عابر، اهالی به محل آمدند و سگ‌ها را فراری دادند. اورژانس هم برای مداوای نوازنده جوان در محل حاضر شد اما دیگر دیر شده‌بود و مرد ۳۹‌ساله طعمه سگ‌ها شده و به علت شدت جراحات در گردن و سرش فوت شد.
بعد از این حادثه اهالی مسکن مهر اعتراضات گسترده‌ای کردند اما با گذشت بیش از یک سال، هیچ دستگاهی سگ‌های ولگرد را جمع نکرده و اطراف شاهین‌شهر اصفهان به جولانگاه سگ‌ها تبدیل شده‌است.

منبع: ضمیمه تپش روزنامه جام‌جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها