پس‌از برکناری اسکوچیچ، حالا تیم ملی به‌دنبال گزینه داخلی است

منوی تمام ایرانی

فوتبال بی‌رحم است. گاهی آدم‌های موفق را جوری می‌بلعد که خودشان باور نمی‌کنند. به طور مثال بعد از صعود تیم‌ملی فوتبال به جام‌جهانی، اسکوچیچ باور نمی‌کرد ۵ماه مانده به جام‌جهانی اخراج شود. از بد روزگار، اما همه چیز برملا شد و حالا او راهی جز ترک تیم‌ملی ندارد. مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم داد تا مدیریت و اقتدار این مربی زیر سوال برود و ایران برای حفظ آبروی خود در عرصه بین‌الملل، تصمیم به تغییر سرمربی بگیرد.
کد خبر: ۱۳۷۲۸۸۱
نویسنده رضا پورعالی - دبیر گروه ورزش
به گزارش جام جم آنلاین، اسکوچیچ که در روز‌های گذشته سایه سنگین کارلوس کی‌روش را بالای سر خود بیشتر احساس می‌کرد حالا تصور می‌کند از بین نام‌هایی، چون علی دایی و جواد نکونام، یکی جایش را روی نیمکت می‌گیرد. بعد از موفقیت فوق‌العاده تیم‌ملی والیبال با بهروز عطایی، باردیگر بازار مربیان ایرانی داغ شده است. حالا نام علی دایی و جواد نکونام مطرح شده است؛ چه این دو ارتباط نزدیک و دوستانه‌ای با اکثر بازیکنان تیم‌ملی دارند و در سطح جامعه فوتبالی نیز به مقبولیت رسیده‌اند. حالا مرور می‌کنیم آخرین اخبار در این زمینه را.

نکونام بدون مانع در تیم‌ملی

سرمربی موفق فولاد فصل گذشته دو قهرمانی با این باشگاه دشت کرد؛ ابتدا قهرمانی در جام‌حذفی و سپس قهرمانی در سوپرجام. آن‌ها در دو فینال استقلال و پرسپولیس را شکست دادند تا به موفقیت شیرین‌تری برسند. در سال ۱۴۰۱ فولادِ نکونام با قدرت تمام به لیگ قهرمانان آسیا رفت و تنها تیم ایرانی شد که از مرحله گروهی رقابت‌ها صعود کرد. نکونام که امسال با وجود داشتن پیشنهاد جدی از استقلال، به آبی‌پوشان نه گفت، حالا یکی از کاندیدا‌های اصلی نیمکت ایران است. اکثر بازیکنان تیم‌ملی هم رابطه دوستانه و نزدیکی با کاپیتان سابق تیم‌ملی دارند. خبر رسیده حتی بعضی از آن‌ها با نکونام تماس گرفته و از حضور او در تیم‌ملی استقبال کرده‌اند. جواد قبلا کاپیتان خیلی از این بازیکنان بوده و نزد آن‌ها وجاهت زیادی دارد. در همین حال روز گذشته گرشاسبی مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان هم در مواجهه با این خبر، گفت: «همه بسیج شده‌ایم و تلاش می‌کنیم برای تیم‌ملی‌مان. وقتی بحث ملی باشد همه باید کمک کنیم. اگر تصمیمی در این راستا بوده و خود نکونام هم موافق باشد قطعا تیم‌ملی اولویت بیشتری دارد.»

انصراف دایی؟

علی دایی فروردین ۸۸ روی نیمکت تیم‌ملی سوخت. او بعد از بازی تاریخی مقابل عربستان، به دستور رئیس‌جمهور وقت-طبق گفته آخوندی مدیر وقت روابط عمومی سازمان تربیت بدنی-از کار برکنار شد. دایی چند سالی است که در لیگ‌برتر کار نمی‌کند و می‌گوید راحت است. پیش از این‌که اسکوچیچ سرمربی تیم‌ملی شود، نام دایی چند صباحی سر زبان‌ها بود و رسانه‌ها می‌نوشتند احتمالا او جای ویلموتس را می‌گیرد. در نهایت، اما فدراسیون اسکوچیچ را سرمربی کرد تا او ایران را به جام‌جهانی ببرد. شک نکنید هر زمان بحث حضور مربی ایرانی در تیم‌ملی شود، نام دایی هم ناخودآگاه وسط می‌افتد. ظاهرا بعضی نمایندگان مجلس حامی این چهره هستند و دوست دارند او سرمربی تیم‌ملی شود. اواخر سال گذشته هم براتی عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال در توئیتر نوشت باید اسکوچیچ برکنار شود و دایی به جای او بنشیند. در هر صورت دیروز خبر رسید سرمربی اسبق ایران به پیشنهاد حضور در تیم ملی «نه» گفته است. خبرگزاری مهر نوشت: «علی دایی که چند سالی است به تمام پیشنهاد‌های داخلی و خارجی خود پاسخ منفی می‌دهد با پیشنهاد فدراسیون فوتبال روبه‌رو شد، اما پاسخ تکراری «نه» را به آن‌ها داد. یکی از مسؤولان فدراسیون فوتبال این موضوع را در گفتگو با خبرنگار ما تائید کرد.»

یحیی جدی نیست؟

هر چند دیروز نام او هم سر زبان‌ها افتاد، ولی منابع موثق خبری در فدراسیون گفتند برخلاف اخبار منتشره، هیچ پیشنهادی به سرمربی قرمز‌ها نشده است. طرفداران پرسپولیس هم ترجیح می‌دهند یحیی همچنان به کارش در این باشگاه ادامه دهد و تمرکز تیم‌شان به هم نریزد. دیروز همچنین یکی از دستیاران یحیی هم گفت: «هیچ خبری از پیشنهاد تیم‌ملی و فدراسیون به گل‌محمدی ندارم. او اتفاقا پیگیر کار‌های پرسپولیس است.»

پای آبرو وسط است

ظاهرا باید منتظر ماند. از آنجا که بازی‌های تیم‌ملی در جام‌جهانی حیاتی است و پای آبروی ایران وسط است، همه نسبت به نیمکت ایران حساس شده‌اند. کمیته فنی فدراسیون روز گذشته در پایان جلسه‌اش دو خبر مهم را اعلام کرد. اول این‌که اسکوچیچ با رای قاطع اعضا برکنار شد و دوم، کی‌روش مورد تایید فنی اعضای این کمیته قرار نگرفت. در این شرایط تنها، گزینه‌های ایرانی پیش‌رو هستند. در جام جهانی ۹۸ هم، تیم‌ملی کشورمان با مربی ایرانی عازم رقابت‌ها شد که توانست آمریکا را ۲ بر یک شکست دهد. البته در جام‌جهانی ۱۹۷۸ هم حشمت مهاجرانی سکاندار هدایت تیم‌ملی بود. شواهد نشان می‌دهد ایران قرار است سومین جام‌جهانی خود را با یک مربی ایرانی تجربه کند.

منبع: روزنامه جام جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها