مهاجرفرستی تنها معلول تلقین شرایط نامناسب در جامعه نیست، اگر این موضوع تا پیش از این نخبه‌ها و المپیادی‌ها را نشانه گرفته‌بود حالا در سایه خواب‌خوش تصمیم‌گیران به پایه‌های پایین‌تر سطوح نظام آموزشی رسیده‌است.
کد خبر: ۱۳۶۹۵۸۰

به گزارش جام جم آنلاین، روزی نیست که بی‌شمار شبکه‌های ماهواره‌ای با تبلیغاتی خوش آب و رنگ، فرش قرمزی زیر پای دانش‌آموزان برای تحصیل در کشور‌های دیگر پهن نکنند. سرآمدشان، کشور ترکیه است. عجیب این‌که موسسات ترکیه‌ای نه به صورت پنهان که در ایران هم برای پذیرش دانش‌آموز اقدام کرده‌اند.

حالا وزارت آموزش و پرورش ضمن هشدار نسبت به فعالیت برخی موسسات خصوصی خارجی که بدون اخذ مجوز قانونی مبادرت به جذب دانش‌آموزان ایرانی در مدارس کشور‌های خارجی کرده‌اند، از یک موسسه ترکیه‌ای نام برده و از وزارت خارجه خواسته‌است که موضوع را به سفارت ترکیه منعکس و جلوی چنین فعالیت‌هایی را بگیرد.
 
این در حالی است که بدانیم اساسا این امر با منویات رهبر معظم انقلاب درخصوص جلوگیری از فعالیت‌های موسسات و مراکز آموزشی داخل کشور که موجب مهاجرت جوانان ایرانی (مهاجرفرستی) به مدارس و دانشگاه‌های خارجی می‌شوند، مغایرت دارد. کارشناسان حوزه آموزش معتقدند ایجاد جذابیت آموزش یکی از وسوسه‌های این موسسات است و هر چند این اقدام خلاف نص‌صریح قانون محسوب می‌شود، اما هشداری است به نظام آموزشی ما که همچنان بی‌توجه به ایجاد جذابیت‌های آموزشی در ایران است.
 
آموزش حالا تنها یک آگاهی نیست، در جهان امروز قدرت در دست کشوری است که به علم و تکنولوژی مسلح باشد همین است که کشور‌های مختلف جهان از جمله برخی کشور‌های در حال توسعه در پی جذب نخبگان خارجی هستند. در واقع سیاست جذب نخبگان اکنون در جهان جا افتاده و کشور‌ها سعی می‌کنند نیرو‌های آماده و تربیت شده دیگر کشور‌ها را جذب کنند و از این طریق قدرت خود را افزایش دهند.
 
از سوی دیگر بهره‌مندی مردم کشور‌ها از خدمات آموزشی دیگر کشور‌ها یک حق است و نمی‌توان آن را محدود کرد. محمود عباس‌زاده، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگویش با جام‌جم معتقد است این‌که یک موسسه خصوصی خارجی بدون مجوز در کشورمان به جذب دانش‌آموزان نخبه اقدام کند بحث دیگری است، چون حتی بهره‌مندی از خدمات آموزشی خارجی باید چارچوب و ضابطه داشته‌باشد. موضوع این است که امنیت و آینده افرادی که برای تحصیل در خارج انتخاب می‌شوند باید تضمین شده‌باشد به طوری که آن‌ها مورد سوءاستفاده قرار نگیرند.
 
پس لازم است نهاد‌های ذی‌ربط از جمله آموزش و پرورش و وزارت علوم هوشیار باشند و فعالیت موسسات این‌چنینی را رصد و صلاحیت علمی آن‌ها را تایید کنند. به‌گفته او در کنار صلاحیت علمی، اما صلاحیت امنیتی این موسسات نیز بسیار مهم است و دستگاه‌های امنیتی کشور که ابزار و اطلاعات لازم برای رصد فعالیت چنین موسساتی را دارند باید دست به کار می‌شدند.
 
منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها