دبیر هیات امناء و سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز

عفاف و حجاب یک موضوع فرهنگی است و همه دانشگاهیان در این خصوص مسئولیت دارند

نشست هم اندیشی با حضور دکتر حسین کلانتری دبیر هیات امناء و سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج، مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز، معاونین، روسای دانشکده ها، معاونین، مدیران گروه و مدیران اجرایی در خصوص مسئله مقابله با آسیب های اجتماعی در واحد کرج برگزار شد .
کد خبر: ۱۳۶۲۲۸۰

به گزارش جام جم آنلاین البرز:

مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز حجت الاسلام امیر ابراهیم زاده ضمن تسلیت وفات ام المومنین حضرت خدیجه کبری (س) و همچنین آرزوی قبولی طاعات و عبادات در این ماه مبارک بر ضرورت برگزاری نشست های تاثیر گذار در مقابله با آسیب های اجتماعی بصورت کارشناسی شده بر نقش مسئولین ، اساتید و کارکنان  اشاره  و با تاکید بر بیانات رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) دانشگاه را مبدا تحولات در جامعه دانسته و فرمایش ایشان در این خصوص که فرمودند: «اگر دانشگاه اصلاح شود جامعه و آینده هم اصلاح خواهد شد » از دانشگاه بعنوان رکن اصلی در اصلاح جامعه، حل مشکلات، معضلات اجتماعی و فرهنگی یاد کرد.

مسئول نهاد رهبری افزود: در این خصوص طبق آیین نامه ابلاغی سازمان های عالی  فرهنگی مراتب تذکر به افراد در معضلات اجتماعی تدوین شده و همکاری کلیه مسئولین نهادهای فرهنگی، روسا ، معاونین، کارمندان و....  دانشگاه ضروری دانسته و بر رعایت شئونات اسلامی و حفظ حجاب، احساس نیاز جامعه به برگزاری جلسات هم اندیشی برای سلامت روح انسان ها همانند سلامت سایر ابعاد وجودی انسان ها را مطرح و از اراده قوی  و مسئولیت پذیری اعضای دانشگاهی برای حفظ شئونات اسلامی در دانشگاه بصورت جدی و بدون هرگونه شعارزدگی، تذکر محترمانه، مشاوره، گفتگوهای دوستانه و همچنین استفاده از موارد تشویقی جهت بیان فلسفه حجاب و عفاف مواردی را متذکر گردید.

دکتر حسین کلانتری در این نشست با تبریک ماه مبارک رمضان و بهره مندی از فیوضات این ماه پر برکت،در سایه توجهات حضرت ولی عصر (عج) ، دغدغه های مطرح شده توسط حجت الاسلام ابراهیم زاده را از مسائل مهم در خصوص مشکلات فرهنگی، اجتماعی جامعه و صیانت از عفاف و حجاب عنوان و افزود : پوشش مناسب یکی از ضروریات دین مبین اسلام است که در قرآن و روایات و در کلمات و فتاوای فقها به وجوب و کیفیت آن تاکید شده است و عدم رعایت آن موجب بروز آسیب فرهنگی و اجتماعی است و این آسیب در مورد دختران و پسران دانشجو به دلیل موقعیت سنی ،تحصیلی و فرهنگی از حساسیت بیشتری برخودار است در این زمینه هم آیین نامه عفاف و حجاب و صیانت از عفاف و حجاب ضوابط و هم مقررات شورای عالی انقلاب فرهنگی و سند اسلامی شدن دانشگاه ها و... وجود دارد.

وی افزود :  بر اساس سند اسلامی شدن دانشگاه ،مدیریت دانشگاه ،معاونت ها، روسای دانشکده ها ، مدیران و کلیه کارکنان دانشگاه در این زمینه مسئول هستند و برای جلوگیری از بروز آسیب و معضلات اجتماعی در جامعه و بویژه قشر جوان دانشجویی نیاز به همدلی و همفکری بوده و می بایست با بهره گیری از آموزه های دینی، ثبت جملات قصار از امامان و ائمه اطهار در خصوص رعایت پوشش اسلامی، موارد فرهنگی، قوانین و ضوابط نحوه پوشش دانشجویان در مبادی ورودی دانشگاه و دانشکده ها اطلاع رسانی شود و همچنین احساس مسئولیت فرهنگی، اجتماعی در برخورد با ناهنجاری ها و مسائل غیر فرهنگی با ارائه تذکرات لازم در کمال آرامش و رأفت برای همکاران و دانشجویان از جمله ضروریات در این زمینه می باشد و واحدهای فرهنگی می بایست برای تعامل و تشکیل گروهای فرهنگی - انقلابی و جهادی با استفاده از تجربیات و الگوی فرهنگی مناسب پیش قدم باشند.

دکتر کلانتری گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مدظله العالی درخصوص مسائل فرهنگی و همچنین ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی و تدوین آیین نامه های فرهنگی در شورای عالی فرهنگی و سند اسلامی شدن دانشگاه ها، بر لزوم همکاری هم جانبه و پایش دانشجویان برمبنای سطح پوشش ،زمینه سازی های لازم برای تشویق و ترغیب دانشجویان برای حفظ پوشش و رعایت مسائل فرهنگی دانشگاه ها را از اولویت های مهم و اساسی در تحقق سند اسلامی شدن دانشگاه تاکید نمود.

این استاد تمام دانشگاه گفت : عفاف و حجاب یک موضوع فرهنگی است و نیازی به امنیتی کردن این گونه مسائل نبوده و از تاثیر گذار بودن دانشگاهیان در جامعه بعنوان الگویی مناسب در همه ابعاد علمی، فرهنگی، اجتماعی، رفتاری و... یاد کرد  و افزود : ایجاد پایگاه های اطلاع رسانی، فضاهای مناسب فرهنگی اختصاصی حوزه پوشش، بومی سازی دستورالعملها، احساس تکلیف و جلوگیری از بی تعصبی نسبت به رعایت قوانین و مقررات دانشگاهی، تدوین برنامه های جامع مفرح و شاد برای دانشجویان، استفاده از ظرفیت های برون دانشگاهی از قبیل ارگانهای فرهنگی و حوزه علمیه، ائمه جمعه، ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، برگزاری مراسمات و جلسات مختلف فرهنگی برای کارکنان و دانشجویان با حضور نیروهای متخصص در حوزه فرهنگی استان مدنظر می باشد .

دبیر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز تاکید کرد :  باید از دو کوهانه شدن جامعه پرهیز کرد و وظیفه اصلی دانشگاه هدایت جامعه به سمت تک کوهانه شدن و سوق دادن آن به سمت مسائل مذهبی و فرهنگی در سطح جامعه می باشد. و همه دانشگاهیان با توجه به آیه شریفه « کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته » در خصوص مسائل و معضلات موجود در جامعه و دانشگاه مسئول بوده و نسبت به آن باید پاسخگویی لازم را داشته باشند.

وی افزود: زیبایی در 3 شق ( فرم، عملکرد و معنا ) تعریف شده  "که فرم زیبایی در شکل ظاهریست و عملکرد میزان تاثیرگذاری آنان در جامعه و انسانها و همچنین معنا را در مولفه ی برای شناخت دنیا و آخرت انسانها است" و نیاز به تفهیم و توجیه دانشجویان با رعایت کرامت دانشجویی و همچنین استفاده از ظرفیت های سخت افزاری و نرم افزاری از قبیل کارت دانشجویی، نیروی حراستی و نصب دوربین های مورد نیاز  و ... در این راستا را خواستار شد .

در ادامه این نشست معاون فرهنگی و دانشجویی با بیان مسائل و مشکلات این حوزه از برنامه ریزی برای تشکیل کارگروه ها ،تشکل های دانشجویی ، جلسات هم اندیشی، برگزاری مراسمات فرهنگی و با حضور بزرگان و اساتید حوزه و دانشگاه در زمینه حفظ عفاف و حجاب و شئونات آراستگی مطالبی را بیان کرد.

در پایان اعضای حاضر در جلسه به بیان مسائل و معضلات موجود در حوزه عفاف و حجاب و آسیب های اجتماعی پرداختند .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها