وزیر امور خارجه روسیه:

در مذاکرات با اوکراین هنوز امید به مصالحه وجود دارد

وزیر امور خارجه روسیه ضمن بیان این که مذاکرات صلح این کشور و اوکراین آسان نیست، گفت که امید برای مصالحه وجود دارد.
کد خبر: ۱۳۵۹۰۱۰

به گزارش جام جم آنلاین، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) در خصوص مذاکرات این کشور با اوکراین توضیحاتی داد و گفت مذاکرات صلح آسان نیست، اما هنوز امید برای مصالحه وجود دارد.

به گزارش رویترز، وی توضیح داد که «برخی از فرمول‌بندی‌ها برای توافق با اوکراین نزدیک به توافق هستند و وضعیت بی‌طرف کی‌یف تحت بررسی جدی است». با این حال، او به رسانه «آربی‌سی» روسیه گفت که مسائل مهم دیگری نیز وجود دارد، از جمله استفاده از زبان روسی در اوکراین و آزادی بیان.

پیش‌تر، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در پیامی ویدئویی که بر روی صفحه تلگرام خود منتشر کرد، بر تداوم مذکرات اوکراین با روسیه تأکید کرد و آن را حائز اهمیت خواند. زلنسکی تأکید کرد که مذاکرات بین هیأت اوکراینی و روس باید ادامه داشته باشد و گرچه روند این مذاکرات پیچیده و دشوار است، اما حائز اهمیت است.

سرگئی لاوروف همچنین گفت که اوکراین نمی‌تواند سلاح‌هایی داشته باشد که تهدید برای روسیه است. وی تصریح کرد: «هیچ سلاحی نمی‌تواند در اوکراین وجود داشته باشد که تهدیدی برای روسیه باشد. ما آماده هستیم تا درباره انواع سلاح‌هایی که تهدیدی برای ما نیستند هماهنگی کنیم». وی در عین حال تاکید کرد که این مسئله باید حتی در خارج از مسئله عضویت کی‌یف در ناتو حل شود، زیرا بدون آن هم، کشور‌های غربی اکنون می‌توانند سلاح‌های ضربتی به اوکراین ارائه کنند.

پیش‌تر، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفت که اگر مقامات اوکراین قانون اساسی این کشور را اصلاح کنند تا جاه‌طلبی خود برای ورود به هر بلوکی را کنار بگذارند و همه‌پرسی کریمه و استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک را به رسمیت بشناسند، روسیه فورا عملیات نظامی خود را متوقف خواهد کرد.

در ۲۴ فوریه، روسیه در پاسخ به درخواست کمک از سوی جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک (جدایی‌طلبان شرق اوکراین)، عملیات نظامی خود را در اوکراین آغاز کرد. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه تاکید کرد که «غیر نظامی‌سازی و نازی‌زدایی» از اهداف کلیدی این عملیات است. مسکو بار‌ها تاکید کرده که هیچ برنامه‌ای برای اشغال اوکراین ندارد و تاکید می‌کند که نیرو‌های مسلح روسیه فقط زیرساخت‌های نظامی اوکراین را هدف قرار می‌دهند. ایالات متحده و متحدانش، از جمله ژاپن، با اعمال تحریم‌های جامع علیه روسیه به اقدام مسکو واکنش نشان دادند.
 
منبع: ایسنا
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها