آزمایشگاه علوم و بیوتکنولوژی نانو به رهبری پروفسور چائو وانگ در دانشگاه ایالتی آریزونا موفق به ساخت نانوحسگری برای تشخیص سریع اپیدمی‌هایی نظیر کرونا شده است.
کد خبر: ۱۳۵۵۷۳۶
به گزارش جام جم آنلاین؛ محققان دانشگاه ایالتی آریزونا با همکاری پژوهشگرانی در دانشگاه واشنگتن در سیاتل یک کیت ارزان، قابل حمل و سریع برای شناسایی ویروس‌هایی مانند ابولا و کرونا ارائه کرده‌اند.
یک اپیدمی در حال ظهور نیاز به کیت‌های تشخیصی دارد که می‌تواند گسترش بیماری را ردیابی کند. اما بسیاری از فناوری‌های پیشرو حجیم، پرهزینه و کند هستند.

مقاله جدیدی در مجله Biosensors and Bioelectronics منتشر شده است که یک جایگزین امیدوارکننده برای چنین دستگاه‌های حجیم و پرهزینه‌ای ارائه می‌دهد.

هنگامی که مایع آلوده به یک لوله آزمایش اضافه می‌شود، پروتئین‌های بیماری به نانوذرات طلا موجود در لوله آزمایش می‌چسبند و سطح نانوذرات را می‌پوشانند. در نتیجه این فرآیند، نانوذرات طلا به صورت توده‌هایی در امده و متجمع می‌شوند. سپس توده‌ها فرو می‌روند و باعث تغییر رنگ قابل مشاهده با چشم غیر مسلح یا یک حسگر ساده می‌شوند.

این سیستم به‌عنوان نانوذرات عامل‌دار برای تشخیص سریع، الکترونیکی یا Nano ۲ RED شناخته می‌شود. چائو وانگ از دانشگاه ایالتی آریزونا یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید که داده‌های الکترونیکی می‌توانند مستقیم به دست اپیدمیولوژیست‌ها برسند و از تاخیر‌های پرهزینه جلوگیری کنند.

وانگ می‌گوید: «سیگنال الکترونیکی که ما جمع‌آوری می‌کنیم می‌تواند مستقیم با یک مدار پردازش شود و سپس دیجیتالیزه شده، ذخیره شود و به کامپیوتر یا فضای ابری ارسال شود؛ بنابراین این اطلاعات می‌تواند مستقیم از لوله‌آزمایش به فضای ابری منتقل شوند.»

این آزمایش می‌تواند در کلینیک‌ها، خانه‌ها یا مناطقی که منابع محدودی داشته و دورافتاده هستند، به خوبی کار کند.

بسیاری از فناوری‌های استاندارد کنونی حجیم، گران و کند هستند. آن‌ها به مراحل متعددی از آماده‌سازی یا تقویت نمونه پیچیده نیاز دارند. در مقابل، این آزمایش جدید فقط به یک سانتریفیوژ و یک حسگر ساده نیاز دارد و می‌تواند بدون هیچ یک از این دو مورد نیز کار کند.

وانگ گفت مقابله با اپیدمی‌ها تنها یکی از کاربرد‌های بالقوه این سیستم هستند. وی گفت: «این تشخیص تنها به بیماری‌های عفونی محدود نمی‌شود، بلکه می‌تواند برای برخی از نشانگر‌های زیستی دیگر از جمله بیومارکر‌های پروتئینی برای سرطان، بیماری‌های عصبی و یا برخی موارد دیگر مورد استفاده قرار گیرد.»
 
منبع: خبرگزای صدا وسیما
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها