مسواک نزدن دندان‌هایتان می‌تواند مشکلات گسترده‌ای را برای سلامت دندان‌ها و نیاز به مراجعه به دندان‌پزشک برایتان ایجاد کند. اما از زمان آغاز همه‌گیری کووید-۱۹، این موضوع می‌تواند منجر به مشکلات بزرگ‌تری نیز شود. شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد سلامت ضعیف دهان و دندان خطر ابتلا به کووید-۱۹ را افزایش می‌دهد.
مسواک نزدن دندان‌هایتان می‌تواند مشکلات گسترده‌ای را برای سلامت دندان‌ها و نیاز به مراجعه به دندان‌پزشک برایتان ایجاد کند. اما از زمان آغاز همه‌گیری کووید-۱۹، این موضوع می‌تواند منجر به مشکلات بزرگ‌تری نیز شود. شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد سلامت ضعیف دهان و دندان خطر ابتلا به کووید-۱۹ را افزایش می‌دهد.
کد خبر: ۱۳۴۸۵۱۶
به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از آی‌اف‌ال‌ساینس، تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که از سلامت دهان و دندان ضعیفی برخوردارند، در صورت ابتلا به ویروس کرونا، ممکن است با علائم شدیدتری مواجه شوند. احتمال بستری شدن در مراقبت‌های ویژه در بیماران مبتلا به کووید که بیماری لثه نیز دارند، در مقایسه با افراد فاقد آن، ۳.۵ برابر بیشتر است. همچنین ۴.۵ برابر بیشتر احتمال دارد که نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی داشته باشند و ۹ برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از کووید هستند.

این ممکن است تکان دهنده به نظر برسد، اما این واقعیت که زمانی که بدانیم بین بهداشت دهان و دندان و سایر بیماری‌ها ارتباط وجود دارد، دیگر مرتبط بدون بهداشت دهان و دندان و کووید چندان تعجب‌آور نخواهد بود. بهداشت نامناسب دهان با بدتر شدن بسیاری از بیماری‌های دیگر مرتبط است. اصولاً این زمانی اتفاق می‌افتد که بهداشت نامناسب دهان برای مدتی طولانی باقی بماند و منجر به دیس بیوزیس شود؛ یعنی باکتری‌های دهان از حالت آرام به حالت تهاجمی تغییر رفتار بدهند.

هنگامی که باکتری‌های دهان تشدید می‌شوند، می‌توانند باعث بیماری لثه، از بین رفتن بافت‌های دهان و ورود به جریان خون شوند. پس از ورود به خون، باکتری‌ها می‌توانند در سراسر بدن جریان پیدا کنند و در اندام‌های مختلف مستقر شوند، سطح التهاب را افزایش داده و به مرور زمان به شرایط مختلف خاص و مزمن منجر شوند.

در واقع، اگر این اتفاق بیفتد، به سختی قسمتی از بدن وجود دارد که به طور بالقوه تحت تأثیر قرار نگیرد. بهداشت ضعیف دهان و دندان می‌تواند بر قلب تأثیر بگذارد، فشار خون را افزایش دهد و با افزایش سطح قند خون، دیابت را بدتر کند. این بیماری با زایمان‌های زودرس، آرتریت، بیماری‌های کلیوی، بیماری‌های تنفسی و حتی برخی از بیماری‌های عصبی از جمله آلزایمر مرتبط است.

توجه نداشتن به بهداشت دهان می‌تواند خطر ابتلا به کووید-۱۹ را افزایش دهد

آیا همین اتفاق در مورد کووید هم می‌افتد؟

احتمالا! در مقایسه با افرادی که علائم خفیف یا متوسط دارند، افراد مبتلا به کووید شدید سطح یک نشانگر التهابی خاص (به نام CRP) افزایش یافته است. برخی از افراد مبتلا به کووید شدید نیز از آنچه «طوفان سیتوکین» نامیده می‌شود، رنج می‌برند، جایی که سیستم ایمنی برای مبارزه با ویروس بیش از حد فعال می‌شود و هم‌زمان به بافت‌های بدن آسیب می‌زند.

تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که از سلامت دهان و دندان ضعیفی برخوردارند، گاهی اوقات سطوح CRP و سیتوکین‌ها نیز افزایش می‌یابد که نشان می‌دهد بیماری لثه می‌تواند همان نوع پاسخ ایمنی شدید مانند کووید (البته به میزان کمتر) را تحریک کند. بنابراین، اگر این دو بیماری هم‌زمان با هم رخ دهند و ویروس کرونا و باکتری‌های تهاجمی دهان هر دو در خون وارد شده باشند، این امکان وجود دارد که آن‌ها با هم پاسخ ایمنی را به پاسخی که منجر به آسیب رساندن به بافت‌های بدن شود تبدیل کنند که منجر به پیامد‌های بدتری برای افراد شود.

با این حال، ما در حال حاضر اطلاعات کمی در مورد نحوه تعامل دقیق بهداشت دهان و کووید داریم و ممکن است آن‌ها به روش‌های دیگری نیز روی یکدیگر اثر بگذراند و بیماری را نیز بدتر کنند.

به عنوان مثال، یک مشکل بزرگ با کووید و سایر بیماری‌های ویروسی تنفسی، اَبَرعفونت‌های باکتریایی هستند. مناطقی که مستقیماً توسط ویروس آلوده شده‌اند، مانند ریه‌ها و راه‌های هوایی به طور هم‌زمان با باکتری‌ها آلوده می‌شوند.
 
توجه نداشتن به بهداشت دهان می‌تواند خطر ابتلا به کووید-۱۹ را افزایش دهد

اگر بهداشت دهان و دندان فردی ضعیف باشد، خطر ابتلا به اَبَرعفونت افزایش پیدا می‌کند. بهداشت نامناسب دهان به معنای باکتری‌های تهاجمی‌تر در دهان است که می‌توانند به راحتی در راه هوایی و ریه‌ها ساکن شوند تا یک سوپر عفونت ایجاد شود.

علاوه بر این، سلامت دهان و دندان ضعیف نیز ممکن است به ویروس کرونا در بدن کمک کند. آنزیم‌های باکتری‌هایی که باعث بیماری لثه می‌شوند می‌توانند سطح دهان و مجرای تنفسی را تغییر دهند و باعث می‌شوند میکروب‌های دیگر - مانند ویروس کرونا - به این سطوح بچسبند و در آنجا رشد کنند.

با گذشت زمان مشخص می‌شود که سلامت دهان دقیقا چگونه بر پیشرفت کووید تاثیر می‌گذارد. ممکن است برای برخی افراد، همه این مکانیسم‌ها به طور همزمان در حال اجرا باشد. در هر صورتل، شواهد کافی وجود دارد که بهداشت نامناسب دهان را به عنوان یک عامل خطر برای عارضه در نظر بگیرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها