گزارش از وضعیت سالنهای مطالعه کتابخانه های اردبیل

گم شدن سکوت در سالن های مطالعه

آغاز هفته کتاب در استان اردبیل با محوریت بیش از 350 برنامه
آغاز هفته کتاب در استان اردبیل با محوریت بیش از 350 برنامه
کد خبر: ۱۳۴۸۰۹۸

آمارمطالعه در کشورما جای تأسف دارد. در بهترین حالت کمتر از چند دقیقه در طول روز سر و کارمان به مطالعه می خورد. امّا اینکه نمی توانیم برنامه ریزی درستی داشته باشیم و کتاب را در اولویت زندگی خود قرار نمی دهیم، آیا مقصرتنها خودمان هستیم یا شرایط و نحوه زندگی و حتی مسایلی از جمله مشکلات اقتصادی مانع این می شود که مطالعه و رسیدگی به غذای روح را در اولویت قرار ندهیم؟ اما باید گفت فرهنگ غالب، آموزش های غیر اصولی مدارس و دانشگاه ها و ذهنیت منفی که از کتاب در ذهن ما باقی مانده ما را از مطالعه ناامید کرده است. اما حالا باید چی کار کنیم؟ مگه می شود تاثیر بسیار بالای مطالعه در رشد فردی و موفقیت را نادیده گرفت!
وقتی زندگی بسیاری از افراد موفق را بررسی می کنیم می بینیم این افراد بیشتر از بقیه اهل کتاب و مطالعه بودند و شاید هم یکی از دلایل برتری انها نسبت به بقیه همین بوده است. اما شک نکنید اگه اهل مطالعه نباشید یا به موفقیت نخواهید رسید و یا سرعت رشد شما به طور وحشتناک پایین خواهد آمد که این حالت دوم نیز بعد از مدتی ناامیدی و بعد هم شکست شما را به دنبال خواهد آورد.
انسان هنگامی که مطالعه می کند در زندگی خود با اتفاقات خوب و مثبتی روبرو می شود که حال دل را برای ادامه زندگی بهتر می کند. نتایج یک تحقیقات در آمریکا نشان داد: افرادی که 30 دقیقه در روز مطالعه می‌کنند، 2 سال بیشتر از افرادی که عادت به مطالعه ندارند، عمر خواهند کرد. چرا که استرس کمتر و آرامش بیشتری دارند و در کل انسان سالمتری هستند.
 
 
به گزارش جام جم آنلاین اردبیل، نشست خبری برنامه های بیست و نهمین دوره هفته کتاب و کتابخوانی جمهوری اسلامی ایران در استان اردبیل با حضور عبدالله بحرالعلومی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با حضور اصحاب رسانه استان برگزار گردید.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در ابتدا با اشاره به اینکه کتاب و کتابخوانی در گذشته و پیشینیان  مردم استان اردبیل  جایگاه ویژه ای دارد و جای تامل و افتخار است، افزود: همانطور که می دانیم از محفل های قدیمی و سنتی ایرانیان هنر نقالی یا شاهنامه خوانی است که همین محافل به ما می گوید که کتاب و کتابخوانی چقدر در بین اقشار عموم مردم جایگاه و اهمیت والایی دارد. قران خوانی و حتی محافل ادبی که برگزار می شود همه به فرهنگ پیشینه غنی گذشتگان این دیار برمی گردد. حتی در سالهای دور شعرخوانی در دورهمی ها در قهوه خانه ها و کافه ها صورت می گرفت و برنامه های متنوع و خاصی نیز انجام می گرفت. متاسفانه این فرهنگ غنی که ما در گذشته دیار خود داشتیم در حال حاضر رونق چندانی ندارد و ما باید برای رفتن به این سمت و سو اقداماتی را در نظر بگیریم.
وی در ادامه افزود: علارغم اینکه خانواده ها خواه یا ناخواه در کنار مزیتها و محسنات فضای مجازی، با مشکلاتی نیز روبرو هستند. هر پدیده معایب و مزیتهایی دارد و فضای مجازی نیز مستثی نیست. در کنارتکنولوژی و فناوری و پیشرفت فضای مجازی، از جمله معضلاتی که می تواند داشته باشد فاصله گرفتن کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان از کتاب و کتابخوانی است. اما باید بگویم در کنار همین معضل این تکنولوژی باعث شده تا فرهنگ کتاب و کتابخوانی راحتتر و بهتر ترویج شود. در مقاطع مختلف تاریخ نیز حتی با پیشرفت تکنولوژی و با آمدن رادیو و تلویزیون، ترویج فرهنگ کتاب خوانی توانسته بود جایگاه خود را پیدا کند. در حال حاضر نیزبرنامه هایی که در رادیو پخش می شود اشاره دارد به تاثیر مفید کتاب بر زندگی انسان و داستانهایی که به صورت روایتی پخش می شود به فرهنگ غنی گذشته ایرانیان برمی گردد. در برنامه های تلویزیون در سالهای اخیر بیشتز گفتگومحوری شده است اما در سالهای گذشته برنامه هایی از گنجینه های فرهنگی، هنری و ادبی برای مخاطبان از تلویزیون پخش می شد و جایگاه خوبی نیز داشت به عنوان مثال داستان خوانی  کلیله و دمنه که سراسر پند و اندرز و شیوه نامه است، برای کودکان پخش می شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در ادامه با بیان اینکه مردم نیز باید در کنار مسولان برای احیای این فرهنگ تلاش کنند، افزود:  احیای فرهنگ کتاب خوانی بستگی به علاقه و برتر شمردن افراد در زندگی روزمره است. بعنوان مثال والدین برای کودکان داستانی که تعریف می کنند کودک مشتاق شنیدن دوباره است و تکرار این امر موجب تقویت این فرهنگ خواهد شد. در فیلمهای خارجی فرهنگ کتابخوانی را سعی کرده اند بصورت رسا و تاثیرگذار به نمابس بگذارند. بعنوان مثال: خواندن کتاب برای کودک قبل از خواب بیشتر در فیلمها دیده شده است و شکی نیست با این برنامه ریزی و فرهنگسازی در کشورهای اروپای و امریکایی، فروش کتاب به ارقام نجومی صعود پیدا کند و این نتیجه تلاش مسولان و مردم آن جامعه است.
 
بحرالعلومی در ادامه به ۳۵۰ برنامه به مناسبت هفته کتاب در استان اردبیل اشاره کرد و افزو:. در هفته کتاب و کتابخوانی از طریق دستگاههای مختلف فرهنگی، مجامع علمی به جرات می توانم بگویم نزدیک به 350 برنامه تدارک دیده شده تا در این هفته انجام بگیرد. برنامه های متنوعی داریم که هر کدام آیتم های مخصوص خودش را دارد. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای هفته کتاب و کتابخوانی به مثابه دبیر این برنامه ها است. علاوه بر اداره کل فرهنگ و ارشاد، کانون مساجد نیز در این هفته ، در تمامی شهرستانها و کانونها بیش از 30 مورد برنامه های متنوع دارند. در کتابخانه شهید مطهری نیز چندین مورد برنامه در این هفته خواهیم داشت. تعداد کتابهای موجود در کتابخانه ها را ضربدر بر4 کنید خواهید دید چه رقم بالایی خواهد یافت. از رسانه های مختلف و بنرها در نقاط شهراطلاع رسانی شده است. و اصل اطلاع رسانی توسط شما دوستان خبرنگار و روزنامه نگار است که جا دارد از تک تک شما زحمت کشان  این عرصه تشکر کنیم.
وی در ادامه افزود: در شهرستانهای مختلف نمایشگاههای کتاب برگزار کرده ایم که رعایت پروتکل های بهداشتی انجام می گیرد. اطلاعات این نمایشگاهها در یکی دو مورد در فضای مجازی منتشر شده است.
اداره کل فرهنگ و ارشاد و همچنین کانون فرهنگی هنری مساجد مسابقه کتابخوانی و نقاشی تدارک دیده است و مجددا تاکید می کنم که در تمام برنامه ها رعایت پروتکل های بهداشتی از الویتهای ما است.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل  در ادامه از دیدار با خانواده های شهدا و ایثارگر گفت و افرود: در هفته کتاب و کتاب خوانی با خانواده های معزز شهدا و ایثارگران دیدار خواهیم داشت. بخصوص در حوزه ایثارگری و دفاع مقدس و ادبیات انقلاب اسلامی از عزیزانی که در این زمینه آثار و محتوا تولید کرده اند ارتباط خواهیم داشت و تجلیل و تقدیر نیز خواهیم کرد. در هر حال موضوعات در ارتیاط با ادبیات انقلاب اسلامی اهمیت بالایی دارد زیرا یک انقلاب فرهنگی اتفاق افتاد و بر همین اساس به فرهنگ ایثار و شهادت و ادبیات انقلاب اسلامی بیشتر اهمیت می دهیم.
وی ادامه داد: در این هفته از مفاخر و اساتید و شخصیتهای فرهنگی تجلیل و تقدیر خواهیم کرد. برنامه های مختلفی در فضای مجازی با موضوعات متنوع از جمله نقد وبررسی کتاب و رونمایی از کتابهای تازه منتشر شده را با حضور شخصیت های فرهنگی خواهیم داشت. برنامه ای داریم با نام شنبه های کتاب که بضورت زنده در فضای مجازی منتشر خواهد شد.
وی در پایان گفت: موضوعی که از نظر من بسیار مهم است اهدای کتاب به موسسات مختلف، کتابخانه ها، مراکز آموزشی و فرهنگی و بخصوص برای کودکان و نوجوانان است که تعداد آنها به چند هزار جلد می رسد. این کتابها از نظر محتوایی متناسب در چهارچوبی مشخص شده است که ما به آن توجه ویژه داریم.
 
 
سولمازنعمتی خبرنگار جام جم آنلاین
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها