سفیر فرانسه: رفتار استرالیا بچه‌گانه است

سفیر فرانسه در استرالیا امروز (جمعه) گفت، ادعای استرالیا مبنی بر اینکه نمی‌تواند فرانسه را از مذاکرات محرمانه خود با آمریکا و بریتانیا برای خرید زیردریایی‌های هسته‌ای مطلع کند، «بچه‌گانه» است.
کد خبر: ۱۳۴۱۲۴۳

به گزارش جام جم آنلاین، استرالیا ماه گذشته میلادی از توافق ۴۰ میلیارد دلاری ساخت زیردریایی با «گروه ناوال فرانسه» برای ساخت ناوگان زیردریایی‌ های متعارف خارج شد و بجای آن قصد دارد تا این هشت زیردریایی اتمی را با فناوری آمریکا و انگلیس به دست آورد و برای این منظور شراکت امنیتی سه جانبه‌ای را با این دو کشور به نام «آکوس» امضا کرده است.

لغو قرارداد کانبرا با پاریس باعث خشم دولت فرانسه شده و استرالیا و آمریکا را به از پشت خنجر زدن با انجام گفتگوهایی بدون مطلع ساختن طرف فرانسوی متهم می‌کند.

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا می‌گوید، نگرانی خود را با پاریس بابت توافق با گروه ناوال فرانسه در میان گذاشته اما نمی‌توانسته گفتگوهایش با آمریکا را تا زمان به توافق رسیدن شراکت استراتژیک افشا کند.

اما ژان پیر تبول، سفیر فرانسه در کانبرا که ماه گذشته میلادی در پی توافق آکوس به پاریس فراخوانده شد، گفته که دولت فرانسه یک شریک نزدیک امنیتی با آمریکا، استرالیا و انگلیس است و می‌شد به آن برای ارائه این اطلاعات اعتماد کرد.

وی در گفتگویی با رادیو ABC گفت: کودکانه است که بگوییم مشورت با فرانسه غیرممکن بود. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور گفته بودند می‌توان به این موضوع بهتر رسیدگی کرد. آنها رسما اعلام کردند که کارها باید متفاوت انجام می‌شد و باید رایزنی‌هایی صورت می‌گرفت.

سفیر فرانسه در استرالیا به زودی و با هدف حل روابط بین دو کشور به کانبرا بر می‌گردد.

در همین حال، ماریس پاین، وزیر خارجه استرالیا نیز گفته که از بازگشت سفیر فرانسه به عنوان نخستین گام مهم در احیای روابط بین دو کشور استقبال می‌کند.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها