بهترین رژیم غذایی برای این دوران، رژیمی است متعادل که در آن بتوانید علاوه بر رساندن تمام مواد مورد نیاز بدن به آن، نظیر نان، غلات، گوشت، سبزی ها، دانه های مغذی، لبنیات و حبوبات و... از عادت منفی همچون پرخوری عصبی نیز، در امان بمانید.
کد خبر: ۱۳۳۴۰۰۸

به گزارش جام جم آنلاین، اولین نکته‌ قابل توجه و مهم این است که بدانیم، هیچ خوراکی یا رژیم معجزه‌آسایی برای درمان یک‌شبه کرونا وجود ندارد و با خوردن هیچ معجونی نمی‌شود کاملا جلوی ویروس‌ها ایستاد.

خوراکی‌ها می‌توانند اثرات جانبی مثبت یا منفی بر روی سیستم ایمنی بدن داشته باشند. به طور مثال فست فود، غذاهای چرب و سرخ کردنی، علاوه بر اینکه کلسترول بد خون را افزایش داده و باعث اضافه وزن و چاقی می شوند، سیستم ایمنی بدن را هم ضعیف می کنند. در عوض با خوردن میوه و سبزیجات می توان بدن سالم‌تر و قوی‌تری داشت.

این مسئله در مورد دیگر بیماری های مشابه نظیر سرماخوردگی و آنفلوآنزا هم صادق است که نمی توان با رژیم غذایی یا نسخه خوراکی خاصی، از ابتلا به آنها در امان ماند.

تنها راه مصون ماندن از ابتلا به کرونا و دیگر بیماری های ویروسی تنفسی، رعایت پروتکل های بهداشتی است.

با این حال مشاهده می کنید که علائم کرونا در افراد مختلف متفاوت است، این مسئله می تواند ریشه در توانایی بدنی و ضعف و قوت سیستم ایمنی بدن افراد داشته باشد که می بایست با تغذیه صحیح آن را تقویت کرد.

آبرسانی به بدن

در هر وضعیتی که هستید، چه مبتلا به بیماری کرونا شده‌اید و چه هنوز آن را تجربه نکرده‌اید، لازم است که بدنتان را هیدراته نگه دارید.

هیدراته کردن یعنی رساندن آب کافی به سلولهای بدن. برای این کار لازم است که مایعات کافی مصرف کنید. مایعاتی نظیر آب، چای کمرنگ، دمنوش‌های موثر مثل دمنوش آویشن، آبمیوه، میوه و سبزیجات.

بهترین رژیم غذایی در ایام کرونا

وضعیت قرنطینه و کم‌فعالیتی و داشتن استرس، در دوران شیوع ویروس کرونا باعث ریزه‌خواری و افزایش وزن در افراد شده است. افزایش وزن را از هر سمتی که نگاه کنید مضر است.

از طرف دیگر رعایت رژیم های غیراصولی و سخت گیرانه که شما را مدام به شمردن کالری خوراکی ها مجبور می‌کند و بدن را در قحطی مواد معدنی و ویتامین ها مورد نیاز بدن نگه می دارند تا نهایت چند کیلویی از وزن تان را کم کند، باعث ضعف سیستم ایمنی بدن و آسیب پذیری آن می شود.

بهترین رژیم غذایی برای این دوران، رژیمی است متعادل که در آن بتوانید علاوه بر رساندن تمام مواد مورد نیاز بدن به آن، نظیر نان، غلات، گوشت، سبزی ها، دانه های مغذی، لبنیات و حبوبات و ... از عادت منفی همچون پرخوری عصبی نیز، در امان بمانید.

چه سبزیجاتی می‌توانند برای کرونا مفید باشند؟

منیزیم، ماده مورد نیاز سیستم ایمنی است که در هنگام ابتلا به کرونا و یا جهت پیشگیری از آن، برای بدن مفید است، سبزی های برگ سبز و غلات سبوس دار سرشار از منیزیم هستند.

همچنین سبزیجاتی نظیر فلفل، هویج، اسفناج و کدو حلوایی منبع ویتامین A بوده و برای تقویت سیستم ایمنی بدن لازمند.

در واقع این بتاکاروتن موجود در میوه و سبزیجات است که در بدن تبدیل به ویتامین A شده و به تقویت سیستم ایمنی بدن می انجامد.

میوه ها و سبزی های زرد، نارنجی و سبز تیره سرشار از بتاکاروتن هستند بنابراین میوه‌هایی مانند طالبی، آناناس، پرتقال، خرما، زردآلو، انبه و سبزیجاتی همچون هویچ، فلفل دلمه ای و اسفناج می توانند این نیاز بدن را به خوبی مرتفع کنند.

چه میوه هایی می‌توانند برای کرونا مفید باشند؟

میوه ها، بهترین منابع برای تأمین ویتامین های مورد نیاز بدن هستند که سرشارند از انواع املاح معدنی، فیبر، آنتی اکسیدان، پتاسیم و کلسیم که اثر قابل توجهی بر پیشگیری از بیماری‌ها دارند و می توانند بدن را در حالت هیدراته نگه داشته و از بی‌آبی آن پیشگیری کنند.

هندوانه

همانطور که گفته شد، آبرسانی به بدن با مصرف مایعات بیشتر تأمین می شود. هندوانه از جمله میوه‌هایی است که درصد بالایی از حجم آن را آب تشکیل می دهد و نقش مهمی در از بین بردن عطش تابستانی و هیدراته نگه داشتن بدن دارد.

این میوه در نگهداری آب بدن نسبت به آب خالی، موفق تر عمل میکند و ماندگاری بیشتری دارد. همچنین هندوانه به دلیل اینکه منبع کاروتنوئید، ویتامین A، B و C ، پتاسیم و پکتین است اثر مثبتی در سلامت قلب و کلیه ها و پشگیری از سرطان دارد.

طالبی: طالبی می تواند مشکل کم خوابی یا بدخوابی را حل کند. چون منبع غنی ویتامین A و B6 و فیبر است. همچنین اثر قابل توجهی در تأمین آب بدن و کاهش استرس دارد.

خربزه: با این میوه شیرین تابستانی می توانید فشار خون تان را تنظیم نگه دارید. همچنین برای افرادی که درگیر عفونت هایی نظیر عفونت ادراری هستند، مفید است. خربر به دلیل دارا بودن ویتامین A ، B1 و C منبع غنی از پتاسیم و فسفر است و می تواند بدن را سم زدایی کند.

هلو: هلو سرشار از ویتامین C است و با مصرف روزانه یک واحد از آن می توانید 34 میلی گرم از نیازتان به ویتامین C را تأمین کنید. علاوه بر این هلو دارای کلسیم، فسفر، پتاسیم و سدیم است که در پیشگیری از سرطان، تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامت کلیه ها و بهبود بینایی موثر است.

زردآلو: علاوه بر هلو، زردآلو نیز می تواند بخشی از ویتامین C مورد نیاز بدن را تأمین کند چرا که این میوه نیز سرشار از ویتامین C است. زردآلو در تأمین سلامت قلب، رفع کم خونی و کاهش فشار خون با تأمین پتاسیم، نقش مثبتی ایفا کند.

اثر میوه و سبزیجات در احساس سیری و کاهش وزن

میوه و سبزیجاتی که در بالا به آنها اشاره شد به دلیل دارا بودن فیبر و آب، می توانند احساس سیری در فرد ایجاد کنند و به مرور زمان باعث کاهش وزن می شوند.

این درست همان چیزی است که برای پیشگیری از کرونا به آن احتیاج داریم چرا که چاقی عامل خطرناک و مهمی در ابتلا به کرونا محسوب می شود و طبق تحقیقات، فوت های ناشی از کرونا در افرادی چاق، بیشتر است.

میوه یا آبمیوه؟

به گفته کارشناسان علم تغذیه،بخشی از میوه، قند است، این میزان حدود 10 تا 15 درصد بوده و از نوع فروکتوز است.

میزان قند موجود در یک لیوان آبمیوه بیش از یک واحد میوه است. بنابراین افرادی که به کبد چرب یا تری گلیسیرید بالا مبتلا هستند، بهتر است به جای آبمیوه، میوه مصرف کنند.

همچنین کسانی که در صدد کم کردن وزن شان هستند هم بهتر است یک واحد میوه را جایگزین یک لیوان آبمیوه کنند.

منبع: بهداشت نیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها